Avrupa Birliği ve Çin, AB tarafından geçen yıl uygulanan gümrük vergileri yerine Çin yapımı elektrikli araçlara asgari fiyat belirleme konusunda anlaşmaya vardı. Avrupa Komisyonu sözcüsü Perşembe günü yaptığı açıklamada, şunları söyledi:
Alman Handelsblatt gazetesi perşembe günü erken saatlerde müzakerelerin başladığını bildirmişti.
AB Ticaret Komiseri Maros Sefkoviç’in son 24 saatte Çin Ticaret Bakanı Wang Wentao ile görüştüğü ve her iki tarafın da asgari fiyatların belirlenmesi konusunu ele alma konusunda mutabakata vardığı belirtildi.
Çin Ticaret Bakanlığı, müzakerelerin derhal başlatılacağını bildirdi.
Sefcovic daha önce, asgari fiyatların AB tarifeleri kadar etkili ve uygulanabilir olması gerektiğini söylemişti.
AB tarafından kabul edilen önceki asgari fiyat anlaşmaları, otomobiller gibi karmaşık ürünler yerine homojen emtialar içindi. Komisyon, tek bir asgari fiyatın sübvansiyonların neden olduğu zararı telafi etmek için yeterli olmayacağına inandığını söyledi.
AB, geçen Ekim ayında Çin yapımı elektrikli araçlara uyguladığı gümrük vergilerini %45,3’e kadar yükseltmişti ancak Brüksel ve Pekin, ithal otomobiller için fiyat taahhütleri olarak bilinen asgari fiyat taahhütleri yoluyla gümrük vergilerini kaldırma fikrini ortaya attılar.
Avrupa Komisyonu, Çin ile gümrük vergilerine alternatif bir uygulama üzerinde müzakerelere devam etmeye istekli olduğunu bildirdi. Bu kapsamda, AB’nin standart otomobil ithalat vergisi olan %10’a ek olarak, BYD tarafından üretilen araçlar için %17,0, Geely için %18,8 ve SAIC için %35,3 gümrük vergisi uygulanması öngörülüyor.
Uzun süredir devam eden ve Pekin’in misilleme niteliğindeki ticaret adımlarıyla Fransız konyak üreticilerini de etkileyen anlaşmazlığın çözümüne yönelik görüşmeler, ABD Başkanı Donald Trump’ın AB ve Çin de dahil olmak üzere ABD’nin en yakın ticaret ortaklarından bazılarıyla ticaret savaşına girmesinin ardından geldi.
Pekin, geçen yıl Fransız konyaklarına cezai gümrük vergileri koymuştu. Bu durum, dünyanın ikinci büyük ekonomisi olan ve Hennessey, Remy Cointreau ve Pernod Ricard gibi küresel şirketler için önemli bir brendi pazarı olan ülkenin satışlarını olumsuz etkilemişti.
Alman otomotiv endüstrisi derneği VDA, AB ile Çin arasındaki görüşmeleri memnuniyetle karşılayarak, vergileri bir “hata” olarak niteleyerek, müzakereli bir çözüm savundu.
VDA, perşembe günü yaptığı açıklamada, “Mevcut küresel gelişmelerden bağımsız olarak, uluslararası ticaretteki engellerin ve çarpıklıkların nasıl azaltılacağı konusunun da burada tartışılması gerekiyor; yeni engeller yaratmak yerine” dedi.
Geçtiğimiz yıl satışlarının üçte birini Çin’de gerçekleştiren Alman otomobil üreticileri, ABD’den sonra ülkenin en önemli ikinci ticaret ortağıyla ticaret anlaşmazlığı yaşanması endişesiyle tarifelere karşı çıktı.
BERLIN