Page 25 - EYLÜL-EKİM2022
P. 25
başlıklar olacak. Aslında piyasada klasik anlamda işe alım olarak konum- ve analizin insan eliyle yapılan çalışmalarla kıyaslandığında, önleyici ve
lanan yetenek yönetimi, gerçek bir “Yetenek Avcılığı” kavramı ile tekrar geliştirici açıdan çok daha ileride olduğunu söyleyebilirim. Bugüne kadar
şekilleniyor. Sadece işe alımı değil, yeteneğin iklimini ve adaptasyonunu da durum tespiti yapan sistemler artık provisyonel bakış açısı geliştiriyor. En
planlayan gerçek bir “Yetenek Yönetimi” bakış açısından bahsediyorum. büyük hayalim ise bir “Kavramı, bakış açısını, kültürü” sayıya çevirmek.
Bu bağlamda grup çatısı altında MEA çok büyük ve önemli bir bölge. Bu Yoğun bir şekilde “Müşteri odaklılık” kavramını bir ölçülebilir bir rasyonele
derece kıymetli göreve bir Türk’ün getirilmesi elbette ayrıca gurur verici. dönüştürmeyi hedefliyoruz şu sıra.
Süreçte önemli aşamalardan biri MEA Bölgesi’nde ihtiyacımız olan iş yapış • Stellantis Türkiye, çalışma ve iş iklimi açısından da örnek oluyor…
ile doğru yeteneği bir arada yapılandırmak olacak. İkincisi ise şirketin insan Biz, Stellantis Türkiye olarak son iki-üç yıldır Türkiye’de ciddi anlamda bir
kaynakları özelindeki stratejilerini kapsayan uzun vadeli bir plan oluştur- yetenek avı yapıyoruz. Bunu da otomotiv sektöründen bağımsız olarak
mak. Özellikle beyaz yakalı personelin, altın yakalı bağımsız/yenilikçi iş gerçekleştiriyoruz. Yarattığımız iş iklimi çok değerli. Çünkü yeteneği fark
gücüne dönüşmesi konusunda kalıcı ve geleceği doğru okuyan stratejiler eden, çalışana değer veren ve aynı zamanda dünyaya örnek olan bir
oluşturacağız. çalışma iklimimiz var. Bu nedenle her sektörden profesyonelleri şirke-
• Son dönemde hem mevcut çalışanlarınızın uluslararası ataması hem de timizde çalışmak konusunda heyecanlandıran bir kurumuz. 2018 yılında
bu pozisyonların Türkiye’den işe alım yada iç atamalarla doldurulmuş olması başladığımız yeniden yapılanma sürecinde geleceğin yetkinlik setini ve
konusunun bu yeni görevinizin sonuçları diyebilir miyiz? iklimini doğru okuduğumuzu düşünüyorum. Yaptığımız her işte olduğu gibi,
Bu kararların pek çoğunun altında yatan, öncelikle Türkiye organizasyonu- varsayımsal değil, data metrikleriyle yönetiyoruz içerideki yetkinlik iklimini.
muzun çok güçlü bir yetkinlik haritası ile yapılandırılmış ve çok güçlü Aynı şekilde bir otomotivin teknoloji şirketi olma ajandamızı tutarken de
profesyonellerden oluşması. Bireyin gelişimini ve iş yolculuğunu planlarken, bunun data ile yönetimin yanı sıra, bir teknoloji şirketi çalışma iklimi ile de
çalışanınızı tanıyor, sınırlarını biliyor olmanız çok önemli. Bu anlamda mümkün olacağı hep aklımızda. Bugün bir teknoloji şirketi nasıl bir çeviklik
çalışanımızın standart görev ve iş tecrübesinin ötesinde, yapabileceklerini ve özgürlükçülükle çalışıyorsa, biz de kurum içinde inovasyonu hep yaşar
hayal eden bir kurumuz. Bütün bu atamalar da bu matematikle destekleni- tutmak için duvarsız çalışıyoruz. Her anlamda duvarsız…
yor. Yetenek avcılığı bahsini ise çok stratejik yönetiyoruz. Tamamen bilimsel • Duvarsız demişken, birkaç yıl öncesine gitmek gerekirse pandemi döneminin
yöntemler kullanıyoruz, doğru profesyoneli doğru koltuğa seçerken. ardından ofislerin evlere taşınması çalışma hayatını sizce nasıl etkiledi?
Ve bunu yaparken klasik tabu ve bakış açılarına hiç tamah etmiyoruz. Hiçbir şey artık eskisi gibi olmayacak. Pandemi bize bunu öğretti. Bu
Dolayısıyla bireyi tanıma ve sınırlarını anlama ve yapabileceklerini hayal süreçte insanlar eve girdi. Biz de süreci izlemeye başladık, araştırmalar
etme zaten “Yetenek Avcılığı” işinin temelinde. Bazan çalışanımız bile yaptık, yapılan araştırmaları da okuduk. Ortaya da şöyle bir şey çıktı;
bizim onun için hayal ettiklerimizi düşünmemiş oluyor kendisi için. Bu toplumların değerleri, değer setleri bugüne kadar üzerine hiç enerji harcan-
ise muhteşem bir şey, bir kurumun sizin sınırlarınızın ötesini size hayal mayan bir şeye deviniyor. İşte “wellbeing”, “wellness”, “recognition”. Böyle
ettirebilmesi. Yetenek avcılığı bahsi basit bir işe alım ya da terfi süreci değil. değerli hissetmek, anlamlı hissetmek, sağlıklı olmak, iyi olmak ve hayata
Derin gözlem ve bilimsellikle birleşmiş bir tecrübe işi. dair de o unuttuğumuz, gerçek olmaya dair. Bence çok heyecan verici
• Siz 27 yıldır otomotiv sektöründesiniz değil mi? çünkü, Türk toplumunun değerleri neydi; vatanseverlik, misafirperverlik,
Evet. Öyle hissetmesem de aslında öyle… Maceram Nissan Türki- değil mi? Fransa’da ise başka bir şey. İlk defa bütün dünya toplumların-
ye’de satış sonrasında başladı, bunu Borusan Otomotiv takip etti. Satış daki insanlar bir değer etrafında toplanmaya başladı. Bu da muazzam bir
sonrasında Land Rover, Rover birleşmesini yönetme şansını yakaladım. özgürlük manifestosuna dönüştü bizim için. Özgürlük o kadar yüksek sesle
Sonra Peugeot Türkiye’ye yine satış sonrası Karsan – Peugeot birleşmesi çınladı ki iş hayatında, onun o sihirli dönüştürücü gücü karşısında durmak
stratejisini kurmak üzere katıldım. Ardından Opel ve Citroën birleşmeleri. imkansızdı bizim için. Çünkü; iyi olmak adına bir inisiyatif var. Ve kendini
Neredeyse her departmanda çalıştım ve zorlayıcı iş süreçlerinin içinde iyi hissettirmeyen her sisteme karşı da bir tepki doğdu. İş gücü tarafından
ya da liderliğinde bulundum. Öğrenmek benim için bir değer, her yeni baktığımızda da orada da bu kapitalist sistemin getirdiği düzenler vardı.
görevde sektöre girişimin ilk günü heyecanında ve tutkusunda başlıyorum. Bu çok insan beyninin “temel” çalışmalarından tetiklenen bir sistem vardı.
Dolayısıyla bu çoklu markalı ve çoklu fonksiyonlu sektör tecrübemin öğren- Önce mekaniği düzelt, mekaniği düzelttikten sonra arkasından davranış 25
melerle dolu olduğunu, her öğrendiğimin bir sonraki adımıma perspektif gelir. Mekanik ne? Sabah kaldır, ofise getir, ofisi metaya dönüştür. İşi, oda
olarak katkıda bulunduğu ve yaptığım her işi kendim gibi ve dönüştürücü büyüklüğü üzerinden anlamlandır. Ama insanlar şunu gördüler. Dediler
yapma cesaretimi pekiştirdiğini söylemek isterim. Bu da fark yaratan ki, burada bir halüsinasyon varmış. Aslında hayatın böyle olmasına çok
tarafımı güçlendiriyor. da gerek yokmuş. Biz de bunun bir fırsat olduğunu düşündük. Bireyin
• Sizi şu sıra sizi oldukça fazla Dijital dönüşüm konuşurken duyuyoruz, biraz bize zihinsel anlamda özgürleşmesi, çok ama çok önemli. Çünkü önümüzdeki
Stellantis Türkiye içinde olan bu dönüşümden bahseder misiniz? dönemin değer setleri içinde yaratıcı düşünmeyi konuşuyoruz. Yaratıcı MAGAZINE.COM.TR
Evet haklısınız, ajandamın en üstünde Post Covid ile tetiklenen ve sorum- düşünce ve bakış açısı ancak özgürlükleri tanımlanmış alanlarda mümkün.
luluğunu yürüttüğüm 9 fonksiyona girdi sağlayan ve sınırlarımı zorlayan Çalışanımızın duvarlarını kaldırdığımızda muazzam bir şey oldu, beyaz ya-
yeni dünyayı anlamak var. Bu bağlamda “Dijital” kavramı haliyle her kalı çalışan kendini özgür bir birey olarak tanımladı. Bunun ise potansiyelini
fonksiyon için aslında bir iş yapış bakış açısını temsil ediyor benim için. düşünmek bile heyecan verici.
Bu kavramı da yine fokusu kaybetmeden müşteri odaklılık bakış açısında • Anlattıklarınızdan iş yaşamı adına bir dönüşüm mesajları alıyoruz…. Çok fazla
tutmaya çalışıyorum. “Bilmek” mevzuu oldukça önemli. Bilmek için de yeniliğin öncüsü oluyorsunuz. Hatta aldığınız bazı kararlarda oldukça radikal ve AUTOMOBILE
analiz etmek gerekiyor. O kadar çok analiz ediyoruz ki ama bu kadar data sektörde teksiniz. Sizce, Covid’den sonra iş hayatında neler değişti bunlardan
çıktısını stratejik olarak okumak gerekiyor. Dinlemek ve duymak gerekiyor bahsedebilir misiniz? Çok doğru. Beyaz yakalı çalışanın artık altın yakalı
tüm bunu yaparken. Dolayısıyla dijital dönüşüm bakış açısını tutarken çalışana devindiği yepyeni bir dönem kapıda. Artık işveren performansını
popüler kavramlara kaymadan, dijital denen şeyin, hazır yazılımları almak artırmak için, çalışanın özgürlük alanını tanımak zorunda. Çalışan da verim-
ya da yazılım geliştirmek demek olmadığını hep aklımızda tutuyoruz. Bizim liliğini kendi özgür alanları içinde yaptığı bireysel inisiyatifi ile şekillendirecek.
dijital aksımızın amacı “Data”mıza hakim olmak. En önemli datamız ise Pandemi sırası ve sonrasında aslında 2 bakış açısı var iş hayatını
müşterimiz ile ticaretimizde edindiğimiz data. Bu anlamda tüm Türki- dönüştüreceğine inandığım. İlki çok konuşuldu biliyorsunuz, “Büyük İstifa
ye’de kullanılan, bizim için, bizim aklımızla tasarlanmış bir CRM platformu Dalgası”. Bunu ülkemiz özelinde anlamlandırmak için yaptığımız araştır-
kullanıyoruz. Bu platformu bir data havuzu gibi düşünebilirsiniz. Pek çok malar, beyaz yakalı çalışanın neredeyse %70’lik kısmının artık bu çalışma
sistem ve süreç otomatik olarak platforma entegte. Bu platform üzerinde modelinden mutlu olmadığını ve işten ayrılmayı düşündüğünü duyduk.
bir bulut santral yapısı ile, yine tüm ses datasını da CRM platformuna ente- Bu çok muazzam bir oran. Bunun gerekçelerini sorguladığımızda, özgür
gre etmeye başladık. Tüm konsolide olan, müşterimizin bize söylediği her seçimler yapmak ve yaşamına alan açmak olduğu gibi çok basit bir
bilgi şu anda bir yapay zeka platformunu besliyor. Burada da analiz ediliyor. gerçekle karşılaştık. Öte yandan kurum tarafında ise verimlilik bahsi var.
Yani milyonlarca veri dakikalar içinde analiz ediliyor ve bizim müşteri mem- Eskiden sektörel tam zamanlı iş gücü ile yürütülen süreçler, artık çoklu
nuniyeti adına stratejik kararlarımıza girdi sağlıyor. Elbette bunlar öğrenen sektörel tecrübeye ihtiyaç duyan ve tanımlı görevlerin ötesinde yaratıcı
sistemler ve her gün biraz daha efektif sonuç alıyoruz. Dijital dinlemenin düşünce ve iş yapış kültürü beklentisini işaret ediyor.
11.YIL