“2023 yılında, 2022’yi bile arayabiliriz”

®
Çok Okunanlar

Nissan Türkiye’den Efsane Kasım Kampanyaları

Nissan Türkiye, 2025 model yılı araçlarında rekabetçi fiyatlar, sıfır faizli kredi ve nakit alım destekleriyle Kasım ayında da müşterilerine...

BMW iX3, bilgisayarlarla sürüş deneyiminde devrim yaratıyor

BMW, yeni iX3'te üstün sürüş deneyimleri ve bağlantı sağlayan "süper beyinler" adı verilen dört adet yüksek performanslı bilgisayar kullanıyor....

Renault ve Geely arasındaki küresel ittifakta bir adım daha

Volvo'yu satın alan Çinli üretici, Renault Brezilya'nın %26,4'ünü aldı. Halihazırda Volvo'nun sahibi olan Çinli dev Geely Holding Group, Renault Grubu ile Renault do Brasil'in %26,4 hissesini satın...

Test Sürüşü: Alfa Romeo Junior Ibrida 1.2 Hybrid VGT 145 HP

Test ve Fotoğraf: Özgür Sunay Sportif duruşu, ferah iç mekanı ve İtalyan tasarımıyla Alfa Romeo Junior, tutkularınızı uyandıracak ve aşkı...

Francesco Ciancia Stellantis’e Geri Dönüyor

Dünyanın en büyük mobilite şirketlerinden biri olan Stellantis N.V., Francesco Ciancia'nın 1 Kasım'dan itibaren Küresel Üretim Başkanı ve Stellantis...

Uber, İstanbul’da yeni bir merkez açmaya hazır…

200 milyon doların üzerinde yatırım planlanıyor...Uber, ESMA Sultan Yalısı'nda düzenlenen Uber Türkiye Küresel Teknoloji Geliştirme ve Yazılım Merkezi'nin açılışı...

Offroad Heyecanı Baja Attalos ile Kepez’de

Burhan Turan 2025 Türkiye Baja Şampiyonası'nın üçüncü ayağı olan Baja Attalos, Antalya Offroad ve Otomobil Sporları Kulübü tarafından 31...

Birol, dünyanın içinde bulunduğu enerji krizini analiz etmek için öncelikle, Rusya’nın Ukrayna’yı işgal ettiği 24 Şubat 2022 gününe bakmak gerektiğini vurgulayarak, şöyle devam etti:

“1970’li yıllarda petrol krizleri oldu ama bugün çok daha farklı bir enerji kriziyle karşı karşıyayız. Rusya, 24 Şubat itibarıyla dünyanın bir numaralı enerji ihracatçısı idi. Bu ülkenin Ukrayna’yı işgali ve sonrasında buna karşı atılan adımlar 1. Global Enerji Krizi’ne neden oldu. Şu anda petrol, doğalgaz, elektrik fiyatları dünyanın hemen her yerinde almış başını gidiyor. Dünyanın tamamına yakınında enflasyon oranları son 40 yıldır görmediğimiz seviyelere ulaşmış durumda. Dünyadaki birçok ülke, ki buna AB de dahil, resesyona girme tehlikesiyle karşı karşıya bulunuyor. 2022 kötü bir yıldı ama 2023 çok daha zor bir yıl olacak. Yani 2022’yi arama durumumuz bile olabilir.

“Global enerji krizi; gelişmekte olan ülkeleri, Avrupa’yı ve Rusya etkileyecek”

Gelişmekte olan ülkelerin ekonomileri; önümüzdeki yıllarda mevcut global enerji krizinin ilk kurbanı olacak. İkinci sırada ise Avrupa ülkelerinin ekonomileri gelecek. Mevcut kriz bittiği zaman Avrupa’nın özellikle de kıtanın motor gücü olan büyük ülkelerin oturup enerji ile ilgili bir öz eleştiri yapmaları, ‘Biz niye on yıllar boyunca enerjimizin büyük bir kısmını tek bir ülkeye bağladık?’ diye düşünmeleri gerekecek. Biz IEA olarak, Avrupa’da beş yılda bir enerji incelemesi yapıyor, rapor hazırlıyoruz. Son yaptığımız tavsiyelerden biri; ‘Enerji ithalatınızı çeşitlendirin ve tek bir ülkeye bağlanmayın’ idi. Şimdi Avrupa bunun cezasını çekiyor. Şu an itibarıyla Avrupa 2023 kışını geçirecek gibi gözüküyor ama bence esas sorun 2023-2024 kışı olacak. Rusya, dünya enerji sisteminin köşe taşlarından biriydi. Rusya ekonomisinde enerji ihracatından elde edilen gelirler son derece önemliydi. 24 Şubat 2022 itibarıyla Rusya’nın toplam petrol ihracatının yüzde 55’i, yine toplam doğalgaz ihracatının yüzde 65’i Avrupa’ya gidiyordu. Avrupa, parasını zamanında ödeyen, son derece iyi bir müşteriydi. Rusya en büyük müşterisini günden güne kaybetti. Rusya’nın Avrupa’yı ikame edecek yeni pazarlar bulması çok zor görünüyor. Orada ciddi bir sorunla karşı karşıya kalacak ve bu durum önemli gelir kaybına neden olacak. Enerji konusunda 24 Şubat 2022’de çok önemli bir rol oynayan Rusya’nın, gelecekte dünya ölçeğinde rolünün değişeceğini ve daha değişik bir rol olacağını söylemek mümkün görünüyor. Dolayısıyla global enerji krizi her üç bölge için de iyi şeyler getirmiyor diyebiliriz.

“Günümüzde yenilenebilir enerjide dünya genelinde muazzam bir gelişme var”

Mevcut global enerji krizinin, temiz ve güvenli enerji teknolojilerine geçişi hızlandıracağını düşünüyoruz. Söz konusu tahminlerimize gerekçe olarak şunları söyleyebiliriz: Birçok ülke acil finansal ve yasal programlar çıkarıp, temiz ve güvenli enerji teknolojilerine geçişi kendi ülkelerinde hızlandırdılar. Yenilenebilir enerjide bugün dünyada muazzam bir gelişme var. Önümüzdeki beş yıl içinde dünyadaki yenilenebilir enerji kapasitesi 2400 Gigavat artacak. Bu, dünyanın son 20 yılda yaptığı artışa bedel bir orandır. Özellikle bütün dünyada güneş ve rüzgâr enerjisi olmak üzere hızlı bir artış görüyoruz. Yine enerji verimliliğinde de oldukça önemli bir artış var. 2022‘de, enerji verimliliğindeki artış, ortalama yıllardaki artışın iki katı kadar oldu. Bunun da nedeninin, hükümetlerin hem teşvik getirmeleri hem de bu alanda attıkları adımlar olduğunu belirtebiliriz. Son olarak elektrikli arabaları söyleyebiliriz. 2019 yılında dünyada satılan her 100 arabanın 4’ü elektrikliyken, bugün dünyada satılan her 100 arabanın yaklaşık 15’inin elektrikli olduğunu görüyoruz. Tahminlerimize göre, 2030 yılında dünyanın en büyük üç pazarı ABD, Çin ve Avrupa’da satılacak her iki arabanın bir tanesi elektrikli olacak.

“2022 temiz enerji teknolojilerinin tarihi bir ivme kazandığı bir yıl olacak”

Bir başka gösterge de temiz enerjideki hızlanmadır. Yine aynı şekilde şu anda dünyada nükleere ciddi ve çok hızlı bir geri dönüş var. Yani; global enerji krizine hükümetlerin verdiği tepki, bizim tahminimize göre temiz ve güvenilir enerji teknolojisine geçişi hızlandıracaktır. Bunun üç nedeni var; enerji güvenliği, sanayi politikaları ve iklim değişikliğiyle ilgili gelişmeler.

2022 yılı birçok insan için özellikle de Ukrayna’da yaşayanlar için son derece acı oldu. 2030’da bugüne baktığımız zaman 2022’yi sadece zor ve acı bir yıl olarak değil, aynı zamanda temiz enerji teknolojilerinin tarihi bir ivme kazandığı bir yıl olarak da hatırlayacağız.”

“Türkiye yenilenebilir enerjide dünyanın ilk 10’ u arasına girebilir”

Dr. Fatih Birol, Türkiye’nin yenilenebilir enerji alanında çok büyük bir sıçrama yaptığını belirterek, “Biz IEA olarak, Türkiye’deki yenilenebilir enerjinin önümüzdeki 5 yılda üçte iki oranında, yani yüzde 65’e yakın büyüyeceğini düşünüyoruz. Bu, büyüme anlamında; Avrupa’nın ilk 4’üne, dünyanın da ilk 10’u arasına girmek anlamına geliyor. Güneş, rüzgâr, jeotermal, hidroelektrik olmak üzere, potansiyelimizin oldukça fazla olduğunu düşünüyoruz. Türkiye’de umarım bu krizden bu şekilde, yenilenebilir enerjisini daha da artırarak çıkabilir” dedi.

Konferans sonrası ODMD Dergi’nin sorularını yanıtlayan Birol, elektrikli araçlara yönelimin önemini şöyle anlattı: “Elektrikli araçlar bütün dünyada çok hızlı bir şekilde büyüyor. Bu büyümenin üç nedeni var. İlk neden, birçok ülke petrole olan bağımlığını azaltmak için elektrikli araçları seçiyor. İkinci neden, birçok ülke artık içten yanmalı motorlara değil elektrikli arabalarda kendi sanayisini koçbaşı olarak görmek istiyor. Buna Çin de dahildir. Üçüncüsü de çevre ile ilgili nedenlerdir. Bu bakımdan birçok ülke elektrikli arabalara ciddi teşvikler veriyor. Bunu neticesinde de elektrikli arabada büyüme, şimdiye kadar görmediğimiz seviyelere gelecek.”

Otomotiv sektörünün söz konusu geçişe nasıl tepki vereceğine dair düşüncelerini sorduğumuz Dr. Fatih Birol, “Dünyanın en büyük 20 otomotiv sektörü CEO’sunun 18’i bana şu anda bir numaralı önceliği elektrikli otomobillere verdiklerini söylediler. Diğer 2 tanesi de elektrikli otomobil ile içten yanmalı araçların aynı seviyede olduğunu belirtiyorlar. Yani otomotiv sektörü bunu gördü ve kendisini buna göre pozisyonladı” dedi.

IICEC’ten yenilenebilir enerji konusunda sektörde bir ilk ve öncü çalışma

Açılışı Sabancı Üniversitesi Kurucu Mütevelli Heyeti Başkanı Güler Sabancı’nın gerçekleştirdiği konferansta Dr. Fatih Birol’un konuşmasını takiben IICEC Direktörü Bora Şekip Güray tarafından “Türkiye Yenilenebilir Enerji Görünümü 2022 Raporu” lansman sunumu da yapıldı.

Etkinliğin son bölümünde, Sabancı Holding Enerji Grup Başkanı Kıvanç Zaimler’in moderatörlüğünde gerçekleştirilen panelde, dünyada yaşanan enerji krizi ve yenilenebilir enerji alanındaki son gelişmeler değerlendirildi. Panelde Zorlu Enerji CEO’su Sinan Ak, Borusan EnBW Enerji Genel Müdürü Enis Amasyalı, Shell Türkiye Ülke Başkanı Ahmet Erdem, ING Türkiye Yönetim Kurulu Üyesi Semra Kuran ve Sanko Enerji Grubu CEO’su Hakan Yıldırım konuşmacı olarak yer aldı.

Diğer Haberler

BOM Karting Takımı, Türkiye Karting Şampiyonası’nın Beşinci Ayağında

Borusan Otomotiv Motorsport (BOM) Karting Takımı, 2025 MOTUL Türkiye Karting Şampiyonası’nın beşinci ayak yarışlarında sergilediği üstün performansla hafta sonuna damga vurdu. 1–2 Kasım tarihlerinde...

BMW iX3, bilgisayarlarla sürüş deneyiminde devrim yaratıyor

BMW, yeni iX3'te üstün sürüş deneyimleri ve bağlantı sağlayan "süper beyinler" adı verilen dört adet yüksek performanslı bilgisayar kullanıyor. Gelecekteki güncellemeleri entegre edebilmek, otomobilin...

SEAT ve CUPRA CEO’su Markus Haupt

"2025'in ilk dokuz ayına ilişkin sonuçlar, yıl boyunca karşılaştığımız olumsuzlukları yansıtıyor" dedi. "Karmaşık ve dinamik bir pazarda faaliyet gösteriyoruz, ancak elektrifikasyona, CUPRA'nın küreselleşmesine ve her iki...

MG, İngiltere’deki varlığını daha da güçlendiriyor

MG Motor UK, Daventry, Northamptonshire'da son teknolojiye sahip bir depolama ve parça dağıtım merkezi açarak Birleşik Krallık'taki varlığını daha da güçlendirdiğini duyurdu. 15.000 m²'lik...

Stellantis Teknoloji ve Mobilite Alanındaki İş Ortakları NVIDIA, Uber ve Foxconn

Stellantis’ten Avrupa’nın Robotaksi Yolculuğunun Başlangıcını Temsil Eden Yeni Hamle!  Dünyanın en büyük mobilite şirketlerinden Stellantis;NVIDIA, Uber Technologies Inc. ve Foxconn ile dünya genelinde robotaksi hizmetleri...

Opel’in Yenilikçi Modellerinde Yüzde 0 Faizli Finansman

Opel, kasım ayında binek ve SUV modellerinde müşterilerine avantajlı kredi olanaklarının yanı sıra çok yönlü hafif ticari araç modellerinde KOBİ’lere özel imkânlar ve nakit...

Yeni Renault Duster’da 1.3 TCe motor artık 7 ileri EDC otomatik şanzımanla

Renault’nun “Uluslararası Oyun Planı 2027” kapsamında Türkiye’yi Avrupa pazarı ve uluslararası ihracatta bir merkez haline getirme hedefi, Yeni Renault Duster’ın yerli üretim yeni motor...

BOM Karting Takımı, Türkiye Karting Şampiyonası’nın Beşinci Ayağında

Borusan Otomotiv Motorsport (BOM) Karting Takımı, 2025 MOTUL Türkiye Karting Şampiyonası’nın beşinci ayak yarışlarında sergilediği...

BMW iX3, bilgisayarlarla sürüş deneyiminde devrim yaratıyor

BMW, yeni iX3'te üstün sürüş deneyimleri ve bağlantı sağlayan "süper beyinler" adı verilen dört adet...

SEAT ve CUPRA CEO’su Markus Haupt

"2025'in ilk dokuz ayına ilişkin sonuçlar, yıl boyunca karşılaştığımız olumsuzlukları yansıtıyor" dedi. "Karmaşık ve dinamik bir pazarda...

MG, İngiltere’deki varlığını daha da güçlendiriyor

MG Motor UK, Daventry, Northamptonshire'da son teknolojiye sahip bir depolama ve parça dağıtım merkezi açarak...

Stellantis Teknoloji ve Mobilite Alanındaki İş Ortakları NVIDIA, Uber ve Foxconn

Stellantis’ten Avrupa’nın Robotaksi Yolculuğunun Başlangıcını Temsil Eden Yeni Hamle!  Dünyanın en büyük mobilite şirketlerinden Stellantis;NVIDIA, Uber...

Opel’in Yenilikçi Modellerinde Yüzde 0 Faizli Finansman

Opel, kasım ayında binek ve SUV modellerinde müşterilerine avantajlı kredi olanaklarının yanı sıra çok yönlü...

Yeni Renault Duster’da 1.3 TCe motor artık 7 ileri EDC otomatik şanzımanla

Renault’nun “Uluslararası Oyun Planı 2027” kapsamında Türkiye’yi Avrupa pazarı ve uluslararası ihracatta bir merkez haline...

Nissan Türkiye’den Efsane Kasım Kampanyaları

Nissan Türkiye, 2025 model yılı araçlarında rekabetçi fiyatlar, sıfır faizli kredi ve nakit alım destekleriyle...

Ford, motor üretmek için Hindistan’a 370 milyon dolar yatırım yaptı

Ford Motor Company, Hindistan'daki üretimi canlandırmak için 32.5 milyar rupi, yani yaklaşık 366 milyon dolar...

Uber, İstanbul’da yeni bir merkez açmaya hazır…

200 milyon doların üzerinde yatırım planlanıyor...Uber, ESMA Sultan Yalısı'nda düzenlenen Uber Türkiye Küresel Teknoloji Geliştirme...

Renault ve Geely arasındaki küresel ittifakta bir adım daha

Volvo'yu satın alan Çinli üretici, Renault Brezilya'nın %26,4'ünü aldı. Halihazırda Volvo'nun sahibi olan Çinli dev Geely Holding Group, Renault Grubu ile Renault do...

Volkswagen CEO’su, Porsche’nin “büyük bir krizden” geçtiğini kabul etti

Otomobil üreticisi, bu yılın Ocak ve Eylül ayları arasında faaliyet kârında %99'dan fazla düşüş bildirdi. ...

Togg premium segmente giriyor: çift motor, 4 saniyede hızlanma ve benzersiz tasarım

Çift motorlu Türk elektrikli otomobilleri Togg T10X ve T10F 4More'un satışına başlandı. Türk üretici Togg,...

BYD, bir yıl içinde toplamda 200 binden fazla aracını geri çağırdı

Çinli elektrikli araç devi BYD, tarihinin en büyük geri çağırma kararını 2 hafta önce aldı....

Test Sürüşü: Alfa Romeo Junior Ibrida 1.2 Hybrid VGT 145 HP

Test ve Fotoğraf: Özgür Sunay Sportif duruşu, ferah iç mekanı ve İtalyan tasarımıyla Alfa Romeo Junior,...

Offroad Heyecanı Baja Attalos ile Kepez’de

Burhan Turan 2025 Türkiye Baja Şampiyonası'nın üçüncü ayağı olan Baja Attalos, Antalya Offroad ve Otomobil...

Francesco Ciancia Stellantis’e Geri Dönüyor

Dünyanın en büyük mobilite şirketlerinden biri olan Stellantis N.V., Francesco Ciancia'nın 1 Kasım'dan itibaren Küresel...

Goodyear, Sultantur Uluslararası Taşımacılık ile Kontrol Noktası Anlaşması İmzaladı

Sultantur Uluslararası Taşımacılık, Goodyear'ın yenilikçi filo çözümüyle filo operasyonlarını güçlendiriyor ve daha verimli hale getiriyor. Goodyear,...

Maserati Türkiye’den Dünyada Bir İlk: Maserati Lounge

Dünyanın İlk ve Tek Maserati Lounge'ı Fethiye Lov Hotels'te Açıldı! Tofaş'ın Türkiye'deki iştiraki Fer-Mas tarafından temsil...

Otomotiv Mühendisliği Konferansı – IAEC 2025 İçin Geri Sayıma Başladı

Otomotiv Sanayi, Uluslararası Otomotiv MühendisliğiKonferansı - IAEC 2025 İçin Geri Sayıma Başladı! Otomotiv sanayisinin en prestijli...