Yazar-Özgür Sunay
Seat Ibiza model yelpazesinin en üst noktasında yer alan Cupra ve
Bocanegra modelleri. İspanyol markasıyla olan bağları, dış ve iç
tasarımlarıyla dikkat çeken modeller, güçlü motor seçeneği ve zengin
donanım seviyeleriyle de segmentlerinde ön plana çıkıyor. Heyecan
ve memnuniyet vermek, sportif sürüş deneyimini stil ve kişilikle birlikte
sunmak amacıyla tasarlanan modeller, Seat’ın tüm modellerinde göze
çarpan yenilikçi tasarım, sportif doğası ve hayat doluluğu gibi özelliklerin
altını çiziyor. DSG’nin 1.4 TSI motorda ilk kez kullanıldığı modeller; SEAT
Ibiza yelpazesindeki CUPRA ve Bocanegra sportif versiyonları birçok
ortak unsuru paylaşıyor. İki model de 180 hp güç üreten, ikiz şarjlı 1.4
TSI motorla, direksiyon üzerinden kumanda edilebilen 7 ileri DSG vites
kutusu ve herhangi bir ek mekanik elemana gerek kalmadan kendinden
bloklu bir differansiyel olarak çalışan elektronik XDS sistemiyle donatılmış.
VW Grubu’nun, segmentinde 1.4 TSI motorunun 7 ileri DSG vites kutusu
ile birlikte yer aldığı ilk modelleri olan Ibiza CUPRA ve Ibiza Bocanegra,
XDS sisteminin ilave edilmesiyle teknolojik olarak da son derece ileride.
Donanım özellikleri maksimum seviyede; Standart donanım,
sayısız aktif ve pasif güvenlik sistemleri, konfor öğeleri ve modellerin
sportifliğini artırmaya yardımcı diğer özelliklerin yer aldığı Seat Ibiza
CuprA’da geniş bir donanım yelpazesi bulunuyor. Her iki modelde de
ESP, TCS + EBA, XDS, ABS, düşük lastik basıncı ikazı, sürücü ve yolcu
ön – yan hava yastığı, özel spor süspansiyon, dönüşe duyarlı bi-xenon
farlar, ‘Kolay giriş’ sistemli yolcu koltuğu, direksiyondan kumandalı vites
sistemi, 17 inç alüminyum alaşım jantlar gibi birçok özellik standart
olarak sunuluyor.
Seat Ibiza Cupra beşinci nesli ile daha da güçlü; Seat
Ibiza Cupra’nın beşinci nesli, performans tutkunlarını bir kez
daha memnun ediyor. Bu modelde yer alan 1.4 TSI motor, 180
hp güç üreterek, VW Grubu’na ait bir motorun sergilediği bu
performansla bir ilke imza atıyor.
Bir İspanyol atasözünde şöyle denir ‘’ Cree lo que vieres y no lo que oyeres ’’ Yani duyduğuna değil gördüğüne inan. Gördüm ve inandım. Dışarıdan
bakıldığında bu görüntü yabancımız değil yinede ayırt edici birkaç detay eklenmiş. Ön panjur seri simetrik açılan delikler ile desteklenmiş hava giriş alanları mümkün
olduğunca genişletilmiş. En başından bunu kaputun altında çok hararetli bir makinenin
olduğunun işareti olarak kabul edebilirsiniz. Panjurun sağına kondurulmuş CUPRA
yazısı da yakışmış. Panjur siyah güzel, gerisinde motordan bir bölümü görmek pek
hoş değil.Yan çizgileri bir spor arabaya yakışır cinsten keskin uzun, tavan yüksekliği
bir spor otomobilden beklenen üzere alçak yanında bu içersine hiç yansımamış gibi.
Arka tarafta bitiş yine gövdeyi ortalayan çift çıkışlı krom eksoz ile yapılmış. ABS+EBS
sistem ile donatılmış otomobil sportif bir sürüş keyfi için özel bir süspansiyon sistemi
ile desteklenmiş.
Ibiza CUPRA 1.4 TSİ 180 BG güç üreten motoru 7 ileri DSG vites kutusu 7.4 sn de ulaştığı 100 km, 225 km son hız ile 8,3 lt yakıt tüketimi ile hem performans hem ekonomiyi bir arada isteyenleri tatmin edebilecek bir sonuçta veriyor. Herkese cüssesine göre yük yüklemek hakkaniyetli bir yaklaşım, ufak hacim motorlardan büyük kuvvetler almak ve bunu istikrarlı bir şekilde devam ettirmek konusunda ne kadar başarılı olacak bunu zaman gösterecek görünen o ki bu araç şuan sırtlandığı yükü rahatlıkla taşıyor. Her şeyin üst seviyede tutulduğu otomobil kokpitinde göze çarpan bir farklılık yok gayet sade gösterge ve tuşlar gözle görülür ulaşılacak yerde bu anlamda vites önündeki dörtlü flâşörlerin düğmesine basmak en zor şey oldu. Sürücü ve yolcu için rahat arkadaki yolcular içinde rahata yakın bir oturma sağlıyor. Bagaj hacmi yeterli. Direksiyondan kumandalı vites kutusu rahatlık. Şanzıman geçiş aralıkları hızlanma çok güzel, yol tutuşu konusunda pek söylenecek bir şey yok onu yoldan çıkarmak çok zor en zorlu anlarda dahi çabuk toparlanıyor ve çizgisine geri dönüyor. Cazip fiyatı yanında güvenilir ve keyifli bir yol arkadaşı olur.
Test Sürüş: Bülent DEMİR
SEAT CUPRA;Seat gerçekten çok güzel bir araç yapmış Cupra hem kibar, hem de fazlasıyla
sporcu. Orta yaş dinamikler için biçilmiş kaftan. Abartılı hiçbir yanı yok. Dört dörtlük kibar bir sporcu. Konforlu bir içyapısı var. Uzun yolda da yormuyor. Yakıt tüketimi oldukça ekonomik. Çift kapılı ve sportif olmasına karşın arka koltukları da çok rahat. Kontrol ve hakimiyet üst seviyede.
Özellikle direksiyondan kumanda verilen vites sistemi, kullanım kolaylığını artırmakla beraber, yüksek hıza çıkıldığında elleri direksiyondan ayırmaya gerek kalmadan
vites değiştirme kolaylığı sayesinde güvenliği de artıyor. Bu da çok önemli bir hakimiyet
faktörü.180 hp 1.4 lt TS I çift-turbo motoru ile şaşırtan bir çevikliğe ve kaçma hızına sahip.
Kısacası argo tabirle çok süratli uzuyor ve geride kalanlar da toz yutuyor. Zevk veren bir
motor performansına sahip. Direksiyon da son derece hassas. ESP( elektronik stabilizasyon
programı ), TCS + EBA ( elektronik fren yardım sistemi ) XDS ( kendiliğinden kilitlenen spor
diferansiyel ) ve düşük lastik basıncı ikazı ile güvenlik yüksek tutulmuş. Dönüşe duyarlı bixenon farlar gece görüş reaksiyonunu artırıyor. Karşılaşılan tek olumsuz özellik; sağ sol ön
kolonların kalınlığı ile ön görüş açısı biraz daralmış gibi oluyor. Seat Cupra’ya gerçek bir
spor otomobile sahip olmak isteyenler için görsellik açısından 10 üzerinden 9 not, konfor
açısından 10 üzerinden 9 not ve güç açısından 10 üzerinden 10 verebilirim.
Test Sürüş: Kutsal Zafer Şahin
DSG’nin 1.4 TSI motorda ilk kez kullanıldığı modeller; SEAT Ibiza yelpazesindeki CUPRA ve Bocanegra sportif versiyonları birçok ortak unsuru paylaşıyor. İki model de 180 hp güç üreten, ikiz şarjlı 1.4 TSI motorla, direksiyon üzerinden kumanda edilebilen 7 ileri DS
G vites kutusu ve herhangi bir ek mekanik elemana gerek kalmadan kendinden bloklu bir differansiyel olarak çalışan elektronik XDS sistemiyle donatılmış. VW Grubu’nun, segmentinde 1.4 TSI motorunun 7 ileri DSG vites kutusu ile birlikte yer aldığı ilk modelleri olan Ibiza CUPRA ve Ibiza Bocanegra, XDS sisteminin ilave edilmesiyle teknolojik olarak da son derece ileride.
Seçkin Bocanegra; Seat Ibiza serisine katılan özel seri Bocanegra aslında marka’nın
sportif modellerinin tarihinde bir kilometre taşı. Bundan 34 yıl önce pazarda SEAT
1200 SPORT Bocanegra adıyla yer alan modeli, o dönemin SportCoupé “Bocanegra”
prototipinden ilham almış. Yalnızca ön bölümüyle bile sıra dışı dış tasarımını özetleyen
Bocanegra, sayısız tasarım ve donanım detaylarına da sahip. Seat Ibıza Cupra ; İspanyolların gelmiş geçmiş en iyi ürettiği şey olduğunu söyleyebilirim. Sanırım futbol konusundaki başarıları otomobil dünyasına da yansımış.
Cupra gibi özelliklere sahip bir araç benzer segmentindeki modellere göre ilk defa
Türkiye’de satışa sunuluyor. Segmentinin ise şu anda tam olarak hangisine girdiğini
söylemek bana kalırsa çok doğru olmaz. 1.4 tsi dizel bir motor 180 beygir güç üretmesi
alışılagelmiş bir durum değil, aynı zamanda hem sportif hemde kullanımı rahat son
derece konforlu bir araç. Ve çok uygun fiyata bu aracı elde edebiliyor olmanız diğer
araçlar ile karşılaştırdığınız zaman şaşkınlık verici. Cupra’nın direksiyonuna ilk oturduğum andan itibaren kontağı çevirmeden önce dahi ne kadar farklı ve özel işlenerek yapılmış olduğunu yansıtmayı başarıyor. Kontağı çevirip marşa bastığınız zaman ise doygunluk verici derinlerden gelen o yırtıcı sesinin sadece belirli bir kısmını duymanız haz verici. Ben burdayım, hadi gaza bas ve gidelim diyor..