Page 41 - KASIM-ARALIK2021
P. 41
1/8/1983 tarihinde Resmî Gazete ’de yayımlanan Çevre
Kanunu ise bu konuda en geniş hüküm içeren bir düzen-
1lemedir. 3. Maddesindeki düzenlemeye göre ; çevrenin
korunması, çevre kirliliğinin önlenmesi ve giderilmesi, sıfır atığın
yaygınlaştırılması, döngüsel ekonomi ilkelerinin uygulanması ve
iklim değişikliği ile mücadele edilmesi için uyulması zorunlu stand-
artlar ile vergi, harç, katılma payı, yenilenebilir enerji kaynaklarının
ve temiz teknolojilerin teşviki, motorsuz veya elektrikli araçların
teşviki, atıkların geri kazanımı ile arıtılmış atık suların yeniden kul-
lanımının teşviki, geri kazanım katılım payı, plastik içerikli poşet
veya ambalaj ve tek kullanımlık materyallerin kullanımının azaltıl-
ması, depozito uygulaması, emisyon ücreti, kirletme bedeli ve
kirliliğin önlenmesine yönelik teminat alınması ve sera gazı emi-
syonlarının takibine yönelik karbon ticareti gibi piyasaya dayalı
mekanizmalar ile ekonomik araçlar ve teşvikler kullanılır. Bu teş-
vikler ise elektrikli araçların daha çok kullanılmasına yönelik bir se-
ELEKTRİKLİ ARAÇLAR VE bep olacak olup günümüzde çevreyi korumak amacı ile elektrikli
HUKUKİ DÜZENLEMELER araçların da bir teşvik oluşturacağı kanaatindeyiz.
ine hemen hemen Çevre Kanunu ile eş zamanlı senede
Yazar: Av. Elvan KILIÇ Resmî Gazete ‘de yayımlanan Karayolları Trafik Kanunu
Yise elektrikli araçların trafikte kullanımına ilişkin düzenlem-
ünyada ve ülkemizde, özellikle önceki dönemlerde üretilen eler getirmektedir. Bu hükümleri incelediğimizde;
araçların çevre kirliliği yaratması ve küresel ısınmaya se-
bep olması ile birlikte teknolojik ve çevre dostu araçların
D üretildiği görülmektedir. Şarj edilebilen teknoloji sayesinde .Maddeye göre; bisiklet ve elektrikli scooter sürüşüne
elektrikli araçlara ilgi büyümekte ve bu alanda ticari pazar oluşturul- ayrılan, taşıt yolu ve yaya alanları ile kesişim noktaları hariç
maktadır. Dünyada zaten bu durum epey bir yerleşmiş olmakla birlik- 3diğer araç ve yaya trafiğine kapalı yoldur.
te ülkemizde de her yerde şarj istasyonlarına olan ihtiyaç artmaktadır.
Dünyada elektrikli aracı kullanmaya başlayan ülkeler Norveç, Almanya,
İngiltere, İspanya, Brezilya ve ABD gibi ülkeler olup bu ülkelerde bir- . Maddesine göre : gürültü eylem planı ve bisiklet master
takım mevzuatlar düzenlenmiştir. Ülkemizde ise tam bu alanda spe- planları göz önünde bulundurularak ve Çevre ve Şehircilik
sifik bir kanun olmasa bile atıf yolu ile elektrikli araçların kullanımına 7Bakanlığının görüşü alınarak, trafik güvenliğinin ve teknik
ilişkin mevcut var olan düzenlemeler üzerinden hükümler uygulan- koşulların sağlandığı mevcut yollarda ve yeni yapılacak olan yapım
maktadır. Yine de mevcut düzenlemelere rağmen elektrikli araçların ve bakımından sorumlu olduğu karayollarının kenarına bisiklet yolu
ve şarj istasyonlarının hukuki niteliği, kullanım koşulları, bireysel olarak ile gürültü bariyeri yapmak, trafik güvenliğinin ve teknik koşulların
kullanımdan doğan ve kamudaki yeriyle de ortak iş birliği içerisinde sağlandığı yerlerde, banketleri bisiklet şeridi olarak işaretleyerek
kullanılmasından dolayı bu elektrikli araçların ne şekilde yer alacağı, bisiklet ve elektrikli scooter kullanımına uygun hale getirmek ge-
yaşanması muhtemel problemleri ve bu problemlere karşı uygula- rekmektedir. Elektrikli scooter’ların bir elektrikli araç kapsamına
nacak olası yaptırımların neler olacağı henüz tam oturmuş değildir. girdiği görülmektedir.
41
Peki ülkemizde elektrikli araçlara ilişkin yapılan düzenlemeler nelerdir?
ine kanun, 66. Maddesindeki düzenleme ile ayrı bisiklet
017 tarihinde Resmî Gazete ’de yayımlanan Planlı Alanlar İmar yolu veya bisiklet şeridinin bulunması durumunda, bisiklet
Yönetmeliği’nde Akaryakıt servis istasyonlarına ilişkin yapılan Yve elektrikli scooterların taşıt yolunda, bisiklet, elektrikli
2düzenlemede; elektrik enerjisi ile çalışan araçların şarj edilmeleri scooter, motorlu bisiklet ve motosikletlerin yayaların kullanması- MAGAZINE.COM.TR
için, ilgili elektrik kurumunun, olumlu görüşü ile otoparklar, akaryakıt na ayrılmış yerlerde, bunlardan ikiden fazlasının taşıt yolunun bir
istasyonları veya diğer uygun yerlerde elektrikli araç şarj yeri yapılabi- şeridinde yan yana, sürülmesi yasak olduğunu belirtmektedir. Aynı
leceği düzenlenmiştir. şekilde elektrikli araçların otoyol, şehirler arası karayolları ve aza-
mi hız sınırı 50 km/s üzerinde olan karayollarında kullanılmayacağı
ine Çevre ve Şehircilik Bakanlığı nezdinde Resmî Gazete ’de hüküm altına da alınmıştır.
yayımlanan Otopark Yönetmeliği’nde de bölge ve genel oto-
Yparklar ile AVM’lere ait otoparklarda, her 50 park yerinden en AUTOMOBILE
az biri elektrikli araçlara uygun olarak (şarj ünitesi dâhil) düzenleneceği, işilere yüklenen bu yükümlülüklerin yanı sıra belediyelerin İl
ihtiyaca göre elektrikli araç otopark yeri sayısının artırılması hususunda Özel İdare Kanunu ve Belediye Kanunu gereğince bisiklet
idarelerce karar alınabileceği düzenlenmiştir. Kyollarının ve şeritlerinin, bisiklet ve elektrikli scooter, park
ve şarj istasyonlarının, yaya yollarının ve gürültü bariyerlerinin
261 sayılı Türkiye Çevre Ajansının Kurulması ile Bazı Kanunlarda planlanması, projelendirilmesi, yapımı, bakımı ve onarımıyla ilgili
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun çerçevesinde Çevre Kanunu işleri yürütmek ile görevli olduğu belirtilmiştir.
7kapsamında da belediye gelirlerine ilişkin yapılan düzenleme ile
elektrikli araçların “kamu” ayağına ilişkin hükümler oluşturulmuştur.
Elektrikli araçların, belediyelere bir gelir getirdiği gerçektir bu neden- onuç olarak her ne kadar tüm bu yapılan düzenlemeler
le düzenleme altına alınmalıdır. Buna göre yapılan düzenlemede; kul- henüz denetlenmese de yavaş yavaş elektrikli araçların
lanıcılara kısa süreli elektrikli scooter kiralama imkânı veren paylaşımlı Syaygınlaşması ile en azından ülkemizdeki çevreyi koruma
elektrikli scooter işgallerinde harç tutarı, her üç scooterın bir metrekare anlayışının gelişeceği aşikardır. Halihazırda oluşturulan mevzuat-
alan işgal ettiği kabulü ile beher metrekare için kanunda belirtilen tutar lardan doğacak problemlerin çözümü, mevzuatların günümüze
üzerinden hesaplama yapılacaktır. Böylece kamuda elektrikli araçların uyarlanmasıdır. 1983 yılında yapılan kanunla gelecek öngörülmüş
eşit ve kamu düzenine uygun bir şekilde kullanılması hedeflenmektedir. ise de 2021 yıllarından biraz geri kalındığı görülecektir.
10.YIL