Otomotiv yayıncılığı ve işte bazı PR’ların gerçekleri…

®
Çok Okunanlar

Yeni Astra ve Astra Sports Tourer tanıtıldı…

Daha Keskin, Daha Modern ve Daha Sürdürülebilir: Yeni Opel Astra Tanıtıldı...  Sahip olduğu üstün Alman teknolojisini en çağdaş tasarımlarla buluşturan...

Škoda 130 Yıllık Tarihinin Efsaneleşmiş Modelleri…

Otomotiv sektöründeki 130. yıl dönümünü kutlayan Škoda, markanın köklü mirasını ve sanayi geçmişini gözler önüne seren eşsiz bir sergiyi...

Borusan Grubu ve Energie Baden-Württemberg AG ortak girişimi

Borusan Grubu ve Energie Baden-Württemberg AG’nin (EnBW) ortak girişimi Borusan EnBW Enerji, 2022 yılından bu yana yürüttüğü “Kız Öğrencilerin...

Shell Türkiye 16. Yol Emniyeti Konferansı…

Shell Türkiye, 16 yıldır aralıksız düzenlediği Yol Emniyeti Konferansı’nı bu yıl “Yol Emniyetinde Dijital Dönüşüm ve Artan Riskler” odağında...

Peugeot 7. Mardin Bienali’nin ana sponsoru oldu

Yenilikçi bakış açısı, estetik anlayışı ve insan odaklı yaklaşımıyla yalnızca otomotiv dünyasında değil, kültür ve sanat alanında da değer...

Yeni Renault Clio Continental EcoContact 7 ile Yola Çıkıyor…

Yüksek enerji verimliliği ve düşük yuvarlanma gürültüsüyle EcoContact 7, AB lastik etiketinde en üst seviyede derecelendirildi. Silent Pattern ve...

Alfa Romeo Brüksel Otomobil Fuarı’nda…

Tarzın ve tutkunun markasıAlfa Romeo,9-18 Ocak tarihleri arasında ziyaretçilere kapılarını açacak Brüksel Otomobil Fuarı’na katılıyor. 5. salonda yer alacak...

Yazar – Özgür Sunay

Otomotiv yayıncılığı ve işte bazı PR’ların gerçekleri… evet konumuz ve konu başlığımız bu. Bugün otomotiv sektöründe Türkiye’de uzun yıllardır bu işi yapmakta olan ve otomotiv sektöründe 3 farklı ulusal basılı derginin de imtiyaz sahipliği ve genel yayın yönetmeni olarak size bu işin arka planı ve biraz da moral bozucu zorluklarından kısımlarından bahsetmek ve gerçekleri biraz olsun da bilmeniz açısından sizlerle bazı şeyleri dile getirmek paylaşmak isterim.

Maalesef, maalesef ki; özellikle Türkiye’de otomotiv yayıncılığına bu işi emek sarf ederek yapmış olan çoğu kişi ya da kişiler gibi bizimde “Automobile Magazine” olarak tam 10 yıldır ve ondan öncesi de tam 10 yıl “4×4” dergimiz var iken üzerimize gelerek, piyasada halan otomotiv markalarında bir şekilde Pr bölümlerinde veya Pr ajanslarında çalışan, artık kemikleşmiş ve kendilerine kemik bir kadro oluşturmuş 3-5 bilemediniz 5-6 kişi ellerinde sanki babalarına ait olan basın için test edilmesi gereklilik ile markalar tarafından sağlanmakta olan “basın test araçlarını” babalarının malı gibi devamlı suretle sadece istedikleri kişilere tahsis ederek, yıllardır dergimize ve yayınlarımıza maalesef çok üzücü bir durum ki “basın test araçlarını” sağlamamakta ısrarcı tutumlarını kemik kadrolarını korumak, rakip yayınları dergileri (tabi varsa kaldı ise Türkiye’de) korumak, arkadaşlarını korumak, arkadaşlarının dediklerini uygulamak v.b. gibi konularda ısrar etmekteler.

Bu dev otomotiv markalarında halan daha pr bölümünde çalışan ya da bunlara bağlı pr ajanslarda çalışan bu kişilerin ayrıca başlı başına bir diğer görevleri ise; bizleri ve yayınlarımızı küçük düşüren, markaların müdürleri gözlerinde yayınlarımızı ve yaptığımız işleri değersiz kılan, kıldırmaya çalışan kendilerine artık yıllardır bunları görev edinmiş, hakkımızda etrafta atıp, tutan, saçma sapan dedikodular çıkaran v.b. dolu saymak ile bitmeyen görevleri de ayrıca mevcut.

Peki, bunlar bizden ve yayınlarımızdan ne istiyor? amaçları ne?

Amançlarını ben size söyleyeyim; kendi kurmuş oldukları düzen ile Türkiye’de iyi yapılan veya iyi yapılmakta olan hiç bir şeyi istemeyip, kendi aralarında bir araya gelerek sadece goy-goy yapmak , reklam gelirlerini sadece kendilerine yada kendi istedikleri mecralara yayınlara paylaştırmak, toplamak v.b.

Bu PR otomotiv çalışanların bir kısmı sadece bunu yapıyor. Burada işini çok düzgün yaparak aynı doğrultuda yıllardır yapanlar, sevgi ve saygı ile gerçekten özverili çalışan PR  arkadaşlarımızdan, ajanslardan bahsetmiyorum. Onlar zaten asla üzerlerine alınmasınlar konumuz çünkü onlarla ilgili değil.

Sadece bazı gerçekleri Türkiye’de iyi bir otomotiv sektörü yayını nasıl engellenir? Engellemeye çalışılır ? yıllardır üzerinde nasıl bir oyun oynandığını ? bunları bilin.

“Keşke konu sadece Pr basın test araçları ile ilgili bu kadarıyla sınırlı olsaydı.”

Yıllardır 10 yıldır yayınımıza, basın lansmanı davetiyesi göndermeyen ama kendilerini Türkiye’de otomotiv devi diye tanıtan haberlerini sürekli yapmış olduğumuz bastığımız markalar da söz konusu.

Otomotiv markaların bu pr çalışanları kendilerine yakın olan devamlı aynı öncelikli isimlere basın lasnmanlarına davet ile öncelik verir iken maalesef 20 yıldır sektöre hizmet eden yayınlarımızı ve dergilerimizi, yeri geldiğinde şahsımızı markaların ve reklam verenlerin, reklam karar mercilerin gözünde değersiz kıldırmaya çalışmaktalar.

Halan daha tam 10 yıldır basılı dergimize, dijital e-dergimize ya da internet haber sitemize 1 defa dahi reklam vermemiş olan otomotiv sektöründe dev otomobil grupları onlarca markalar da mevcuttur.

Ondan önceki 10 yılda da yayınlarımıza reklam verdikleri pek söylenemez zaten…

İşin özü şudur ki;

“Görünen köy kılavuz istemez arkadaşlar…” bizim herşeyimiz ortadadır.

Bizi bunlarla yıpratacaklarını düşünen bazı zihniyetler, gördüğünüz gibi ve bizi yakından  da takip ettiğinizi bildiğimiz gibi, bizleri babanızın malı sandığınız “basın test araçlarını” yayınımıza tahsis etmeyerek, basın lansmanlarına davetlerine çağırmayarak yıpratmaya çalışma neticeleriniz nafiledir. ancak içi boş bir çabadan ibarettir…

Çünkü biz 20 yıldır bu sektörde size karşı halan işimizi yapıyor ve yapmaktayız.

Ayrıca şunu da özellikle belirtmek istiyorum ki; Bu işin birde hukuki yaptırım kısmı vardır. Oraya fazla girmeyeceğim benim alanım değil çünkü. ama şunu çok iyi biliyorum ki; özellikler yurt dışında bu otomotiv markalarının genel merkezleri ve genel müdürlükleri tarafından sağlanan bu basın test araçları, gerçek anlamda o ülkede basın daki arkadaşların kullanması tatbik etmesi ve hakkında yazı yazması, yorum yapması için bu markalara tahsis edilmekte ve verilmektedir. İstenen şey yurt dışında genel merkez otomotiv üreticisi marka tarafından da tam olarak budur. Ve bunu yaparken tahsis ederken hem basılı dergi yayın hem de online dijital bu işi yapan ulusal ve uluslararası yayınlara o ülkede öncelik verilmek sureti ile pr ‘daki kişilerin görevlerini eksiksiz ve tam olarak ta yapması gerekmektedir.

Yoksa kimse babasının malı gibi bu araçları arkadaşlarına, yakın dost ve çevrelerine kendilerine samimi gelen kişilere sürekli tahsis etmek durumunda böyle bir zorunluluğu bu işte yoktur.

İşte Türkiye’de yıllardır 4x4SuperSport, World Cars, Automobile Magazine gibi dergilerin kurucusu ve yayıncısı olarak bu işi yapmak bu kadar moral bozucu zordur.

İngiltere’de, Oxford’ta tam 10 yıl önce ilk olarak “Automobile Magazine” ingilizce UK sitemizi kurduğumda inanın bana kimden hangi markadan test aracı mail atıp istedim ise ertesi gün cevap vermek sureti ile “Rolls Royce” dahil olmak üzere PR bölümünde bir çok kişi bana araç tahsis ederek program yaptılar. Daha tanımadıkları yeni kurulmuş olan ama onların haberini yapan “Automobile Magazine” gibi değerli bir markamıza.

Bakın, “Automobile Magazine” markası ve yayını adı aslında Dünya’da ilk olarak Amerika’da kurulmuş ve dünya’nın ilk otomobil dergisidir. Yani Amerika için büyük önem taşıyan bir isim ve markadır. Sonra bir diğeri yönden ise Fransa’da yine aynı şekilde “L’Automobile Magazine” adı ile kurulmuş olan ve Fransızların ilk önemli otomobil dergisi ülkedeki en büyük yayınıdır.

Dünya’da ise üçüncü olarak ilk defa Türkiye’de “Automobile Magazine” adı ile tam olarak 11 yıl önce kurulmuş ve akabinde İngiltere’de sitesi, Almanya sitesini açmış olduğumuz, pandemiden önce ise (Çin, Japonya, İtalya, İspanya, Fransa, Almanya, İngiltere, Türkiye, Rusya) dilde sitemiz olan ve hepsi Türkiye’den yönetilen Türkiye’ye ait bir otomobil dergisi.

Ayrıca, pandemi ile beraber Amerika’da ve Fransa’da “Automobile Magazine” artık basılı dergi şeklinde yayınlamayı durdurmuş ve bitirmişlerdir. Dünya’da sadece ülkemizde Türkiye’de “Automobile Magazine” iki ayda bir basılı dergi, e-dergi, web sitesi ve TV kanalı olarak hizmet veren tek yayın olarak gündemdedir.

Ben dergimizi anlatmayacağım buna gerek yok, (konumuz bu değil) bilmeyenler için kısa öz bir bilgi vermek istedim.

İşini düzgün yapan markalar, ajanslar sizleri her daim seviyor ve takdir ediyoruz. Lafımız sizlere değil.

Bu gerçekleri ve otomotiv sektörünün aslında ne kadar ince çizgide bir yapısı olduğunu, bazı dev holding otomobil markalarının 20 yıldır ayırt etmeden basılı ve dijital yaptığımız haberlerine, özel röportajlarına rağmen bizleri yayınımızı nasıl yok saydıkları, yok saymaya ve saydırmaya çalıştıkları, yayınımızı görmezden gelerek ve önemsiz bir yayın kıldıkları v.b. bunlardan biraz sizlere bahsetmek istedim.

Kalın Sağlıcakla…

Diğer Haberler

JAECOO, 2025’te Birleşik Krallık’ın en çok Google’da aranan Çin otomobili

Birleşik Krallık'ta lansmanından bu yana 12 aydan kısa bir süre sonra, Google'a göre JAECOO en çok aranan Çin otomobil markası seçildi..."JAECOO arabaları" terimiyle üçüncü...

V8 motorlu yeni 2+ coupe GT modeli Amalfi

Ferrari, ön-ortadan konumlandırılmış çift turbo V8 motorlu yeni 2+ coupé GT modeli Amalfi ile dikkatleri üzerine çekiyor. Türkiye’de FerMas Oto tarafından temsil edilen İtalyan...

Avrupa Komisyonu’nun Otomotiv Paketi “Made in EU”

Avrupa Komisyonu, Avrupa otomotiv sanayisini temiz ve rekabetçi bir yapıya dönüştürmeyi amaçlayan kapsamlı bir politika paketini kamuoyu ile paylaştı. Otomotiv Paketi kapsamında birçok alanda...

Moda ve Elektriğin Buluşması 500e Giorgio Armani

FIAT, tasarımıyla olduğu kadar kullanışlı yapısı ve çoklu şarj seçenekleriyle tam bir şehir otomobili olan ikonik modeli 500e’yi, moda ikonu haline getiriyor. “Fiat 500e...

Yeni Astra ve Astra Sports Tourer tanıtıldı…

Daha Keskin, Daha Modern ve Daha Sürdürülebilir: Yeni Opel Astra Tanıtıldı...  Sahip olduğu üstün Alman teknolojisini en çağdaş tasarımlarla buluşturan Opel, sınıfının en çok tercih...

Alfa Romeo Brüksel Otomobil Fuarı’nda…

Tarzın ve tutkunun markasıAlfa Romeo,9-18 Ocak tarihleri arasında ziyaretçilere kapılarını açacak Brüksel Otomobil Fuarı’na katılıyor. 5. salonda yer alacak göz kamaştırıcı Alfa Romeo standı,...

Citroen ELO konsept otomobilini tanıttı…

Herkes için ulaşılabilir ve konfor odaklı mobilite çözümleri sunan Citroën, yenilikçilik ve yaratıcılık değerlerini somutlaştıran, geleceğe yönelik fikirleri bir araya getiren bir fikir laboratuvarı...

JAECOO, 2025’te Birleşik Krallık’ın en çok Google’da aranan Çin otomobili

Birleşik Krallık'ta lansmanından bu yana 12 aydan kısa bir süre sonra, Google'a göre JAECOO en...

V8 motorlu yeni 2+ coupe GT modeli Amalfi

Ferrari, ön-ortadan konumlandırılmış çift turbo V8 motorlu yeni 2+ coupé GT modeli Amalfi ile dikkatleri...

Avrupa Komisyonu’nun Otomotiv Paketi “Made in EU”

Avrupa Komisyonu, Avrupa otomotiv sanayisini temiz ve rekabetçi bir yapıya dönüştürmeyi amaçlayan kapsamlı bir politika...

Moda ve Elektriğin Buluşması 500e Giorgio Armani

FIAT, tasarımıyla olduğu kadar kullanışlı yapısı ve çoklu şarj seçenekleriyle tam bir şehir otomobili olan...

Yeni Astra ve Astra Sports Tourer tanıtıldı…

Daha Keskin, Daha Modern ve Daha Sürdürülebilir: Yeni Opel Astra Tanıtıldı...  Sahip olduğu üstün Alman teknolojisini...

Alfa Romeo Brüksel Otomobil Fuarı’nda…

Tarzın ve tutkunun markasıAlfa Romeo,9-18 Ocak tarihleri arasında ziyaretçilere kapılarını açacak Brüksel Otomobil Fuarı’na katılıyor....

Citroen ELO konsept otomobilini tanıttı…

Herkes için ulaşılabilir ve konfor odaklı mobilite çözümleri sunan Citroën, yenilikçilik ve yaratıcılık değerlerini somutlaştıran,...

Delphi 5 Ana Kategoride Lider

Delphi Ön Takım Sistemlerinin 5 Ana Kategorisinde de Lider Kapsama Oranına Ulaştı...  Geliştirdiği yüksek teknolojili ürünleriyle...

Yeni Jeep Compass Stellantis Melfi Fabrikası’nın Bantlarında

Dünyada arazi aracı denildiğinde akla gelen ilk marka olan Jeep kompakt SUV modeli Compass’ın üçüncü...

DS Automobiles, Brüksel Otomobil Fuarı’nda…

Premium segmentin en yenilikçi markası DS Automobiles, Brüksel Otomobil Fuarı’nda dövme metal kaplı duvarlara sahip...

Peugeot 7. Mardin Bienali’nin ana sponsoru oldu

Yenilikçi bakış açısı, estetik anlayışı ve insan odaklı yaklaşımıyla yalnızca otomotiv dünyasında değil, kültür ve...

Chery Desteğiyle 2025 Asya Gençlik Paralimpik…

Chery Desteğiyle 2025 Asya Gençlik Paralimpik Oyunları’nda Ödüller Mornine’den....  Çin’in otomotiv alanındaki ihracat lideri Chery,spora olan...

2026’da 250’nin üzerinde cihaza ulaşmayı hedefleyen marka

sepascharge, 2030 yılında Türkiye’nin ilk 5 şarj ağı arasına girmeyi hedefliyor... Sepaş Akıllı Çözümler A.Ş.'nin elektrikli...

Efsanevi hikayelerle dolu İkonların İkonu Phantom’un 100 yılı

Rolls-Royce Motor Cars, 2025 yılı boyunca, markanın zirve ürünü ve lüks tarihinin en ikonik isimlerinden...

Škoda 130 Yıllık Tarihinin Efsaneleşmiş Modelleri…

Otomotiv sektöründeki 130. yıl dönümünü kutlayan Škoda, markanın köklü mirasını ve sanayi geçmişini gözler önüne...

Shell Türkiye 16. Yol Emniyeti Konferansı…

Shell Türkiye, 16 yıldır aralıksız düzenlediği Yol Emniyeti Konferansı’nı bu yıl “Yol Emniyetinde Dijital Dönüşüm...

Hyundai Motor Türkiye’den Ekipman Bağışı…

Hyundai Motor Türkiye (HMTR), yaklaşık 30 yıldır sürdürdüğü üretim faaliyetleriyle otomotiv sektöründe öncü rol üstlenirken,...

Yeni Renault Clio Continental EcoContact 7 ile Yola Çıkıyor…

Yüksek enerji verimliliği ve düşük yuvarlanma gürültüsüyle EcoContact 7, AB lastik etiketinde en üst seviyede...

Pirelli CyberTyre Teknolojisi Üç Yeni Ödül…

Lastik sensörlerinden veri toplayabilen, bu verileri özel algoritmalarla işleyebilen ve araç elektroniğiyle gerçek zamanlı olarak...

Borusan Grubu ve Energie Baden-Württemberg AG ortak girişimi

Borusan Grubu ve Energie Baden-Württemberg AG’nin (EnBW) ortak girişimi Borusan EnBW Enerji, 2022 yılından bu...