SUZUKI JIMNY 1.3LT 85PS
Yazı – Fotoğraf: Özgür SUNAY
Suzuki Jimny modelini arazide ve off-road şartlarında deneyerek test ettik. Sahip olduğu minik boyutları sebebi ile “micro Suv” olarak bilinen Suzuki Jimny kasa ve şasi yapısı bakımından arazi için aslında biçilmiş bir kaptan. Ünlü Off-Road ustası Mehmet Becce’nin uzun süre kendi aracı olarak kullandığı ve aynı zamanda ülke içinde ve yurt dışında olan off-road yarışlarına Jimny ile katılıp iyi dereceler elde ettiğini de biliyordum. Kompakt Suv sınıfına göre daha ufak olan Jimny 1.3 litrelik motor hacmi ve otomatik vites kullanımı ile şehir içi trafikte size kolaylık sağlarken yakıt ekonomisi olarak ön plana çıkmayı başaran ekonomik bir araç sınıfında. Jimny’de görev yapan 1.3 litre hacmindeki bu motor, 6000 devir / dakika’da 85 beygir güç üreterek, 4100 devir / dakika aralığın da 110 Newton metre tork üretmekte. Drive Action 4×4 çekiş sistemine sahip olan Jimny orta konsolda yer alan düğmeler sayesinde 4×2 ya da otomatik 4 çeker modunda sürüş imkânı sunmakta. Sürüş modlarına baktığımızda (2WD, 4WD, 4WD/L) seçeneklerinin yer almakta. Suzuki off-road genlerinden doğan 4×4 ve Suv araçlar üretmekte bir numara diyebiliriz. Bu sebeple Jimny aracımız her ne kadar asfalt kullanımı adına gündelik kullanımlar için üretilmiş olsa da Jimny modeline dışarıdan etraflıca baktığımızda tam anlamı ile bir off-road aracı şeklinde aslında tasarım yapısı dikkat çekiyor. Aracın yeşil renk kaportasının yanı sıra gri renkte olan ve aracı çepeçevre saran çıkık burun çıkık çamurluk ve arka tampon yapısı tam bir off-road bodykit şeklinde tasarlanmış. Özellikle motor kaputunun üzerinde yer alan modifiye hava girişi derin su geçişleri için önemli bir özellik. Aracımız oldukça küt bir yapıda. Arka tarafta ise Suzuki 4×4 modellerine has olan arka kapıda asılı yedek lastiği görmeniz mümkün.
Arka bagaj kapısı ise soldan sağa yana doğru açılan bir süspansiyon sistemine sahip. Bagaj neredeyse yok denecek kadar az. Arka koltukları yatırmak sureti ile Jimny asıl bagaj kapasitesine sahip oluyor. Aracımızın üzerinde ise Bridgestone marka toprak ve asfalt H/T 4×4 lastikleri bulunuyor. Aracımıza içeriden baktığımızda ise yine sert ve küt olarak tasarlanmış ön göğüs ve konsol kısmı yer alıyor. Sert yapıda bir malzeme kullanılmış bu tarz araçlarda kolay temizlik bakımından bu önemli tabi. Aracımızın içerisinde çok yüksek kalitede olmayan deri döşeme koltukları bulunuyor. Arka tarafta ise iki kişilik bir oturma alanı sunulmuş. Aracımızın gösterge paneli yine oldukça klasik tarzda ve sade şekilde 8.000 devir/dakikalık gösterge, orta bölümde dijital benzin ve sürüş modu bilgi ekranı, sağ tarafta 180 km. hız göstergesi yer almakta. Bunun haricinde orta konsola göz atacak olursak, test aracımızda eski sistem Sony marka bir Cd çalar teyp bulunmakta. Klima ayarları, alt tarafta ise üç farklı sürüş modu seçenek düğmeleri yer alıyor. Aynı zamanda 12 volt bir çakmaklık çıkışı konulmuş. Otomatik vites kolu ise (D3 – 2 ve L) olarak 3 farklı kullanım seçeneği ile yine arazi şartlarına da uygun olan bu vites ve devir aralıkları yer alıyor. Asfalt kullanımları için orta konsolda yer alan 2W tuşu ile aracımızı 4×2 modunda kullanmak yakıt ekonomisi bakımından önemli. Arzu ederseniz yağmur, çamur gibi kış aylarında 4W modu seçili iken otomatik 4×4 şeklinde de daha güvenli bir şekilde aracı kullanabilirsiniz. Arazi şartlarında çok daha zor ortamlarda ise 4WD-L moduna almanız gerekiyor.
Bu mod’a geçiş araç dururken olmakta. Gösterge panelinde orta bölümde 4 tekerlekten çekiş sitemini gösteren ve aktif olan diferansiyel kilidinin ışığını göreceksiniz. 4WD-L modu seçili iken ESP tuşu da zor şartlarda devreden çıkarak gaza sonuna kadar yüklendiğinizde herhangi bir kesinti olmadan size daha fazla güç üretmenize olanak sağlıyor. Tabi tüm bunlar aracın teknik kısımları ve kullanım aksamları diyebiliriz. Jimny kısa şasi yapısı yerden yüksekliği yaklaşma ve kaçma açıları bakımından standart fabrika çıkışı ile doğa da oldukça iyi hareket edebiliyor. Suzuki Jimny aracımızı biz Türkiye Ralli ve WRC etaplarında test ettik. Aracın sağlam olduğunu ve kolay kırılan bir yapıda olmadığını gördük. Ortalama 1070kg ağırlığa sahip olan Jimny bu sebeple kaygan zeminlerde hızlı ve seri olarak atak şekilde hareket ederek aslında birazda zıplayarak gittiğini gördük. Daha önce Dacia Duster 4×4 ile girmiş olduğumuz bu etapta yüksek hızlarda Duster’ın arkadan biraz kayma eğilimine karşın Jimny’nin daha fazla güven verdiğini de en azından bu etaplarda söyleyebilirim. Fakat şu da bir gerçek ki, 60.000 – 65.000 TL aralığında satış fiyatı ile Suzuki Jimny’nin işi Türkiye pazarında zor gibi. Bu fiyatlara sıfır Dacia Duster ya da ikinci el daha büyük bir Suv’da almanız mümkün iken neden Suzuki Jimny bu fiyata satın alınsın? Bunu biraz düşünmek gerekiyor. Sonuç itibarı ile Türk insanı her gün doğa da off-road yapmak için bu aracı satın alacak değil. Ancak düşük yakıt ekonomisi ile öğrenciler, bayanlar yada minik aileler için kullanımı çok zevkli ve ideal bir Suv.