Otomotiv yayıncılığı ve işte bazı PR’ların gerçekleri…

®
Çok Okunanlar

EN YAKIT “hijyen tedirginliği”ni minimuma indirecek

EN YAKIT, müşteri memnuniyetini artırmak için Türkiye genelindeki cihazların bakım ve temizlik süreçlerini düzenli bir programa bağladı. Elektrikli araç...

Otokar, 16’ncı kez Türkiye Otobüs Pazarının Lideri

Koç Topluluğu şirketlerinden Otokar, 2024 yılında Türkiye’nin en çok tercih edilen otobüs markası oldu. 2024 yılında satılan her 3...

Yeni C4 ve C4 X şubat ayında ülkemiz yollarına çıkıyor

Fransız otomotiv devi Citroën’in geçtiğimiz yıl Paris Otomobil Fuarı’nda dünyaya tanıttığı kompakt sınıftaki yenilenen modelleri C4 ve C4 X...

Opel Şubat Ayında da Benzersiz Finansman Olanakları

Opel Türkiye, şubat ayında da binek ve SUV modellerinde müşterilerine avantajlı kredi olanakları sunmasının yanı sıra, başarılı hafif ticari...

Tesla Istanbul’da Ferko LINE yeni bir showroom açtı…

TESLA, İSTANBUL’DA FERKO LINE’DA BİR SHOWROOM AÇTI Tesla genel merkezden yapılan açıklamaya göre; Bu hafta sonu, İstanbul Avrupa Yakası'ndaki ilk Tesla...

Toyota, RAV4 GR SPORT’u satışa sundu…

Toyota, motor sporlarındaki başarılarından ilham alan GR SPORT ürün gamını RAV4 modeliyle Türkiye'de satışa sunduğunu duyurdu. Şirketten yapılan açıklamaya göre,...

Petrol fiyatları düştü, ABD ham petrol stokları yükseldi

Fed'in faizleri sabit tutmasıyla petrol fiyatları düştü, ABD ham petrol stokları yükseldi... Petrol fiyatları, ABD Federal Rezervi'nin (Fed) faiz oranlarını...

Yazar – Özgür Sunay

Otomotiv yayıncılığı ve işte bazı PR’ların gerçekleri… evet konumuz ve konu başlığımız bu. Bugün otomotiv sektöründe Türkiye’de uzun yıllardır bu işi yapmakta olan ve otomotiv sektöründe 3 farklı ulusal basılı derginin de imtiyaz sahipliği ve genel yayın yönetmeni olarak size bu işin arka planı ve biraz da moral bozucu zorluklarından kısımlarından bahsetmek ve gerçekleri biraz olsun da bilmeniz açısından sizlerle bazı şeyleri dile getirmek paylaşmak isterim.

Maalesef, maalesef ki; özellikle Türkiye’de otomotiv yayıncılığına bu işi emek sarf ederek yapmış olan çoğu kişi ya da kişiler gibi bizimde “Automobile Magazine” olarak tam 10 yıldır ve ondan öncesi de tam 10 yıl “4×4” dergimiz var iken üzerimize gelerek, piyasada halan otomotiv markalarında bir şekilde Pr bölümlerinde veya Pr ajanslarında çalışan, artık kemikleşmiş ve kendilerine kemik bir kadro oluşturmuş 3-5 bilemediniz 5-6 kişi ellerinde sanki babalarına ait olan basın için test edilmesi gereklilik ile markalar tarafından sağlanmakta olan “basın test araçlarını” babalarının malı gibi devamlı suretle sadece istedikleri kişilere tahsis ederek, yıllardır dergimize ve yayınlarımıza maalesef çok üzücü bir durum ki “basın test araçlarını” sağlamamakta ısrarcı tutumlarını kemik kadrolarını korumak, rakip yayınları dergileri (tabi varsa kaldı ise Türkiye’de) korumak, arkadaşlarını korumak, arkadaşlarının dediklerini uygulamak v.b. gibi konularda ısrar etmekteler.

Bu dev otomotiv markalarında halan daha pr bölümünde çalışan ya da bunlara bağlı pr ajanslarda çalışan bu kişilerin ayrıca başlı başına bir diğer görevleri ise; bizleri ve yayınlarımızı küçük düşüren, markaların müdürleri gözlerinde yayınlarımızı ve yaptığımız işleri değersiz kılan, kıldırmaya çalışan kendilerine artık yıllardır bunları görev edinmiş, hakkımızda etrafta atıp, tutan, saçma sapan dedikodular çıkaran v.b. dolu saymak ile bitmeyen görevleri de ayrıca mevcut.

Peki, bunlar bizden ve yayınlarımızdan ne istiyor? amaçları ne?

Amançlarını ben size söyleyeyim; kendi kurmuş oldukları düzen ile Türkiye’de iyi yapılan veya iyi yapılmakta olan hiç bir şeyi istemeyip, kendi aralarında bir araya gelerek sadece goy-goy yapmak , reklam gelirlerini sadece kendilerine yada kendi istedikleri mecralara yayınlara paylaştırmak, toplamak v.b.

Bu PR otomotiv çalışanların bir kısmı sadece bunu yapıyor. Burada işini çok düzgün yaparak aynı doğrultuda yıllardır yapanlar, sevgi ve saygı ile gerçekten özverili çalışan PR  arkadaşlarımızdan, ajanslardan bahsetmiyorum. Onlar zaten asla üzerlerine alınmasınlar konumuz çünkü onlarla ilgili değil.

Sadece bazı gerçekleri Türkiye’de iyi bir otomotiv sektörü yayını nasıl engellenir? Engellemeye çalışılır ? yıllardır üzerinde nasıl bir oyun oynandığını ? bunları bilin.

“Keşke konu sadece Pr basın test araçları ile ilgili bu kadarıyla sınırlı olsaydı.”

Yıllardır 10 yıldır yayınımıza, basın lansmanı davetiyesi göndermeyen ama kendilerini Türkiye’de otomotiv devi diye tanıtan haberlerini sürekli yapmış olduğumuz bastığımız markalar da söz konusu.

Otomotiv markaların bu pr çalışanları kendilerine yakın olan devamlı aynı öncelikli isimlere basın lasnmanlarına davet ile öncelik verir iken maalesef 20 yıldır sektöre hizmet eden yayınlarımızı ve dergilerimizi, yeri geldiğinde şahsımızı markaların ve reklam verenlerin, reklam karar mercilerin gözünde değersiz kıldırmaya çalışmaktalar.

Halan daha tam 10 yıldır basılı dergimize, dijital e-dergimize ya da internet haber sitemize 1 defa dahi reklam vermemiş olan otomotiv sektöründe dev otomobil grupları onlarca markalar da mevcuttur.

Ondan önceki 10 yılda da yayınlarımıza reklam verdikleri pek söylenemez zaten…

İşin özü şudur ki;

“Görünen köy kılavuz istemez arkadaşlar…” bizim herşeyimiz ortadadır.

Bizi bunlarla yıpratacaklarını düşünen bazı zihniyetler, gördüğünüz gibi ve bizi yakından  da takip ettiğinizi bildiğimiz gibi, bizleri babanızın malı sandığınız “basın test araçlarını” yayınımıza tahsis etmeyerek, basın lansmanlarına davetlerine çağırmayarak yıpratmaya çalışma neticeleriniz nafiledir. ancak içi boş bir çabadan ibarettir…

Çünkü biz 20 yıldır bu sektörde size karşı halan işimizi yapıyor ve yapmaktayız.

Ayrıca şunu da özellikle belirtmek istiyorum ki; Bu işin birde hukuki yaptırım kısmı vardır. Oraya fazla girmeyeceğim benim alanım değil çünkü. ama şunu çok iyi biliyorum ki; özellikler yurt dışında bu otomotiv markalarının genel merkezleri ve genel müdürlükleri tarafından sağlanan bu basın test araçları, gerçek anlamda o ülkede basın daki arkadaşların kullanması tatbik etmesi ve hakkında yazı yazması, yorum yapması için bu markalara tahsis edilmekte ve verilmektedir. İstenen şey yurt dışında genel merkez otomotiv üreticisi marka tarafından da tam olarak budur. Ve bunu yaparken tahsis ederken hem basılı dergi yayın hem de online dijital bu işi yapan ulusal ve uluslararası yayınlara o ülkede öncelik verilmek sureti ile pr ‘daki kişilerin görevlerini eksiksiz ve tam olarak ta yapması gerekmektedir.

Yoksa kimse babasının malı gibi bu araçları arkadaşlarına, yakın dost ve çevrelerine kendilerine samimi gelen kişilere sürekli tahsis etmek durumunda böyle bir zorunluluğu bu işte yoktur.

İşte Türkiye’de yıllardır 4x4SuperSport, World Cars, Automobile Magazine gibi dergilerin kurucusu ve yayıncısı olarak bu işi yapmak bu kadar moral bozucu zordur.

İngiltere’de, Oxford’ta tam 10 yıl önce ilk olarak “Automobile Magazine” ingilizce UK sitemizi kurduğumda inanın bana kimden hangi markadan test aracı mail atıp istedim ise ertesi gün cevap vermek sureti ile “Rolls Royce” dahil olmak üzere PR bölümünde bir çok kişi bana araç tahsis ederek program yaptılar. Daha tanımadıkları yeni kurulmuş olan ama onların haberini yapan “Automobile Magazine” gibi değerli bir markamıza.

Bakın, “Automobile Magazine” markası ve yayını adı aslında Dünya’da ilk olarak Amerika’da kurulmuş ve dünya’nın ilk otomobil dergisidir. Yani Amerika için büyük önem taşıyan bir isim ve markadır. Sonra bir diğeri yönden ise Fransa’da yine aynı şekilde “L’Automobile Magazine” adı ile kurulmuş olan ve Fransızların ilk önemli otomobil dergisi ülkedeki en büyük yayınıdır.

Dünya’da ise üçüncü olarak ilk defa Türkiye’de “Automobile Magazine” adı ile tam olarak 11 yıl önce kurulmuş ve akabinde İngiltere’de sitesi, Almanya sitesini açmış olduğumuz, pandemiden önce ise (Çin, Japonya, İtalya, İspanya, Fransa, Almanya, İngiltere, Türkiye, Rusya) dilde sitemiz olan ve hepsi Türkiye’den yönetilen Türkiye’ye ait bir otomobil dergisi.

Ayrıca, pandemi ile beraber Amerika’da ve Fransa’da “Automobile Magazine” artık basılı dergi şeklinde yayınlamayı durdurmuş ve bitirmişlerdir. Dünya’da sadece ülkemizde Türkiye’de “Automobile Magazine” iki ayda bir basılı dergi, e-dergi, web sitesi ve TV kanalı olarak hizmet veren tek yayın olarak gündemdedir.

Ben dergimizi anlatmayacağım buna gerek yok, (konumuz bu değil) bilmeyenler için kısa öz bir bilgi vermek istedim.

İşini düzgün yapan markalar, ajanslar sizleri her daim seviyor ve takdir ediyoruz. Lafımız sizlere değil.

Bu gerçekleri ve otomotiv sektörünün aslında ne kadar ince çizgide bir yapısı olduğunu, bazı dev holding otomobil markalarının 20 yıldır ayırt etmeden basılı ve dijital yaptığımız haberlerine, özel röportajlarına rağmen bizleri yayınımızı nasıl yok saydıkları, yok saymaya ve saydırmaya çalıştıkları, yayınımızı görmezden gelerek ve önemsiz bir yayın kıldıkları v.b. bunlardan biraz sizlere bahsetmek istedim.

Kalın Sağlıcakla…

Diğer Haberler

Volvo Cars Ocak ayı satışlarını açıkladı…

Volvo Cars, Ocak ayında geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 5 düşüşle 50.820 adet küresel satış bildirdi. Elektrikli modellerin satışı tüm büyük pazarlarda artarken,...

Toyota, RAV4 GR SPORT’u satışa sundu…

Toyota, motor sporlarındaki başarılarından ilham alan GR SPORT ürün gamını RAV4 modeliyle Türkiye'de satışa sunduğunu duyurdu. Şirketten yapılan açıklamaya göre, RAV4 ürün gamının en üzerinde...

Avrupa genelinde 23 milyondan fazla otomobil sattı

Fiat'ın yeni küresel modeli Grande Panda'nın, elektrikli ve hibrit motor seçenekleriyle yaz aylarında Türkiye'de satışa sunulması hedefleniyor. Şirketten yapılan açıklamaya göre, Fiat markasının Avrupa genelinde...

Honda Motosiklet Türkiye, “Yılın En İtibarlı Markası” seçildi

Honda Motosiklet Türkiye, 11. The ONE Awards Bütünleşik Pazarlama Ödülleri'nde halk oylamasıyla "Yılın En İtibarlı Markası" seçildiğini duyurdu... Şirketten yapılan açıklamaya göre, son yıllarda genişleyen...

Trump’ın Meksika ve Kanada’ya yönelik tarifeleri askıya aldı

Petrol fiyatları, ABD Başkanı Donald Trump'ın Kanada ve Meksika'ya uygulanan tarifelerin bir ay süreyle askıya alındığını açıklamasının ardından Salı günü geriledi... Uluslararası gösterge Brent ham...

18 Tonluk İlk Hidrojen Kamyonunu EP-Trans’a Teslim Etti

Sıfır Emisyon ve Verimlilik: KEYOU, Allison Tam Otomatik Şanzıman Donanımlı 18 Tonluk İlk Hidrojen Kamyonunu EP-Trans'a Teslim Etti Keyou, ilk hidrojenli içten yanmalı motora (H2ICE) sahip...

Yeni Nissan Qashqai’de nakit alım desteği

Nissan Türkiye’nin kış kampanyaları devam ediyor Nissan modelleri Şubat kampanyasında 200.000TL’ye kadar nakit alım desteğine ek olarak 12 ay yüzde sıfır faiz fırsatları ile dikkat...

Country News Categories - UK

Volvo Cars reports January sales…

Volvo Cars reported global sales of 50,820 cars in January, down 5 per cent compared to the same period last year. While the sale...

The first-ever BMW M3 CS Touring

With the first-ever BMW M3 CS Touring, BMW M GmbH adds another special-edition model to its high-performance vehicle line-up. This exclusive new derivative builds...

USA

Volkswagen chooses Dassault Systemes’ platform to optimise manufacturing

French software group Dassault Systemes, opens new tab on Tuesday announced a long-term partnership with Volkswagen, opens new tab to accelerate the German automaker's transition...

Tesla’s California car registrations down 12% in 2024, report shows

Tesla's, opens new tab electric-vehicle registrations in California fell about 12% last year, according to industry data, indicating mounting challenges for the automaker in the...

DE

Stellantis übernimmt vollständige Kontrolle über Produktionsaktivitäten für eDCT-Getriebe in Frankreich und Italien

Stellantis hat Anteile des 2018 mit dem belgischen Unternehmen Punch Powertrain – einem Spezialisten für die Herstellung von Automobilgetrieben – gegründeten Joint Ventures vollständig...

Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 ist ab sofort bestellbar

Der neue Alfa Romeo Ibrida Q4 mit elektrifiziertem Allradantrieb ist ab sofort bestellbar. Die vierte Modellvariante des italienischen „Sport Urban Vehicle“ kombiniert einen Turbobenziner...

IT

PEUGEOT E-2008: VIAGGIARE IN ELETTRICO COME CON UN TERMICO

Torino.  Alcuni temono che con una vettura elettrica non sia possibile fare dei lunghi viaggi oppure che la durata del viaggio diventi infinita a...

Gennaio positivo per Alfa Romeo con Junior in vetta

Alfa Romeo inizia il 2025 con una crescita sostenuta in termini di quota di mercato: con 2.283 immatricolazioni, il marchio ha registrato una quota...

FR

Tarik Yaou nommé Directeur de Jeep France

D’abord consultant en stratégie d’entreprise à Londres, Tarik Yaou a entamé sa carrière dans l’industrie automobile il y a dix-sept ans en intégrant les...

Performant et électrifié : le nouveau trio de SUV Opel Grandland, Frontera et Mokka

Avec les tout nouveaux Grandland et Frontera ainsi que le nouveau Mokka, Opel propose le trio de SUV le plus récent du marché, avec un modèle adapté à tous...

Volvo Cars Ocak ayı satışlarını açıkladı…

Volvo Cars, Ocak ayında geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 5 düşüşle 50.820 adet küresel satış bildirdi. Elektrikli modellerin satışı tüm büyük pazarlarda artarken,...

Toyota, RAV4 GR SPORT’u satışa sundu…

Toyota, motor sporlarındaki başarılarından ilham alan GR SPORT ürün gamını RAV4 modeliyle Türkiye'de satışa sunduğunu duyurdu. Şirketten yapılan açıklamaya göre, RAV4 ürün gamının en üzerinde...

Avrupa genelinde 23 milyondan fazla otomobil sattı

Fiat'ın yeni küresel modeli Grande Panda'nın, elektrikli ve hibrit motor seçenekleriyle yaz aylarında Türkiye'de satışa sunulması hedefleniyor. Şirketten yapılan açıklamaya göre, Fiat markasının Avrupa genelinde...

Honda Motosiklet Türkiye, “Yılın En İtibarlı Markası” seçildi

Honda Motosiklet Türkiye, 11. The ONE Awards Bütünleşik Pazarlama Ödülleri'nde halk oylamasıyla "Yılın En İtibarlı Markası" seçildiğini duyurdu... Şirketten yapılan açıklamaya göre, son yıllarda genişleyen...

Trump’ın Meksika ve Kanada’ya yönelik tarifeleri askıya aldı

Petrol fiyatları, ABD Başkanı Donald Trump'ın Kanada ve Meksika'ya uygulanan tarifelerin bir ay süreyle askıya alındığını açıklamasının ardından Salı günü geriledi... Uluslararası gösterge Brent ham...

18 Tonluk İlk Hidrojen Kamyonunu EP-Trans’a Teslim Etti

Sıfır Emisyon ve Verimlilik: KEYOU, Allison Tam Otomatik Şanzıman Donanımlı 18 Tonluk İlk Hidrojen Kamyonunu EP-Trans'a Teslim Etti Keyou, ilk hidrojenli içten yanmalı motora (H2ICE) sahip...