Page 78 - Automobile Magazine - 9.YIL Özel Kasım Sayısı Türkçe-İngilizce E-Dergi.
P. 78

Editor’s Location










                                                         The CARS





                                                         Yazar - Writer | Laçin MODIRI

                                                         İÇTEN YANMALI MOTOR VS ÇEVRECİ MOTOR!
                                                         Internal-Combustion Engine VS Environmental-Engine

               arihteki ilk otomobilinin hangisi olduğunu söyleyebilmek zor olsa da Karl Benz   ve seri üretilen hibrit otomobili Prius’uüretmesiyle bu alanda yeni bir devir açılmıştır. Üretil-
               tarafından 1886’da çıkan ve ilk içten yanmalı motora sahip Benz Patent Mo-  diği ilk yıl yaklaşık 18.000, Global satışa sunulduğu yıl ise 50.000 adet satılmıştır. Toyo-
               torwagen ilk otomobil olarak kabul edilir. 1807’de Niepce Kardeşler tarafından   ta’nın bu hamlesini takiben1997-2000 yılları arasında Honda’s EV Plus, G.M.’s EV1,
               geliştirilen bir motor prototipin üzerinde yapılan değişiklikler sonucunda ise   Ford’sRanger pik up EV, Nissan’sAltra EV, Chevy’s S-10 EV ve Toyota’s RAV4 EV gibi
        TRudolf Diesel tarafından geliştirilen Dizel motor ortaya çıkmıştır.  İlk dizel araba   modelleri büyük otomobil imalatçıları tarafından üretildi. 2006 yılında elektrikli araç
        ise 1930’larda Daimler-Benz tarafından üretilen Bosch enjeksiyon motorlu arabalardır. İlk   konusunda Tesladevrim sayılabilecek bir adım atmıştır. Tesla diğer elektrikli araçlardan
        araba olarak kabul edilen Benz Patentli Motorwagen’dan tam 51 yıl önce ilk elektrikli   farklı olarak, tek sefer şarj ile 200 kilometre gidebilecek şekilde tasarlamış ve 2011 yılında
        motora sahip araç Davenport tarafından Amerika Vermont’ta icat edilir. Aynı dönemde   Tesla’nın Roadster adıyla piyasaya sürdüğü model ile 240 kilometre menzile ulaşmıştır.Bu
        1832-1839 yılları arasında İskoçya’nın Aberdeen şehrinde, bir başka elektrikli araç, Rob-  araç kendi segmentindeki araçlarla kıyaslandığında açık ara üstünlüğü ile göze çarpmak-
        ert Anderson tarafından icat edilir. 1897 yılına gelindiğinde elektrikli arabalar oldukça   taydı. Örneğin Bugatti Chiron’dan daha hızı, menzili daha uzun ve fiyatı da neredeyse
        popülerdirler ve ilk elektrikli taksiler New York caddelerinde yerini alır. Aynı yıl Connecti-  12/1 i kadardı. Elektrikli araçlar, içten yanmalımotorluaraçlara göre performansında,
        cut’ta Pope İmalat Şirketi, ilk büyük ölçekli Amerikan elektrikli otomobil üreticisi olur. 1900   gürültü   ve titreşimde, vites değiştirmede, verim ve sürüş keyfi gibi birçok yönlerden
        yılına gelindiğinde elektrikli araçlar altın çağını yaşamaya başlar. Amerika Birleşik Dev-  üstündür. Özellikle CO2emisyonu   ve yakıt tüketimi açısından alternatifsizdir. Ayrıca elek-
        letleri’nde üretilen arabaların yüzde 28’i elektrikle çalışıyor ve elektrikli otomobiller New   trikli araçlar basit yapıları, güvenirliği   ve   yüksek   verime sahip olmalarından dolayı klasik
        York, Boston ve Chicago gibi şehirlerdeki tüm araçların yaklaşık üçte birini oluşturuyordu.   içten yanmalı motorlu araçlara göre önemliavantaja sahiptirler. Çünkü elektrikli bir aracın
        Elektrikli arabalara olan talep benzinli arabalardan daha fazla idi. Zira benzinli araçlarda   motorunda sadece beş hareketli parça varken, içten yanmalı motoru sahip araçta yü-
        meydana gelen, titreme, gürültü ve ses problemi elektrikli araçların tercih edilmesine se-  zlerce parça bulunmaktadır. Ancak, elektrikliaraçların bataryalarının hala uzun sürede şarj
        bep oluyordu. Ancak 1908 yılında Henry Ford, seri üretime aldığı yeni benzinli araba olan   olması, yeterli şarj istasyonlarının olmaması ve yeteri kadaruzunmesafe gidememeleri
        Model T’yi tanıttı. Ford’un yaptığı bu hamle yalnızca Amerikan otomobil pazarını tamamıy-  içten yanmalı motorların hala popülaritesini korumasına sebep olmaktadır. Ancak son
        la değiştirmedi, otomobilin yapısını yüzyıldan fazla sürecek bir biçimde etkiledi. Aynı   yüzyıldaki tüm ar-ge nin içten yanmalı motorlara ayrıldığını ve yalnızca birkaç yıldır elektrik-
        aracın Edison tarafından geliştirilen yeni bir elektrik motoru ile modern bir aracı olarak öne   li motorlara yöneldiğini düşünürsek batarya alanında yapılacak olan çalışmalar ile daha
        çıkmış olmasına karşın içten yanmalı motora sahip aracın menzilinin daha uzun olmasıve   verimli ve daha düşük maliyetli üretimler gerçekleşecek ve elektrikli araçların yaygın-
        benzine ulaşımın daha kolay olması gibi bir dizi sebepten dolayı içten yanmalı araç daha   laşması kaçınılmaz olacaktır. Bu noktada Hibrit araçlar içten yanmalı motor kullandığından
    78  popüler olmuştur.1912 yılında çok popüler olan elektrikli araçların yerini, seri üretimde   tam bir çözüm olmamakla beraber elektrikli otomobillerin gelişim sürecinde önemli bir
        imal edildiği için daha uygun olan benzinli araçlar alır ve artık içten yanmalı motorların   alternatif haline gelmiştir. Diğer alternatif çevreci motorların gelişiminin ve veriminin düşük
        egemen olduğu bir otomobil sektörü oluşur. Oysaki İçten yanmalı motorların üstünlüğü   olması da bu alternatifi güçlü kılmaktadır. Bir Toyota Corolla kullanıcısı ve hem benzinli
      MAGAZINE.COM.TR  aynı dönemde ortaya çıkmasına karşın Tahmin edilebileceği gibi pek çok ekonomik ve   elektrikli araçlara vergi indirimi ve ücretsiz park gibi ciddi teşvikler söz konusudur. Geç de
                                                               hem de hibrit modelini denemiş biri olarak da hibrit versiyonunu kesin bir şekilde tercih
        ele geçirmesinden önce, elektrikli otomobiller birçok hız ve mesafe rekoruna sahiptiler.
                                                               edeceğimi belirtmek isterim.Ülkemizde olmasa da özellikle Avrupa ve A.B.D. hibrit ve
        Aynı zamanda daha çevreci, kullanım açısından kolay ve konforlu idiler. Elektrikli motor ile
                                                               olsa hükümetler bu konuda üstlerine düşeni yaparak insanların çevreci araçlara yönelm-
        politik nedenden ötürü içten yanmalı motorun popüler olması ve elektrikli motorların rafa
                                                               eleri konusunda çalışmalar yapmaktadırlar. Bu konuda en iyi örnek kuzey Avrupa ülkesi
        kaldırılması çok şaşırtıcı değil. Ancak içten yanmalı motorların üretime başladığı yıllarda
        dünya nüfusunun günümüzdeki nüfusun 8/1 kadar yani 1 milyar kadar olduğunu ve oto-
                                                               Norveç olmuştur. Norveç’te satılan tüm otomobillerin yüzde 42,4’ünü elektrikli araçlar
                                                               oluştururken bu alanda dünyada lider konuma gelmiştir. Bu konuda en göze çarpan şe-
        mobile sahip olabilen insan sayısının azlığı ve günümüzdeki rakamlar göz önüne alındığın-
      AUTOMOBILE  da artık 2020 yılında nüfusu 8 milyara yaklaşan günümüz dünyasında içten yanmalı mo-  hirlerden biri ise Avrupa’nın hava kirliliği konusunda en sorunlu şehirlerinden olan Amster-
        torların hele de dizel motorların artık yeri olmadığı  düşüncesindeyim.  Günümüzde
                                                               dam’dır.Amsterdam’daki elektrikli araçlar son birkaç yılda sayılarını ciddi miktarda art-
                                                               tırmışlardır ve bu durum hava kirliliğine olumlu anlamda yansımaktadır. Amsterdam şehir
        otomobiller dünya enerji tüketiminin ve karbondioksit(co2) salınımının %26 sına sebep
                                                               konseyi de 2030 yılından  itibaren içten  yanmalı motorları yasaklamayı  planladıklarını
        olmaktadır ki bu endüstri sektöründen sonraki ikinci en büyük tüketim ve salınımdır. Küre-
                                                               duyurdu. Esasında bu plan özellikle pek çok Avrupa ülkesinde ya yasalaşmıştır ya da
        sel ısınmanın etkilerinin iyide iyiye hissedildiği, çevre kirliliği kaynaklı hastalıkların arttığı
        günümüzde  artan nüfus da göz önünde bulundurulduğunda  bu durum  sürdürülebilir
        değildir. Esasında bu durum 1960’lardan itibaren özellikle hava kirliliği sorununun baş   yasalaşmayı beklemektedir. Ve çocukluğundan beri otomobil tutkunu biri ve aynı zaman-
                                                               da doğa ve insanı seven ve saygı duyan biri olarak kendimizin, sevdiklerimizin ve dünyanın
        göstermesi ile 1970’lerde çevreye daha az zarar vermesi nedeniyle elektrikli araçlar   geleceği içinçevre dostu araçların bir zorunluluk olduğu kanaatindeyim.
        yeniden gündeme alınmasına sebep olmuştur.1973 yılında çıkan OPEC Petrol Krizi ned-
        eniyle benzin fiyatlarının artması, benzinli araçlara alternatif arayışının ortaya çıkmasına
        neden oldu ve bu dönemde elektrikli araçlar konusundaki çalışmalar yeniden hız kazan-
        mış,1974 yılında Vanguard-Sebring’in30 milin üzerinde bir hıza ve 50 kilometrelik sürüş
        kapasitesine sahip CitiCar’ı ortaya çıkmıştır. 1975 yılına gelindiğinde, şirket ABD’deki al-
        tıncı büyük otomobil üreticisi arasında yerini alsa da sadece birkaç yıl sonra lağvedilmiştir.
        1990’larda Temiz Hava Yasası Değişikliği ve Enerji Politikası Kanunu’nun yürürlüğe girme-
        si ile  elektrikli araçlar  yeniden gündemde  yerini  almaya başlarken,  bu alanda  yapılan
        yatırımlara da destek verildi.General Motors “dünyanın en verimli üretim aracı” olarak
        adlandırılan EV1’in üretimini tamamladı. 1996 yılında yalnızca kiralanan 1.117 adet araç,
        sadece California, Arizona ve Georgia’dakilerin kullanımına sunuldu. Araç beğenilmesine
        karşın belirli bir süre sonra kiralama sürelerinin dolması gerekçesi ile toplatılarak, hurdalığa
        atıldı. Elektrikli araçların şarj ve batarya sorunu sebebiyle alternatif olarak hibrit otomobill-
        er gündeme gelmiştir. 1997 yılında Toyota tarafından dünyanın ilk ticari olarak pazarlanan
      Automobile Magazine  |  FORMULA 1 TURKISH GRAND PRIX 2020
   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83