Page 58 - EYLÜL-EKİM2022
P. 58

Öncelikle garaj veya otopark işletmesinden söz edebilmek
                                                                   lazım, bunun için de bu işe ayrılan yerin herkese açık olması
                                                                   gerekir. Yani herkesin talep etmesi halinde garaj ve otoparktan
                                                                   taşıtı bırakmak için yararlanabilecek olması gerekir. Diğer bir
                                                                   şart; Garaj veya Otopark İşletenin, Bırakılan Motorlu Taşıt ve
                                                                   Eklentilerinin Kendisi veya Çalışanları Tarafından Kabul Edilm-
                                                                   iş Olması gerekir. Türk Borçlar Kanunu’nun 579. maddesinin
                                                                   uygulanabilmesi için garaj veya otoparkın umuma açık olması
                                                                   gerektiği için garaj veya otoparka taşıtını bırakmak için herkes
                                                                   veya belirli şartları taşıyan kimselerin başvurabilmesi gerekir.
                                                                   İşleten, bırakılmak istenen her taşıtı kural olarak kabul etmek
                                                                   zorunda değildir. Sorumluluğun doğması için, motorlu taşıt ve
                                                                   eklentisinin işletenin hâkimiyet alanına bırakılmış olması ger-
                                                                   ekmektedir. Yani araç işleten veya çalışanları tarafından kabul
                                                                   edilmelidir. Bunun için motorlu taşıt ve eklentilerinin, işleten-
                                                                   in bizzat kendisi veya onun verdiği yetki dâhilinde çalışanları
              OTOPARK SORUNSALI                                    tarafından garaj veya otoparka alınmış olması veya onların
              Yazar -  Av. Elvan KILIÇ                             gösterdiği yere bırakılmış olması gerekli ve yeterlidir.  Garaj veya
                                                                   otoparkta çalışan kimsenin, buraya bırakılmış bir motorlu taşıtı
           Günümüzde hızla artan araç sayısı, park problemlerini de beraberinde ge-  park etme amacı dışında kullanması ve kaza ve benzeri sonu-
           tirmiş ve bu durum otopark işletmeciliği kavramını gereklilikten zorunluluğa   cu zarar vermesi halinde işleten yine sorumludur. Buradaki so-
           çevirmiştir. Birtakım mevzuatlarda bu sorunsal ele alınmıştır. Örneğin inşa edi-  rumluluk, adam çalıştıranın sorumluluğudur. Diğer bir şart ise;
           lecek olan yeni binalarda otopark bulunması zorunlu tutulmuştur. Bu durumun   Motorlu taşıt ve/veya eklentilerinin yok olması, zarara uğraması
           yanında uzun ve kısa süreli garaj ve otopark işletmeleri kurulmuş ve hizmet   veya çalınması gerekmektedir.  Türk Borçlar Kanunu’nun 579.
           sektöründe  yerini almıştır. Bu noktada  garaj ve otopark işleten ile motorlu   maddesi, garaj veya otopark işleteninin, motorlu araç ve eklen-
           araç sahibi arasında da hukuki ilişkinin kapsamı eksiklikler olsa da çizilmiştir.   tilerinin yok olması, zarara uğraması veya çalınmasından so-
           Bu yazımızda her gün karşılaşılan otopark ve garajlara park edilen araçların   rumlu olduğunu öngörmektedir. Garaj veya otoparka bırakılan
           durumu, araç sahibinin dikkat etmesi gereken hususlar ve otopark ve garaj   araç  ve  eklentileri  bakımından  yok  olma,  zarara  uğrama  ve
           işletenlerin sorumlulukları üzerinde duracağız. Bu sorumluluk, Türk Borçlar   çalınma hallerinden herhangi birinin meydana gelmesi halinde
           Kanunu’nun 579. maddesinde “Garaj, otopark ve benzeri yerleri işletenler-  sorumluluk şartı gerçekleşmiş olur.  Tam bu noktada İşletenin
           in sorumluluğu” ana başlığı altında düzenlenmiştir. Uygulamada ise garaj ve   sorumluluğunun hangi sınırlar içinde kaldığından bahsetmemiz
           otopark işletenlerinin sorumluluğu belirlenirken genel saklama sözleşmesi ve   yerinde olacaktır. Sadece taşıtın ve eklentilerinin maddi zarar-
           genel hükümlere dayanılmaktadır. Yine Yargıtay da bu durumu Türk Borçlar   larını kapsar; Manevi tazminat istenemez. Garaj veya otopark
           Kanunu 561. maddesi ve devamında düzenlenmiş bulunan genel saklama   işleten, motorlu taşıta ve eklentilerine verilen zarardan sorumlu-
           sözleşmesi olarak kabul etmektedir. Garaj veya otopark işletenin sorumlu-  dur. Motorlu taşıtın içinde bulunan ve eklenti niteliği taşımayan
           luğunun hukuki niteliği hususunda öğretide hâkim olan görüş ise, Garaj veya   eşyaların zarar uğramasından sorumlu değildir. Bu zararlar,
           otopark işleten ile aracını bırakan arasında sözleşme ilişkisi bulunmakla be-
           raber, araca veya eklentilerine gelen zarardan sorumluluk, işletenin sözleş-  genel esaslara göre dava açılması ve ispat vasıtalarının olması
           mede ortaya konan iradesinden bağımsız olarak kanundan doğmaktadır. Yani   şartıyla talep edilebilir. Diğer bir deyişle işletenin kusuru varsa
   58      sözleşme imzalanmasına gerek olmaksızın İşletenin sorumluluğu kanunen   sorumlu tutulabilir. Bununla birlikte aracınıza veya eklentinizde
           doğmaktadır. Bu sorumluluğun adı kusursuz sorumluluktur. Sorumluluk ka-  yok olan, zarara uğrayan veya çalınan araç ve eklentilerinin ga-
                                                                   raj veya otoparka bırakanın mülkiyetinde olması şart değildir.
     MAGAZINE.COM.TR  süre bırakıldıkları açık veya kapalı yeri” ifade eder. Yani; “Hareket halinde ol-  bırakılmış olması yeterlidir. Bunun sonucu olarak, başkasına da
           vramını detaylandırmadan önce tanımların bilinmesinde yarar görüyorum.
                                                                   Başkasına ait olsa bile onun tarafından garaj veya otoparka
           Otopark, sözlük anlamı ile “taşıtların trafik bakımından uygun olan ve belli bir
                                                                   ait olsa, taşıt ve eklentilerinin uğradığı zarardan dolayı TBK m.
           mayan taşıtların genellikle kısa süreli olarak bırakıldıkları, böylece hem trafiğin
                                                                   579’a göre tazminat talep hakkı sadece bırakana aittir. Taşıt
           tıkanmadan akmasını sağlayan hem de taşıtların zarar görmesini önleyen açık
           veya kapalı alanlardır.” Garaj veya otopark işleten, “Motorlu taşıtı bırakmak
                                                                   ve eklentilerinin sahibinin mülkiyet hakkına dayanan tazminat
           üzere başvuranların taşıtlarını saklanmak ve korunmak üzere bırakmalarını ve
                                                                   talebi genel hükümlere tabidir. Son olarak Garaj veya Otopark
     AUTOMOBILE  varsa diğer hizmetlerden yararlanmalarını üstlenmeyi meslek edinmiş gerçek   İşletenin Motorlu Taşıt Bırakanın Taşıt veya Eklentilerine Gelen
           veya tüzel kişiyi” ifade eder.  Bu tanımlar üzerinden gidecek olursak aslında
                                                                   Zarardan Sorumluluğunu Sınırlayan veya Ortadan Kaldıran Du-
           garaj ve otoparka araçlarını bırakan araç sahipleri, tekrar alana kadar işlet-
                                                                   rumlar vardır. Garaj ve otopark işletenin motorlu taşıtını bıra-
           meci otopark veya garaj işletmecisi tarafından dikkat ve özen çerçevesinde
                                                                   kanın taşıtına ve eklentilerine gelen zarardan sorumluluğu Türk
           gözetim  altında  tutulacağını  ve  herhangi  bir  zarara  uğramadan  kendilerine
                                                                   Borçlar Kanunu’nda kusursuz sorumluluk olarak düzenlendiğin-
           verileceğini beklemektedirler. Bu aslında beklentinin ötesinde garaj ve oto-
           park işleten ile aracını bırakan arasındaki sözleşmenin bir gereğidir ve karşılıklı   den bahsettik. Ancak kusursuz sorumlulukta sınırlandırılmıştır.
                                                                   Şöyle ki; Sorumluluğun sınırlanması, bırakılan taşıtın değeri ne
           yükümlülük kapsamının içindedir. Bu sebeple; Araç sahibine ait eşyanın yok   olursa olsun, tazminatın alınan günlük saklama ücretinin on
           olması, zarara uğraması veya çalınması ve/veya aracın hasara ve dolayısıyla   katını aşamayacağı öngörülerek yapılmıştır. Yani aracın değeri
           zarara uğramasından garaj ve otopark işleten sorumludur.  Bunu bir mesleki   ne olursa olsun belli bir tutarın üzerinde ödeme yapılmaması
           faaliyet olarak yapan garaj ve otopark işleteni bu hizmetler karşılığında kural
           olarak bir ücret alır. Ancak otoparkın veya garajın ücretsiz olması bu sorum-  öngörülmüştür. Kanaatimce bu sınırlandırma hakkın tam olarak
           luluğu ortadan kaldırmaz. Özellikle alışveriş merkezlerinin garaj veya otopark-  temin edilmesinin önüne geçmektedir.  Diğer bir husus garaj
           larında genel olarak ücret alınmaksızın veya belli bir tutarın üzerinde alışveriş   veya otopark işletenin sorumluluğunu ortadan kaldıran halle-
           yapanlardan ücret alınmaksızın hizmet verilmektedir. Bu gibi yerlerdeki garaj   rdir. Araç sahibinin zararı öğrenir öğrenmez işletene bildirmel-
           veya otoparklarda da ücret alınmamasına rağmen garaj veya otoparkı işleten   idir, Zararı işletme faaliyeti gösteren veya onun belirlediği bir
           alışveriş  merkezi veya işletmenin  bırakıldığı  kimsenin  sorumluluğuna  gidile-  kişi vermiş olmalıdır. Zarar mücbir sebepten ve/veya eşyanın
           bilmektedir.  Aracınızı otoparka teslim ettiğinizde aslında genel saklama sö-  niteliğinden doğmamış olmalıdır.  Sorumsuzluk anlaşması yapıl-
           zleşmesi kurulmuş oluyor ve o saatten sonra işletenin sorumluluğu başlıyor.   mamış olmalıdır. Sorumsuzluk anlaşması kanaatimce bir hakkın
           Tabi bunun içinde belli birtakım şartların oluşmuş olması gerekir.  sınırlandırılmasıdır ve evrensel hukuk normlarına aykırıdır.
      Automobile Magazine  |  EYLÜL-EKİM 2022
   53   54   55   56   57   58   59   60