Yazar: Özgür Sunay | Fotoğraf: Can Aydeniz
Borusan Otomotiv’in distribütörlüğünü yaptığı Land Rover Freelander 2, 2011 model yılında yeni 2.2 litre turbo dizel motoru, daha keskin dış görünüşü ve premium iç mekanı ile yenilenrek karşımıza çıkıyor. Daha sportif ve çok yönlü hatlara sahip olan Yeni 2011 Freelander 2, farklılık yaratan detaylarıyla Freelander tutkunlarının yeni gözdesi olmaya aday. 6 ileri otomatik şanzımanlı olarak Türkiye’de satışa sunulan Yeni 2011 Freelander 2’de 150 PS TD4 motor seçeneğiyle Premium GS ve Premium XS donanımlar satın alınabilirken, 190 PS SD4 seçeneği yalnızca HSE donanımıyla sunulmakta. 150 PS TD4 ve 190 PS SD4 gücündeki 2.2 litre turbo dizel motor hem daha sessiz hem de daha rafine olarak çalışıyor. Her iki motor da etkileyici bir şekilde 420 Nm tork (bir önceki motora göre 20 Nm daha fazla tork) üretmekle birlikte, yakıt tüketiminde veya CO2 emisyonunda herhangi bir artışa sebep olmuyor. Araç iç ve dış tasarımındaki yenilikler: Yeni ön tampon ve ızgara, yeni alaşım jantlar ve yeni renk seçeneklerini kapsayan dış tasarım değişiklikleri Yeni 2011 Freelander 2’ye daha dinamik ve kendine has bir duruş sağlamış. İç mekanda ise yeni döşeme renkleri ve kombinasyon seçenekleri sunuluyor. Diğer belirgin bir değişiklik ise
Land Rover logosunda yapıldı. Logosunda yeşil üzerine altın renginde olan Land Rover yazısı, 2011 model yılında yerini yeşil üzerine parlak gümüş rengine bırakıyor. Yeni 2011 Freelander 2’nin dış tasarımında yeni ön tampona monte edilen yeni sis farları ve ön ızgaralarda gerçekleştirilen değişiklikler göze çarparken, renk seçeneklerindeki artış da dikkat çekiyor. Kosrae Green, Baltic Blue ve Fuji White gibi gövde renklerinin eklenmesi ile 2011 model yılında daha fazla renk seçeneği sunuluyor. Yeni 2011 Freelander 2, kullanıcılara olabilecek en güvenli ve konforlu ortamı sağlamış. Hakim sürüş pozisyonu, aracın dört bir köşesinden üstün görüş mesafesi sağlarken, inceltilmiş A sütunu sayesinde geniş görüş mesafesinden taviz vermiyor. Araçta 7 airbag; sürücü ve yolcu hava yastığı, iki yan hava yastıkları, iki perde hava yastıkları ve bunlara ilave olarak sürücü diz hava yastığı standart olarak sunuluyor. Freelander 2’ye Euro NCAP’den 5 yıldız kazandıran, etkileyici çarpışma performansını sağlayan çapraz motor aynı zamanda iç mekana da ilave yer kazandırmış. Tüm Land Rover’larda olduğu gibi Yeni 2011 Freelander 2 de dünya çapında, İngiltere, Amerika, Orta Doğu, Avustralya ve Rusya’da -40°C den +50C° ye ve %95 nemli ortamlarda ve ayrıca 4,000 m yükseklikte test edildi.
Yeni Freelander 2 modelini arazi parkurumuzda bizde test ettik. Özellikle otomatik 4 tekerden çekiş sistemini deneme fırsatımız oldu. Ayrıca üzerindeki fabrika çıkışlı
lastiklerinde bu tarz yollar için pek uygun olmadığını da gördük. Aracın kullanım sürecimiz boyunca asfaltta gayet başarılı olduğunu ve iyi tutunduğunu izledik. Freelander 2 genel olarak iyi bir araç ve konfora sahip. Standart donanımda aracın üzerinde elektrikli
koltuk ısıtıcıları bulunmuyor. Aynı zamanda navigasyon sistemi de yine standart paketin içinde yer almıyor. Aracın arazi vitesini daha doğrusu yolun durumuna göre sürüş karakterini ayarladığımız elektronik kumanda sayesinde aracın durumunu toprak ve kaygan yol için ayarlayıp otomatik çekiş kontrol sistemi esp yi devre dışına getirip arazi de kullanma moduna geçiyoruz. Freelander2’yi çok fazla çamurlu ve kaygan zeminde kontrol
etmek zor, araç kayabiliyor. Üzerindeki lastikler tutunmamızı engellese de bir şekilde sürebiliyoruz. Aracın yüksekliği, alt açıları bazı yerlerde sürtünme ve takılmalara yol açıyor. Daha önce bir çok 4 çeker modelle aynı yerde kullandığımız parkurda freelander2 ile ilerliyoruz. Testimiz esnasında Yeni Subaru Forester ile bir çok defa kolayca geçmiş olduğumuz, su birinkitisi ve çamurlu bir alanda aracın alt orta kısmı oturup takılıyor.
Ve sağ ön lastik boşa dönüyor. ESP devre dışı fakat diferansiyel kilidimiz yok. 4 çekerden çekişli olduğu için tek tekerimiz boşa dönmüş olsada diğer 3 tekerimiz tutunmakta. Fakat boştaki tekere daha çok güç binerek döndüğünü ve diğer tekerlerin yerinden neden oynamadığını anlamaya çalışıyoruz. Neden 4 çeker bir araç ile diğer araçlar ile geçtiğimiz basit bir yerde kalabiliyoruz. Belkide çamura çok yavaş girdim. Ve araç takıldı battı.. Buda bir ihtimal tabii gaz kesmemem gerekirdi. Çünkü araç takılıp durduğunda bir daha yerinden kaldırmanız oldukça zor. Ancak başka bir aracın yardımınıza gelerek sizi çekmesi gerekmekte… bizde sonunda mecburen yardım istedik. Kalmamızın tamamı lastiklerden mi kaynaklı veya freelander2 nin yeni vites kavramı ile motor gücünden mi kaynaklı bunu tam bilmiyorum. Ama daha önce çok daha ucuz ve alt donanıma sahip bir kaç araç ile aynı yerden aynı seviyeden geçmeyi başarmıştık.