Page 58 - NİSAN-MAYIS 2022
P. 58

AV. ELVAN KILIÇ
        EKSPERTİZ RAPORUNDAN KAYNAKLANAN SORUMLULUK
               eredeyse tüm otomobil  rumludur. Son zamanlarda artan
               sahiplerinin alıcı veya satıcı  fiyatlar nedeniyle aracın değeri-  ogg,  2022  yılının  son  çeyreğinde  üretim  bandından  in-
               sıfatıyla bir şekilde taraf  ni belirlenmesinde hasar durumu,   dirmeye hazırlandığı C-SUV’un prototipiyle katıldığı An-
       N olduğu ikinci el araç satış  değişen  veya  değişmeyen  bütün-  kara’daki Eko İklim Zirvesi’nde ziyaretçilerin büyük ilgi-
        sözleşmelerine konu olan aracın  leyici parçalar, kilometre sayacı  T siyle  karşılaştı.  Zirve  kapsamında  “Mobilite  dünyasında
        ayıplı olması durumunda araçtaki  ve buna benzer birçok etken çok   dönüşüm ve sürdürülebilirlik” başlıklı bir konuşma yapan Togg
        hasar veya kayıpları bilmese bile  daha fazla önem kazanmışken bu   CEO’su M. Gürcan Karakaş, “Doğuştan elektrikli’ ve ‘sıfır emi-
        satıcının  sorumluluğu  gündeme hususların tespiti için tarafların bey-  syonlu bir teknoloji’ için yola çıktık. Sürdürülebilirlik stratejimizi
        gelmektedir. Bu tür ihtilaflarda en  anları değil uzman ekspertiz işlet-  kullanıcıya değer yaratacak aksiyonlar etrafında şekillendiriyoruz”
        kritik husus ayıp kavramıdır. Hukuki  melerinin raporları esas alınmalıdır.   dedi. Türkiye’nin mobilite alanında hizmet veren küresel teknoloji
        olarak ayıp, sözleşme konusu şeyde  Bu raporlar alıcı tarafın ikna ol-  markası Togg, küresel ısınma kaynaklı iklim değişikliği konusunda
        mevcut olduğuna güvenilen maddi,  masını sağladığı gibi aynı zamanda   farkındalık yaratmak amacıyla düzenlenen Eko İklim Zirvesi’nde,
        hukuki ve ekonomik niteliğin eksik  güvence anlamına gelmektedir bu   C-SUV prototipiyle yerini aldı. Togg’un 2022 yılının son çeyreğinde
        olması halidir. Ayıplı araçların konu  nedenle yönetmelik tarafından be-  üretim bandından indirmeye hazırlandığı akıllı cihaz, ziyaretçilerin
        olduğu satış sözleşmelerinin doğru- lirlenen özelliklerde rapor alınması   büyük ilgisiyle karşılaştı.Devlet başkanlarından kamu otoritelerine,
        dan tarafı olmayan fakat ekspertiz  özellikle alıcı için büyük önem arz   uluslararası kuruluşlardan sektör temsilcilerine geniş katılımlı zirve-
        hizmeti sunarak aracın durumunu  etmektedir. Satın alınan araçta orta-  de konuşan Togg CEO’su M. Gürcan Karakaş, iklim değişikliğiyle
        raporlayan ekspertiz firmalarının so- ya çıkan ayıplar dolayısıyla satıcının   mücadele kapsamında fark yaratacak uygulamaları hayata geçir-
        rumluluğu günümüzde en çok mer- sorumlu olduğunu belirtmiştik fakat   diklerini belirtti. Togg’un doğuştan yeşil ve sürdürülebilir bir şirket
        ak edilen konulardan birisidir. Bu  ekspertiz firmasının da satıcıyla   olduğunu vurgulayan Karakaş, şunları söyledi:
        yazımızda ekspertiz hizmeti sunan  birlikte bu ayıplardan sorumlu ola-  Yola ‘doğuştan elektrikli’ ve ‘sıfır emisyonlu bir teknolojiyi ha-
        firmaların hukuki ve cezai sorum- bilmesinin şartı ayıpların var olması-  yata geçirmek  üzere çıktık. Sürdürülebilirlik stratejimizi kul-
        luluğunu inceleyeceğiz. Ekspertiz  na rağmen düzenlenen raporda bu   lanıcıya değer yaratacak aksiyonlar etrafında şekillendiriyoruz.
   58   hizmeti özünde bir uzman eşliğinde  hususların belirtilmemiş olmasıdır.  “ Gemlik Tesisimizin inşaat çalışmalarını da dâhil ederek, çevre-
        satış sözleşmesine konu olan aracın  Eğer düzenlenen rapor hatalı,   sel, sosyal ve yönetişim başlıklarıyla sürdürülebilirlik konusunda
                                                                 odaklandığımız  öncelikli  alanlarımız  var.  Bu  öncelikli  alanlarımızı
        mevcut durumunun tespit edilme- gerçeğe aykırı veya hileliyse hukuki
     MAGAZINE.COM.TR  tarafından bu alanda yaşanabilecek  lanan zararın tazmininden ekspertiz   daşlarımızla birlikte ve paydaşlarımız için ortak değer yaratma an-
                                                                 paydaşlarımızla birlikte,  onların  görüşlerini  alarak  belirledik.  Pay-
        sinden ibarettir. Kanun koyucu  olarak söz konusu ayıptan kaynak-
                                                                 layışını tüm süreçlerimizin odak noktasına yerleştiriyor, dünyamızı
                                için firması ve satıcı müteselsilen yani
        mağduriyetlerin
                      önlenmesi
                                                                 bunun etrafında şekillendiriyoruz.” Karakaş, tedarik zinciri ürün ba-
        “30331 sayılı İkinci El Motorlu Taşıt- birlikte sorumlu olacaklardır. Ayıplı
                                                                 zlı karbon emisyonları konusunu da çok önemsediklerini belirterek,
        ların Ticareti Hakkında Yönetmelik”  aracın alıcısı söz konusu zararın
                                                                 şöyle devam etti: “Akıllı cihazımızda kullanılacak kumaştan her-
        düzenlenmiştir.  Bu yönetmeliğin  tazminini ekspertiz firmasından ta-
     AUTOMOBILE  14. maddesinin 3. fıkrası 8 yaş veya  lep edebileceği gibi satıcıdan  veya   hangi küçük bir parçaya kadar ‘geri dönüştürülebilir mi’, ‘daha or-
                                                                 ganik olabilir mi’ gibi konuları araştırıp, tedarikçilerimizle ona göre
        160.000 km altında olma barajıyla  her ikisinden birden isteyebilecektir.
                                                                 iletişime geçiyoruz. Hatta tedarikçilerimiz için ürünle ilgili sorduğu-
        ekspertiz zorunluluğu getirmiştir.  Bu sorumluluk tür olarak hukuki so-
                                                                 muz klasik soruların yanına, ‘Karbon ayak izi sertifikanız var mı’,
        Aynı zamanda ekspertiz raporunun  rumluluk olarak tanımlanır. Eksper-
                                                                 ‘Enerji yönetim sisteminiz var mı?’ gibi soruları da ekledik. Bu krit-
        Türk  Standartları  Enstitüsü  (TSE)  tiz raporu düzenleyen kişinin bilinçli
        hizmet yeterlilik belgesi bulunan  olarak sahte veya gerçeğe aykırı
                                                                 sürdürülebilirlik üzerinde büyütmeye devam edeceğiz.” dedi.
        işletmelerde düzenlenmesi gerek- rapor  düzenlemesi  halinde  hukuki   erler de tedarikçi seçimimizde önemli rol oynuyor. Ekosistemimizi
        tiğini yaptırım altına almıştır. Hizmet  sorumluluğa ek olarak cezai sorum-
        yeterlilik  belgesi  bulunmayan  işlet- luluğu da vardır. Cezai soruşturma-
        melerden alınan ekspertiz raporları  ya ve kovuşturmaya konu olabilecek
        geçersizlik  yaptırımına  tabi  olacak- nitelikte bir rapor söz konusuy-
        tır. Bu düzenlemelerin bilinmesi ve  sa özel belgede sahtecilik veya
        uygun davranılması her an böyle bir  dolandırıcılık suçu söz konusu ola-
        hukuki ihtilafın tarafı olabileceğimiz  bilecektir. Bu tür suç içeren durum-
        için oldukça önemlidir. İlgili yönet- larda ve hukuki sorumluluk yönüyle
        meliğin 14. maddesinin 5. fıkrasında  en önemli husus ayıbın öğrenildiği
        düzenlendiği  üzere  Ekspertiz  rapo- andan itibaren zaman kaybetmeden
        runu düzenleyen kişiler ekspertiz  uzman bir avukattan yardım almak
        raporundaki bilgilerin taşıtın gerçek  suretiyle hukuki sürecin başlatılması
        durumunu yansıtmamasından so- olmalıdır.
      Automobile Magazine  | NİSAN - MAYIS 2022
   53   54   55   56   57   58   59   60