Otomotiv yayıncılığı ve işte bazı PR’ların gerçekleri…

®
Çok Okunanlar

Stellantis ve Tofaş, Hafif Ticari Araç Üretim Anlaşması İmzaladı

Stellantis ve Tofaş, “K9” modelinin hafif ticari araç ve combi versiyonlarının çoklu enerji platformlarında üretimine yönelik, stratejik bir anlaşma...

Vestel Mobilite, IAA Mobility 2025’te

Vestel Mobilite, elektrikli araç şarj teknolojilerinden otomotiv elektroniğine ve enerji depolama çözümlerine uzanan geniş ürün gamıyla, IAA Mobility 2025’te...

Tesla Mobil Container Store, ilk kez Türkiye’de Akbatı’da

Akbatı, 14’üncü yıl kutlamaları kapsamında Türkiye’nin ilk Tesla Mobil Container Store mağazasına ev sahipliği yapıyor. 31 Aralık tarihine kadar...

BOTAŞ ile BP arasında 3 yıl geçerli olacak LNG alımı anlaşması imzalandı

Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Alparslan Bayraktar, BOTAŞ ile BP arasında 3 yıl geçerli olacak bir LNG alımı anlaşması...

PETRONAS Sprinta’nın Marka Kimliği Yenilendi

PETRONAS SPRINTA, Her Sürücünün ‘’Kendi Yolun‘’ söylemiyle Yolculuğunu Kutlayan Cesur Yeni Kimliğini Tanıtıyor... PETRONAS Madeni Yağlar, amiral gemisi motosiklet yağı...

Katrin Adt, Dacia’nın CEO’su olarak atandı

Dacia markasının CEO'su olarak atandığını duyurdu. Şirketten ayrılan Denis Le Vot'un yerini alan Katrin Adt, grubun Yönetim Komitesine katılıyor ve...

Mercedes-Benz Group AG Yönetim Kurulu Başkanı Ola Källenius

Mercedes-Benz “Welcome Home” vizyonunu somutlaştıran, ikonik tasarım ve dijital zekânın standartlarını yeniden tanımlayan, her yönüyle bir süperstar olan tamamen...

Yazar – Özgür Sunay

Otomotiv yayıncılığı ve işte bazı PR’ların gerçekleri… evet konumuz ve konu başlığımız bu. Bugün otomotiv sektöründe Türkiye’de uzun yıllardır bu işi yapmakta olan ve otomotiv sektöründe 3 farklı ulusal basılı derginin de imtiyaz sahipliği ve genel yayın yönetmeni olarak size bu işin arka planı ve biraz da moral bozucu zorluklarından kısımlarından bahsetmek ve gerçekleri biraz olsun da bilmeniz açısından sizlerle bazı şeyleri dile getirmek paylaşmak isterim.

Maalesef, maalesef ki; özellikle Türkiye’de otomotiv yayıncılığına bu işi emek sarf ederek yapmış olan çoğu kişi ya da kişiler gibi bizimde “Automobile Magazine” olarak tam 10 yıldır ve ondan öncesi de tam 10 yıl “4×4” dergimiz var iken üzerimize gelerek, piyasada halan otomotiv markalarında bir şekilde Pr bölümlerinde veya Pr ajanslarında çalışan, artık kemikleşmiş ve kendilerine kemik bir kadro oluşturmuş 3-5 bilemediniz 5-6 kişi ellerinde sanki babalarına ait olan basın için test edilmesi gereklilik ile markalar tarafından sağlanmakta olan “basın test araçlarını” babalarının malı gibi devamlı suretle sadece istedikleri kişilere tahsis ederek, yıllardır dergimize ve yayınlarımıza maalesef çok üzücü bir durum ki “basın test araçlarını” sağlamamakta ısrarcı tutumlarını kemik kadrolarını korumak, rakip yayınları dergileri (tabi varsa kaldı ise Türkiye’de) korumak, arkadaşlarını korumak, arkadaşlarının dediklerini uygulamak v.b. gibi konularda ısrar etmekteler.

Bu dev otomotiv markalarında halan daha pr bölümünde çalışan ya da bunlara bağlı pr ajanslarda çalışan bu kişilerin ayrıca başlı başına bir diğer görevleri ise; bizleri ve yayınlarımızı küçük düşüren, markaların müdürleri gözlerinde yayınlarımızı ve yaptığımız işleri değersiz kılan, kıldırmaya çalışan kendilerine artık yıllardır bunları görev edinmiş, hakkımızda etrafta atıp, tutan, saçma sapan dedikodular çıkaran v.b. dolu saymak ile bitmeyen görevleri de ayrıca mevcut.

Peki, bunlar bizden ve yayınlarımızdan ne istiyor? amaçları ne?

Amançlarını ben size söyleyeyim; kendi kurmuş oldukları düzen ile Türkiye’de iyi yapılan veya iyi yapılmakta olan hiç bir şeyi istemeyip, kendi aralarında bir araya gelerek sadece goy-goy yapmak , reklam gelirlerini sadece kendilerine yada kendi istedikleri mecralara yayınlara paylaştırmak, toplamak v.b.

Bu PR otomotiv çalışanların bir kısmı sadece bunu yapıyor. Burada işini çok düzgün yaparak aynı doğrultuda yıllardır yapanlar, sevgi ve saygı ile gerçekten özverili çalışan PR  arkadaşlarımızdan, ajanslardan bahsetmiyorum. Onlar zaten asla üzerlerine alınmasınlar konumuz çünkü onlarla ilgili değil.

Sadece bazı gerçekleri Türkiye’de iyi bir otomotiv sektörü yayını nasıl engellenir? Engellemeye çalışılır ? yıllardır üzerinde nasıl bir oyun oynandığını ? bunları bilin.

“Keşke konu sadece Pr basın test araçları ile ilgili bu kadarıyla sınırlı olsaydı.”

Yıllardır 10 yıldır yayınımıza, basın lansmanı davetiyesi göndermeyen ama kendilerini Türkiye’de otomotiv devi diye tanıtan haberlerini sürekli yapmış olduğumuz bastığımız markalar da söz konusu.

Otomotiv markaların bu pr çalışanları kendilerine yakın olan devamlı aynı öncelikli isimlere basın lasnmanlarına davet ile öncelik verir iken maalesef 20 yıldır sektöre hizmet eden yayınlarımızı ve dergilerimizi, yeri geldiğinde şahsımızı markaların ve reklam verenlerin, reklam karar mercilerin gözünde değersiz kıldırmaya çalışmaktalar.

Halan daha tam 10 yıldır basılı dergimize, dijital e-dergimize ya da internet haber sitemize 1 defa dahi reklam vermemiş olan otomotiv sektöründe dev otomobil grupları onlarca markalar da mevcuttur.

Ondan önceki 10 yılda da yayınlarımıza reklam verdikleri pek söylenemez zaten…

İşin özü şudur ki;

“Görünen köy kılavuz istemez arkadaşlar…” bizim herşeyimiz ortadadır.

Bizi bunlarla yıpratacaklarını düşünen bazı zihniyetler, gördüğünüz gibi ve bizi yakından  da takip ettiğinizi bildiğimiz gibi, bizleri babanızın malı sandığınız “basın test araçlarını” yayınımıza tahsis etmeyerek, basın lansmanlarına davetlerine çağırmayarak yıpratmaya çalışma neticeleriniz nafiledir. ancak içi boş bir çabadan ibarettir…

Çünkü biz 20 yıldır bu sektörde size karşı halan işimizi yapıyor ve yapmaktayız.

Ayrıca şunu da özellikle belirtmek istiyorum ki; Bu işin birde hukuki yaptırım kısmı vardır. Oraya fazla girmeyeceğim benim alanım değil çünkü. ama şunu çok iyi biliyorum ki; özellikler yurt dışında bu otomotiv markalarının genel merkezleri ve genel müdürlükleri tarafından sağlanan bu basın test araçları, gerçek anlamda o ülkede basın daki arkadaşların kullanması tatbik etmesi ve hakkında yazı yazması, yorum yapması için bu markalara tahsis edilmekte ve verilmektedir. İstenen şey yurt dışında genel merkez otomotiv üreticisi marka tarafından da tam olarak budur. Ve bunu yaparken tahsis ederken hem basılı dergi yayın hem de online dijital bu işi yapan ulusal ve uluslararası yayınlara o ülkede öncelik verilmek sureti ile pr ‘daki kişilerin görevlerini eksiksiz ve tam olarak ta yapması gerekmektedir.

Yoksa kimse babasının malı gibi bu araçları arkadaşlarına, yakın dost ve çevrelerine kendilerine samimi gelen kişilere sürekli tahsis etmek durumunda böyle bir zorunluluğu bu işte yoktur.

İşte Türkiye’de yıllardır 4x4SuperSport, World Cars, Automobile Magazine gibi dergilerin kurucusu ve yayıncısı olarak bu işi yapmak bu kadar moral bozucu zordur.

İngiltere’de, Oxford’ta tam 10 yıl önce ilk olarak “Automobile Magazine” ingilizce UK sitemizi kurduğumda inanın bana kimden hangi markadan test aracı mail atıp istedim ise ertesi gün cevap vermek sureti ile “Rolls Royce” dahil olmak üzere PR bölümünde bir çok kişi bana araç tahsis ederek program yaptılar. Daha tanımadıkları yeni kurulmuş olan ama onların haberini yapan “Automobile Magazine” gibi değerli bir markamıza.

Bakın, “Automobile Magazine” markası ve yayını adı aslında Dünya’da ilk olarak Amerika’da kurulmuş ve dünya’nın ilk otomobil dergisidir. Yani Amerika için büyük önem taşıyan bir isim ve markadır. Sonra bir diğeri yönden ise Fransa’da yine aynı şekilde “L’Automobile Magazine” adı ile kurulmuş olan ve Fransızların ilk önemli otomobil dergisi ülkedeki en büyük yayınıdır.

Dünya’da ise üçüncü olarak ilk defa Türkiye’de “Automobile Magazine” adı ile tam olarak 11 yıl önce kurulmuş ve akabinde İngiltere’de sitesi, Almanya sitesini açmış olduğumuz, pandemiden önce ise (Çin, Japonya, İtalya, İspanya, Fransa, Almanya, İngiltere, Türkiye, Rusya) dilde sitemiz olan ve hepsi Türkiye’den yönetilen Türkiye’ye ait bir otomobil dergisi.

Ayrıca, pandemi ile beraber Amerika’da ve Fransa’da “Automobile Magazine” artık basılı dergi şeklinde yayınlamayı durdurmuş ve bitirmişlerdir. Dünya’da sadece ülkemizde Türkiye’de “Automobile Magazine” iki ayda bir basılı dergi, e-dergi, web sitesi ve TV kanalı olarak hizmet veren tek yayın olarak gündemdedir.

Ben dergimizi anlatmayacağım buna gerek yok, (konumuz bu değil) bilmeyenler için kısa öz bir bilgi vermek istedim.

İşini düzgün yapan markalar, ajanslar sizleri her daim seviyor ve takdir ediyoruz. Lafımız sizlere değil.

Bu gerçekleri ve otomotiv sektörünün aslında ne kadar ince çizgide bir yapısı olduğunu, bazı dev holding otomobil markalarının 20 yıldır ayırt etmeden basılı ve dijital yaptığımız haberlerine, özel röportajlarına rağmen bizleri yayınımızı nasıl yok saydıkları, yok saymaya ve saydırmaya çalıştıkları, yayınımızı görmezden gelerek ve önemsiz bir yayın kıldıkları v.b. bunlardan biraz sizlere bahsetmek istedim.

Kalın Sağlıcakla…

Diğer Haberler

Katrin Adt, Dacia’nın CEO’su olarak atandı

Dacia markasının CEO'su olarak atandığını duyurdu. Şirketten ayrılan Denis Le Vot'un yerini alan Katrin Adt, grubun Yönetim Komitesine katılıyor ve yeni görevinde Renault Grubu Büyümeden...

Çin ve Meksika arabalara uygulanan gümrük vergileri konusunda iki kez düşünüyor

Çin, otomobillerinin ithalatına %50 gümrük vergisi getirilmesi olasılığını değerlendiren Meksika'ya sert bir uyarıda bulunuyor. Ticaret Bakanlığı, Orta Amerika ülkesini devam etmeden önce "iki kez düşünmeye"...

Otomotiv Sanayii Derneği, 2025’in 8 aylık verilerini açıkladı

OSD, bu yılın ocak-ağustos dönemine ait üretim ve ihracat adetleri ile pazar verilerini açıkladı. Buna göre, yılın ilk 8 ayında toplam otomotiv üretimi geçen yılın...

Otokar’dan Premium Pick-up: Tunland V9

Türkiye'nin öncü otomotiv üreticisi Otokar, hızlı bir başlangıç yaptığı pick-up pazarındaki başarısını, ailenin yeni üyesi Foton Tunland V9 ile daha da ileri taşımayı planlıyor....

Gerçek Bir Uzun Yol Testi: 1.000 Kilometrelik Elektrikli Yolculuk

Audi A6 e-tron’un uzun yol performansı, Sportback versiyonunun kullanıldığı ve Danimarka'nın Kopenhag kentinden başlayarak Norveç'in Bergen şehrine uzanan 1.000 kilometrelik rotada, farklı zemin ve...

Maceracı Ruhlar İçin Hyundai INSTER Cross Satışta

Hyundai Motor Türkiye, A-SUV segmentindeki kompakt elektrikli modeli INSTER’dan sonra INSTER Cross’u da satışa sunarak elektrikli araç pazarındaki varlığını daha da güçlendirdi.  INSTER Cross, sınıfındaki...

1.899.000 TL’den başlayan fiyatlarla Nissan Qashqai

Sınırlı sayıda Qashqai 1.899.000 TL’lik fiyatıyla dikkat çekiyor C-SUV segmentinin yaratıcısı Nissan Qashqai için özel kampanyalar Nissan sahibi olmak isteyenleri bekliyor. Sınırlı sayıda Qashqai Mild...