Otomotiv yayıncılığı ve işte bazı PR’ların gerçekleri…

®
Çok Okunanlar

Opel Modellerinde Ekim Ayına Özel Ayrıcalıklı Finansman

Opel, ekim ayında binek ve SUV modellerinde müşterilerine avantajlı kredi olanaklarının yanı sıra çok yönlü hafif ticari araç modellerinde...

Citroën, ikinci nesil C5 Aircross modelini kasım ayında Türkiye’de

Konforu ön planda tutan yenilikçi ve yüksek teknolojili modelleriyle otomotiv tarihinin en köklü üreticilerinden olan Citroën, ikinci nesil C5...

PEUGEOT, cazip avantajlarla dolu ekim ayı kampanyasını başlattı

Otomotivde yenilikçi teknolojileri, göz alıcı tasarım ve benzersiz sürüş keyfiyle birleştiren PEUGEOT, cazip avantajlarla dolu ekim ayı kampanyasını başlattı....

Karsan’dan Busworld 2025’te 3 Lansman Tek Vizyon

Dünyanın önde gelen toplu ulaşım markalarından Karsan, Busworld 2025’e adeta çıkarma yaptı. Fuarda başarılı modeli e-JEST’in otonom versiyonunun dünya...

Chery Hong Kong Menkul Kıymetler Borsası’nda Ana Tahtada Listelendi

Çin’in otomotiv alanındaki ihracat lideri Chery, Hong Kong Menkul Kıymetler Borsası HKEX’in ana tahtasında listelendi. Asya’nın en önemli uluslararası...

FIAT Professional müşterileri cazip kredi koşulları

Ticari araç müşterilerinin hayatını kolaylaştıran FIAT Professional, ekim ayına özel cazip finansman teklifleri sunuyor. Bu kapsamda; Doblo Combi ve...

Yeni Jeep Modellerinde Cazip Satın Alma Koşulları

Jeep, ekim ayında yeni bir otomobil sahibi olmak isteyenlere cazip satın alım fırsatları sunuyor. Bu kapsamda, mevcut araçlarını Jeep...

Yazar – Özgür Sunay

Otomotiv yayıncılığı ve işte bazı PR’ların gerçekleri… evet konumuz ve konu başlığımız bu. Bugün otomotiv sektöründe Türkiye’de uzun yıllardır bu işi yapmakta olan ve otomotiv sektöründe 3 farklı ulusal basılı derginin de imtiyaz sahipliği ve genel yayın yönetmeni olarak size bu işin arka planı ve biraz da moral bozucu zorluklarından kısımlarından bahsetmek ve gerçekleri biraz olsun da bilmeniz açısından sizlerle bazı şeyleri dile getirmek paylaşmak isterim.

Maalesef, maalesef ki; özellikle Türkiye’de otomotiv yayıncılığına bu işi emek sarf ederek yapmış olan çoğu kişi ya da kişiler gibi bizimde “Automobile Magazine” olarak tam 10 yıldır ve ondan öncesi de tam 10 yıl “4×4” dergimiz var iken üzerimize gelerek, piyasada halan otomotiv markalarında bir şekilde Pr bölümlerinde veya Pr ajanslarında çalışan, artık kemikleşmiş ve kendilerine kemik bir kadro oluşturmuş 3-5 bilemediniz 5-6 kişi ellerinde sanki babalarına ait olan basın için test edilmesi gereklilik ile markalar tarafından sağlanmakta olan “basın test araçlarını” babalarının malı gibi devamlı suretle sadece istedikleri kişilere tahsis ederek, yıllardır dergimize ve yayınlarımıza maalesef çok üzücü bir durum ki “basın test araçlarını” sağlamamakta ısrarcı tutumlarını kemik kadrolarını korumak, rakip yayınları dergileri (tabi varsa kaldı ise Türkiye’de) korumak, arkadaşlarını korumak, arkadaşlarının dediklerini uygulamak v.b. gibi konularda ısrar etmekteler.

Bu dev otomotiv markalarında halan daha pr bölümünde çalışan ya da bunlara bağlı pr ajanslarda çalışan bu kişilerin ayrıca başlı başına bir diğer görevleri ise; bizleri ve yayınlarımızı küçük düşüren, markaların müdürleri gözlerinde yayınlarımızı ve yaptığımız işleri değersiz kılan, kıldırmaya çalışan kendilerine artık yıllardır bunları görev edinmiş, hakkımızda etrafta atıp, tutan, saçma sapan dedikodular çıkaran v.b. dolu saymak ile bitmeyen görevleri de ayrıca mevcut.

Peki, bunlar bizden ve yayınlarımızdan ne istiyor? amaçları ne?

Amançlarını ben size söyleyeyim; kendi kurmuş oldukları düzen ile Türkiye’de iyi yapılan veya iyi yapılmakta olan hiç bir şeyi istemeyip, kendi aralarında bir araya gelerek sadece goy-goy yapmak , reklam gelirlerini sadece kendilerine yada kendi istedikleri mecralara yayınlara paylaştırmak, toplamak v.b.

Bu PR otomotiv çalışanların bir kısmı sadece bunu yapıyor. Burada işini çok düzgün yaparak aynı doğrultuda yıllardır yapanlar, sevgi ve saygı ile gerçekten özverili çalışan PR  arkadaşlarımızdan, ajanslardan bahsetmiyorum. Onlar zaten asla üzerlerine alınmasınlar konumuz çünkü onlarla ilgili değil.

Sadece bazı gerçekleri Türkiye’de iyi bir otomotiv sektörü yayını nasıl engellenir? Engellemeye çalışılır ? yıllardır üzerinde nasıl bir oyun oynandığını ? bunları bilin.

“Keşke konu sadece Pr basın test araçları ile ilgili bu kadarıyla sınırlı olsaydı.”

Yıllardır 10 yıldır yayınımıza, basın lansmanı davetiyesi göndermeyen ama kendilerini Türkiye’de otomotiv devi diye tanıtan haberlerini sürekli yapmış olduğumuz bastığımız markalar da söz konusu.

Otomotiv markaların bu pr çalışanları kendilerine yakın olan devamlı aynı öncelikli isimlere basın lasnmanlarına davet ile öncelik verir iken maalesef 20 yıldır sektöre hizmet eden yayınlarımızı ve dergilerimizi, yeri geldiğinde şahsımızı markaların ve reklam verenlerin, reklam karar mercilerin gözünde değersiz kıldırmaya çalışmaktalar.

Halan daha tam 10 yıldır basılı dergimize, dijital e-dergimize ya da internet haber sitemize 1 defa dahi reklam vermemiş olan otomotiv sektöründe dev otomobil grupları onlarca markalar da mevcuttur.

Ondan önceki 10 yılda da yayınlarımıza reklam verdikleri pek söylenemez zaten…

İşin özü şudur ki;

“Görünen köy kılavuz istemez arkadaşlar…” bizim herşeyimiz ortadadır.

Bizi bunlarla yıpratacaklarını düşünen bazı zihniyetler, gördüğünüz gibi ve bizi yakından  da takip ettiğinizi bildiğimiz gibi, bizleri babanızın malı sandığınız “basın test araçlarını” yayınımıza tahsis etmeyerek, basın lansmanlarına davetlerine çağırmayarak yıpratmaya çalışma neticeleriniz nafiledir. ancak içi boş bir çabadan ibarettir…

Çünkü biz 20 yıldır bu sektörde size karşı halan işimizi yapıyor ve yapmaktayız.

Ayrıca şunu da özellikle belirtmek istiyorum ki; Bu işin birde hukuki yaptırım kısmı vardır. Oraya fazla girmeyeceğim benim alanım değil çünkü. ama şunu çok iyi biliyorum ki; özellikler yurt dışında bu otomotiv markalarının genel merkezleri ve genel müdürlükleri tarafından sağlanan bu basın test araçları, gerçek anlamda o ülkede basın daki arkadaşların kullanması tatbik etmesi ve hakkında yazı yazması, yorum yapması için bu markalara tahsis edilmekte ve verilmektedir. İstenen şey yurt dışında genel merkez otomotiv üreticisi marka tarafından da tam olarak budur. Ve bunu yaparken tahsis ederken hem basılı dergi yayın hem de online dijital bu işi yapan ulusal ve uluslararası yayınlara o ülkede öncelik verilmek sureti ile pr ‘daki kişilerin görevlerini eksiksiz ve tam olarak ta yapması gerekmektedir.

Yoksa kimse babasının malı gibi bu araçları arkadaşlarına, yakın dost ve çevrelerine kendilerine samimi gelen kişilere sürekli tahsis etmek durumunda böyle bir zorunluluğu bu işte yoktur.

İşte Türkiye’de yıllardır 4x4SuperSport, World Cars, Automobile Magazine gibi dergilerin kurucusu ve yayıncısı olarak bu işi yapmak bu kadar moral bozucu zordur.

İngiltere’de, Oxford’ta tam 10 yıl önce ilk olarak “Automobile Magazine” ingilizce UK sitemizi kurduğumda inanın bana kimden hangi markadan test aracı mail atıp istedim ise ertesi gün cevap vermek sureti ile “Rolls Royce” dahil olmak üzere PR bölümünde bir çok kişi bana araç tahsis ederek program yaptılar. Daha tanımadıkları yeni kurulmuş olan ama onların haberini yapan “Automobile Magazine” gibi değerli bir markamıza.

Bakın, “Automobile Magazine” markası ve yayını adı aslında Dünya’da ilk olarak Amerika’da kurulmuş ve dünya’nın ilk otomobil dergisidir. Yani Amerika için büyük önem taşıyan bir isim ve markadır. Sonra bir diğeri yönden ise Fransa’da yine aynı şekilde “L’Automobile Magazine” adı ile kurulmuş olan ve Fransızların ilk önemli otomobil dergisi ülkedeki en büyük yayınıdır.

Dünya’da ise üçüncü olarak ilk defa Türkiye’de “Automobile Magazine” adı ile tam olarak 11 yıl önce kurulmuş ve akabinde İngiltere’de sitesi, Almanya sitesini açmış olduğumuz, pandemiden önce ise (Çin, Japonya, İtalya, İspanya, Fransa, Almanya, İngiltere, Türkiye, Rusya) dilde sitemiz olan ve hepsi Türkiye’den yönetilen Türkiye’ye ait bir otomobil dergisi.

Ayrıca, pandemi ile beraber Amerika’da ve Fransa’da “Automobile Magazine” artık basılı dergi şeklinde yayınlamayı durdurmuş ve bitirmişlerdir. Dünya’da sadece ülkemizde Türkiye’de “Automobile Magazine” iki ayda bir basılı dergi, e-dergi, web sitesi ve TV kanalı olarak hizmet veren tek yayın olarak gündemdedir.

Ben dergimizi anlatmayacağım buna gerek yok, (konumuz bu değil) bilmeyenler için kısa öz bir bilgi vermek istedim.

İşini düzgün yapan markalar, ajanslar sizleri her daim seviyor ve takdir ediyoruz. Lafımız sizlere değil.

Bu gerçekleri ve otomotiv sektörünün aslında ne kadar ince çizgide bir yapısı olduğunu, bazı dev holding otomobil markalarının 20 yıldır ayırt etmeden basılı ve dijital yaptığımız haberlerine, özel röportajlarına rağmen bizleri yayınımızı nasıl yok saydıkları, yok saymaya ve saydırmaya çalıştıkları, yayınımızı görmezden gelerek ve önemsiz bir yayın kıldıkları v.b. bunlardan biraz sizlere bahsetmek istedim.

Kalın Sağlıcakla…

Diğer Haberler

Opel Modellerinde Ekim Ayına Özel Ayrıcalıklı Finansman

Opel, ekim ayında binek ve SUV modellerinde müşterilerine avantajlı kredi olanaklarının yanı sıra çok yönlü hafif ticari araç modellerinde KOBİ’lere özel imkânlar ve nakit...

Karsan’dan Busworld 2025’te 3 Lansman Tek Vizyon

Dünyanın önde gelen toplu ulaşım markalarından Karsan, Busworld 2025’e adeta çıkarma yaptı. Fuarda başarılı modeli e-JEST’in otonom versiyonunun dünya prömiyerini yapan marka, Toyota iş...

FIAT Professional müşterileri cazip kredi koşulları

Ticari araç müşterilerinin hayatını kolaylaştıran FIAT Professional, ekim ayına özel cazip finansman teklifleri sunuyor. Bu kapsamda; Doblo Combi ve Scudo Van modelleri 600 bin...

Citroën, ikinci nesil C5 Aircross modelini kasım ayında Türkiye’de

Konforu ön planda tutan yenilikçi ve yüksek teknolojili modelleriyle otomotiv tarihinin en köklü üreticilerinden olan Citroën, ikinci nesil C5 Aircross modelini kasım ayında Türkiye’de...

Yeni Jeep Modellerinde Cazip Satın Alma Koşulları

Jeep, ekim ayında yeni bir otomobil sahibi olmak isteyenlere cazip satın alım fırsatları sunuyor. Bu kapsamda, mevcut araçlarını Jeep yetkili satıcılarına getirenler, Avenger ve...

Chery Hong Kong Menkul Kıymetler Borsası’nda Ana Tahtada Listelendi

Çin’in otomotiv alanındaki ihracat lideri Chery, Hong Kong Menkul Kıymetler Borsası HKEX’in ana tahtasında listelendi. Asya’nın en önemli uluslararası sermaye piyasası platformu olarak bilinen...

PEUGEOT, cazip avantajlarla dolu ekim ayı kampanyasını başlattı

Otomotivde yenilikçi teknolojileri, göz alıcı tasarım ve benzersiz sürüş keyfiyle birleştiren PEUGEOT, cazip avantajlarla dolu ekim ayı kampanyasını başlattı. Segmentlerinde hep bir adım önde...

Opel Modellerinde Ekim Ayına Özel Ayrıcalıklı Finansman

Opel, ekim ayında binek ve SUV modellerinde müşterilerine avantajlı kredi olanaklarının yanı sıra çok yönlü...

Karsan’dan Busworld 2025’te 3 Lansman Tek Vizyon

Dünyanın önde gelen toplu ulaşım markalarından Karsan, Busworld 2025’e adeta çıkarma yaptı. Fuarda başarılı modeli...

FIAT Professional müşterileri cazip kredi koşulları

Ticari araç müşterilerinin hayatını kolaylaştıran FIAT Professional, ekim ayına özel cazip finansman teklifleri sunuyor. Bu...

Citroën, ikinci nesil C5 Aircross modelini kasım ayında Türkiye’de

Konforu ön planda tutan yenilikçi ve yüksek teknolojili modelleriyle otomotiv tarihinin en köklü üreticilerinden olan...

Yeni Jeep Modellerinde Cazip Satın Alma Koşulları

Jeep, ekim ayında yeni bir otomobil sahibi olmak isteyenlere cazip satın alım fırsatları sunuyor. Bu...

Chery Hong Kong Menkul Kıymetler Borsası’nda Ana Tahtada Listelendi

Çin’in otomotiv alanındaki ihracat lideri Chery, Hong Kong Menkul Kıymetler Borsası HKEX’in ana tahtasında listelendi....

PEUGEOT, cazip avantajlarla dolu ekim ayı kampanyasını başlattı

Otomotivde yenilikçi teknolojileri, göz alıcı tasarım ve benzersiz sürüş keyfiyle birleştiren PEUGEOT, cazip avantajlarla dolu...

11.529 adet satışla Renault, yine en çok satan marka olmayı başardı

Eylül ayında toplam 11.529 satış adediyle en çok satan marka olan Renault, yılın ilk dokuz...

Dacia Eylül ayında elde ettiği 3.290 adetlik satış başarısıyla lider

Dacia Sandero Stepway, 2025 yılının ilk dokuz ayında ulaştığı 16.374 adetlik satış performansı ile B-SUV...

Audi Türkiye, 15. IST.FESTIVAL’in Mobilite Destekçisi Oldu

Audi Türkiye, kültür ve sanat alanındaki uluslararası iş birliklerine bir yenisini ekliyor. Marka, bu yıl...

Yeni Cayenne Electric Teknoloji ve Konforu Zirveye Taşıyor

Yeni Cayenne Electric, Porsche’de bugüne kadar sunulan en büyük ekran yüzeyine sahip yeni dijital işletim...

ABD yeni otomobil pazarındaki büyüme devam ederken rekor EV satışları

Rekor elektrikli araç (EV) satışlarının etkisiyle, ABD'deki yeni otomobil teslimatlarının Eylül ayında ülkede marjinal bir...

Otokar Otonom ve Elektrikli Otobüslerini Belçika’da Sergiledi

Türkiye otobüs pazarının aralıksız 16 yıldır lideri olan Otokar, toplu taşımanın geleceğini yansıtan geniş otobüs...

Chery TIGGO Modellerinde Ekim Ayına Özel Cazip Fiyatlar

Ekim ayında kullanıcılara cazip fiyatlar ve ödeme koşulları sunan Chery, yeni bir SUV sahibi olmak...

3008’in 200 bininci üyesini tarihi Sochaux Fabrikası’nın bantlarından indirdi

Otomotiv dünyasının en dinamik markalarından PEUGEOT, yeni nesil 3008’in 200 bininci üyesini tarihi Sochaux Fabrikası’nın...

Fransız yeni otomobil pazarı Eylül ayında bir iyileşme daha kaydetti

BEV'ler, benzinin yeni düşük seviyeye ulaşmasıyla Fransız kayıtlarını artırdı. Fransa'daki akülü elektrikli araç (BEV) teşvikleri,...

PHEV satışları Çin’de düşük seviyesine geriledi

Çin'de akülü elektrikli araç (BEV) satışları Temmuz ayında etkileyici büyümesini sürdürürken, plug-in hibritler (PHEV'ler) zorlandı. ...

JLR ve tedarikçilerini neler beklediğine dair bir değerlendirme?

Çin'de plug-in hibrit (PHEV) satışları nasıl gitti? AB kayıtlarındaki artışı kutlamak için henüz çok mu...

Hollanda elektrikli hafif ticari araç devrimine öncülük edebilir mi?

Hollanda bu yıl akülü elektrikli hafif ticari araç (LCV) alımında başı çekiyor. Peki bu gelişmenin...

Mercedes AMG PETRONAS Formula 1 Takımı SAP’nin kurumsal çözümlerinden yararlanacağını duyurdu

Mercedes-AMG PETRONAS F1 Takımı, bulut tabanlı kurumsal kaynak planlama için SAP Cloud ERP Private çözümleri sayesinde, organizasyon genelinde...