Page 41 - KASIM-ARALIK2021
P. 41

1/8/1983 tarihinde Resmî Gazete ’de yayımlanan Çevre
                                                                      Kanunu ise bu konuda en geniş hüküm içeren bir düzen-
                                                                  1lemedir. 3. Maddesindeki düzenlemeye göre ; çevrenin
                                                                  korunması, çevre kirliliğinin önlenmesi ve giderilmesi, sıfır atığın
                                                                  yaygınlaştırılması, döngüsel ekonomi ilkelerinin uygulanması ve
                                                                  iklim değişikliği ile mücadele edilmesi için uyulması zorunlu stand-
                                                                  artlar ile vergi, harç, katılma payı, yenilenebilir enerji kaynaklarının
                                                                  ve temiz teknolojilerin teşviki, motorsuz veya elektrikli araçların
                                                                  teşviki, atıkların geri kazanımı ile arıtılmış atık suların yeniden kul-
                                                                  lanımının teşviki, geri kazanım katılım payı, plastik içerikli poşet
                                                                  veya ambalaj ve tek kullanımlık materyallerin kullanımının azaltıl-
                                                                  ması, depozito uygulaması, emisyon ücreti, kirletme bedeli ve
                                                                  kirliliğin önlenmesine yönelik teminat alınması ve sera gazı emi-
                                                                  syonlarının takibine yönelik karbon ticareti gibi piyasaya dayalı
                                                                  mekanizmalar ile ekonomik araçlar ve teşvikler kullanılır. Bu teş-
                                                                  vikler ise elektrikli araçların daha çok kullanılmasına yönelik bir se-
           ELEKTRİKLİ ARAÇLAR VE                                  bep olacak olup günümüzde çevreyi korumak amacı ile elektrikli
           HUKUKİ DÜZENLEMELER                                    araçların da bir teşvik oluşturacağı kanaatindeyiz.

                                                                       ine hemen hemen Çevre Kanunu ile eş zamanlı senede
         Yazar: Av. Elvan KILIÇ                                        Resmî  Gazete  ‘de yayımlanan  Karayolları Trafik Kanunu
                                                                  Yise elektrikli araçların trafikte kullanımına ilişkin düzenlem-
                ünyada ve ülkemizde, özellikle önceki dönemlerde üretilen   eler getirmektedir. Bu hükümleri incelediğimizde;
                araçların çevre kirliliği yaratması ve küresel ısınmaya se-
                bep olması ile birlikte teknolojik ve çevre dostu araçların
        D üretildiği görülmektedir. Şarj edilebilen teknoloji sayesinde   .Maddeye göre; bisiklet ve elektrikli scooter sürüşüne
        elektrikli araçlara ilgi büyümekte ve bu alanda ticari pazar oluşturul-  ayrılan, taşıt yolu ve yaya alanları ile kesişim noktaları hariç
        maktadır. Dünyada zaten bu durum epey bir yerleşmiş olmakla birlik- 3diğer araç ve yaya trafiğine kapalı yoldur.
        te ülkemizde de her yerde şarj istasyonlarına olan ihtiyaç artmaktadır.
        Dünyada elektrikli aracı kullanmaya başlayan ülkeler Norveç, Almanya,
        İngiltere, İspanya, Brezilya ve ABD gibi ülkeler olup bu ülkelerde bir-  . Maddesine göre : gürültü eylem planı ve bisiklet master
        takım mevzuatlar düzenlenmiştir. Ülkemizde ise tam bu alanda spe-  planları göz önünde bulundurularak ve Çevre ve Şehircilik
        sifik bir kanun olmasa bile atıf yolu ile elektrikli araçların kullanımına  7Bakanlığının  görüşü  alınarak,  trafik  güvenliğinin  ve  teknik
        ilişkin mevcut var olan düzenlemeler üzerinden hükümler uygulan-  koşulların sağlandığı mevcut yollarda ve yeni yapılacak olan yapım
        maktadır. Yine de mevcut düzenlemelere rağmen elektrikli araçların   ve bakımından sorumlu olduğu karayollarının kenarına bisiklet yolu
        ve şarj istasyonlarının hukuki niteliği, kullanım koşulları, bireysel olarak   ile gürültü bariyeri yapmak, trafik güvenliğinin ve teknik koşulların
        kullanımdan doğan ve kamudaki yeriyle de ortak iş birliği içerisinde   sağlandığı yerlerde, banketleri bisiklet şeridi olarak işaretleyerek
        kullanılmasından dolayı bu elektrikli araçların ne şekilde yer alacağı,   bisiklet ve elektrikli scooter kullanımına uygun hale getirmek ge-
        yaşanması muhtemel problemleri ve bu problemlere karşı uygula-  rekmektedir.  Elektrikli  scooter’ların  bir  elektrikli araç kapsamına
        nacak olası yaptırımların neler olacağı henüz tam oturmuş değildir.    girdiği görülmektedir.
                                                                                                                    41
        Peki ülkemizde elektrikli araçlara ilişkin yapılan düzenlemeler nelerdir?
                                                                       ine kanun, 66. Maddesindeki düzenleme ile ayrı bisiklet
             017 tarihinde Resmî Gazete ’de yayımlanan Planlı Alanlar İmar   yolu veya bisiklet şeridinin bulunması durumunda, bisiklet
             Yönetmeliği’nde Akaryakıt servis istasyonlarına ilişkin yapılan  Yve elektrikli scooterların taşıt yolunda, bisiklet, elektrikli
         2düzenlemede; elektrik enerjisi ile çalışan araçların şarj edilmeleri   scooter, motorlu bisiklet ve motosikletlerin yayaların kullanması-  MAGAZINE.COM.TR
        için, ilgili elektrik kurumunun, olumlu görüşü ile otoparklar, akaryakıt   na ayrılmış yerlerde, bunlardan ikiden fazlasının taşıt yolunun bir
        istasyonları veya diğer uygun yerlerde elektrikli araç şarj yeri yapılabi-  şeridinde yan yana, sürülmesi yasak olduğunu belirtmektedir. Aynı
        leceği düzenlenmiştir.                                    şekilde elektrikli araçların otoyol, şehirler arası karayolları ve aza-
                                                                  mi hız sınırı 50 km/s üzerinde olan karayollarında kullanılmayacağı
              ine Çevre ve Şehircilik Bakanlığı nezdinde Resmî Gazete ’de   hüküm altına da alınmıştır.
              yayımlanan Otopark Yönetmeliği’nde de  bölge ve genel oto-
         Yparklar ile AVM’lere ait otoparklarda, her 50 park yerinden en                                              AUTOMOBILE
        az biri elektrikli araçlara uygun olarak (şarj ünitesi dâhil) düzenleneceği,   işilere yüklenen bu yükümlülüklerin yanı sıra belediyelerin İl
        ihtiyaca göre elektrikli araç otopark yeri sayısının artırılması hususunda   Özel İdare Kanunu ve Belediye Kanunu gereğince bisiklet
        idarelerce karar alınabileceği düzenlenmiştir.            Kyollarının ve şeritlerinin, bisiklet ve elektrikli scooter, park
                                                                  ve  şarj  istasyonlarının,  yaya  yollarının  ve  gürültü  bariyerlerinin
             261 sayılı Türkiye Çevre Ajansının Kurulması ile Bazı Kanunlarda   planlanması, projelendirilmesi, yapımı, bakımı ve onarımıyla ilgili
             Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun çerçevesinde Çevre Kanunu   işleri yürütmek ile görevli olduğu belirtilmiştir.
         7kapsamında da belediye gelirlerine ilişkin yapılan düzenleme ile
        elektrikli araçların “kamu” ayağına ilişkin hükümler oluşturulmuştur.
        Elektrikli araçların, belediyelere bir gelir getirdiği gerçektir bu neden-  onuç  olarak  her  ne  kadar  tüm  bu  yapılan  düzenlemeler
        le düzenleme altına alınmalıdır. Buna göre yapılan düzenlemede; kul-  henüz  denetlenmese  de  yavaş  yavaş  elektrikli  araçların
        lanıcılara kısa süreli elektrikli scooter kiralama imkânı veren paylaşımlı  Syaygınlaşması ile en azından ülkemizdeki çevreyi koruma
        elektrikli scooter işgallerinde harç tutarı, her üç scooterın bir metrekare   anlayışının gelişeceği aşikardır.  Halihazırda oluşturulan mevzuat-
        alan işgal ettiği kabulü ile beher metrekare için kanunda belirtilen tutar   lardan doğacak problemlerin çözümü, mevzuatların günümüze
        üzerinden hesaplama yapılacaktır. Böylece kamuda elektrikli araçların   uyarlanmasıdır. 1983 yılında yapılan kanunla gelecek öngörülmüş
        eşit ve kamu düzenine uygun bir şekilde kullanılması hedeflenmektedir.  ise de 2021 yıllarından biraz geri kalındığı görülecektir.


                                                                                                               10.YIL
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46