Page 58 - NİSAN-MAYIS 2022
P. 58
AV. ELVAN KILIÇ
EKSPERTİZ RAPORUNDAN KAYNAKLANAN SORUMLULUK
eredeyse tüm otomobil rumludur. Son zamanlarda artan
sahiplerinin alıcı veya satıcı fiyatlar nedeniyle aracın değeri- ogg, 2022 yılının son çeyreğinde üretim bandından in-
sıfatıyla bir şekilde taraf ni belirlenmesinde hasar durumu, dirmeye hazırlandığı C-SUV’un prototipiyle katıldığı An-
N olduğu ikinci el araç satış değişen veya değişmeyen bütün- kara’daki Eko İklim Zirvesi’nde ziyaretçilerin büyük ilgi-
sözleşmelerine konu olan aracın leyici parçalar, kilometre sayacı T siyle karşılaştı. Zirve kapsamında “Mobilite dünyasında
ayıplı olması durumunda araçtaki ve buna benzer birçok etken çok dönüşüm ve sürdürülebilirlik” başlıklı bir konuşma yapan Togg
hasar veya kayıpları bilmese bile daha fazla önem kazanmışken bu CEO’su M. Gürcan Karakaş, “Doğuştan elektrikli’ ve ‘sıfır emi-
satıcının sorumluluğu gündeme hususların tespiti için tarafların bey- syonlu bir teknoloji’ için yola çıktık. Sürdürülebilirlik stratejimizi
gelmektedir. Bu tür ihtilaflarda en anları değil uzman ekspertiz işlet- kullanıcıya değer yaratacak aksiyonlar etrafında şekillendiriyoruz”
kritik husus ayıp kavramıdır. Hukuki melerinin raporları esas alınmalıdır. dedi. Türkiye’nin mobilite alanında hizmet veren küresel teknoloji
olarak ayıp, sözleşme konusu şeyde Bu raporlar alıcı tarafın ikna ol- markası Togg, küresel ısınma kaynaklı iklim değişikliği konusunda
mevcut olduğuna güvenilen maddi, masını sağladığı gibi aynı zamanda farkındalık yaratmak amacıyla düzenlenen Eko İklim Zirvesi’nde,
hukuki ve ekonomik niteliğin eksik güvence anlamına gelmektedir bu C-SUV prototipiyle yerini aldı. Togg’un 2022 yılının son çeyreğinde
olması halidir. Ayıplı araçların konu nedenle yönetmelik tarafından be- üretim bandından indirmeye hazırlandığı akıllı cihaz, ziyaretçilerin
olduğu satış sözleşmelerinin doğru- lirlenen özelliklerde rapor alınması büyük ilgisiyle karşılaştı.Devlet başkanlarından kamu otoritelerine,
dan tarafı olmayan fakat ekspertiz özellikle alıcı için büyük önem arz uluslararası kuruluşlardan sektör temsilcilerine geniş katılımlı zirve-
hizmeti sunarak aracın durumunu etmektedir. Satın alınan araçta orta- de konuşan Togg CEO’su M. Gürcan Karakaş, iklim değişikliğiyle
raporlayan ekspertiz firmalarının so- ya çıkan ayıplar dolayısıyla satıcının mücadele kapsamında fark yaratacak uygulamaları hayata geçir-
rumluluğu günümüzde en çok mer- sorumlu olduğunu belirtmiştik fakat diklerini belirtti. Togg’un doğuştan yeşil ve sürdürülebilir bir şirket
ak edilen konulardan birisidir. Bu ekspertiz firmasının da satıcıyla olduğunu vurgulayan Karakaş, şunları söyledi:
yazımızda ekspertiz hizmeti sunan birlikte bu ayıplardan sorumlu ola- Yola ‘doğuştan elektrikli’ ve ‘sıfır emisyonlu bir teknolojiyi ha-
firmaların hukuki ve cezai sorum- bilmesinin şartı ayıpların var olması- yata geçirmek üzere çıktık. Sürdürülebilirlik stratejimizi kul-
luluğunu inceleyeceğiz. Ekspertiz na rağmen düzenlenen raporda bu lanıcıya değer yaratacak aksiyonlar etrafında şekillendiriyoruz.
58 hizmeti özünde bir uzman eşliğinde hususların belirtilmemiş olmasıdır. “ Gemlik Tesisimizin inşaat çalışmalarını da dâhil ederek, çevre-
satış sözleşmesine konu olan aracın Eğer düzenlenen rapor hatalı, sel, sosyal ve yönetişim başlıklarıyla sürdürülebilirlik konusunda
odaklandığımız öncelikli alanlarımız var. Bu öncelikli alanlarımızı
mevcut durumunun tespit edilme- gerçeğe aykırı veya hileliyse hukuki
MAGAZINE.COM.TR tarafından bu alanda yaşanabilecek lanan zararın tazmininden ekspertiz daşlarımızla birlikte ve paydaşlarımız için ortak değer yaratma an-
paydaşlarımızla birlikte, onların görüşlerini alarak belirledik. Pay-
sinden ibarettir. Kanun koyucu olarak söz konusu ayıptan kaynak-
layışını tüm süreçlerimizin odak noktasına yerleştiriyor, dünyamızı
için firması ve satıcı müteselsilen yani
mağduriyetlerin
önlenmesi
bunun etrafında şekillendiriyoruz.” Karakaş, tedarik zinciri ürün ba-
“30331 sayılı İkinci El Motorlu Taşıt- birlikte sorumlu olacaklardır. Ayıplı
zlı karbon emisyonları konusunu da çok önemsediklerini belirterek,
ların Ticareti Hakkında Yönetmelik” aracın alıcısı söz konusu zararın
şöyle devam etti: “Akıllı cihazımızda kullanılacak kumaştan her-
düzenlenmiştir. Bu yönetmeliğin tazminini ekspertiz firmasından ta-
AUTOMOBILE 14. maddesinin 3. fıkrası 8 yaş veya lep edebileceği gibi satıcıdan veya hangi küçük bir parçaya kadar ‘geri dönüştürülebilir mi’, ‘daha or-
ganik olabilir mi’ gibi konuları araştırıp, tedarikçilerimizle ona göre
160.000 km altında olma barajıyla her ikisinden birden isteyebilecektir.
iletişime geçiyoruz. Hatta tedarikçilerimiz için ürünle ilgili sorduğu-
ekspertiz zorunluluğu getirmiştir. Bu sorumluluk tür olarak hukuki so-
muz klasik soruların yanına, ‘Karbon ayak izi sertifikanız var mı’,
Aynı zamanda ekspertiz raporunun rumluluk olarak tanımlanır. Eksper-
‘Enerji yönetim sisteminiz var mı?’ gibi soruları da ekledik. Bu krit-
Türk Standartları Enstitüsü (TSE) tiz raporu düzenleyen kişinin bilinçli
hizmet yeterlilik belgesi bulunan olarak sahte veya gerçeğe aykırı
sürdürülebilirlik üzerinde büyütmeye devam edeceğiz.” dedi.
işletmelerde düzenlenmesi gerek- rapor düzenlemesi halinde hukuki erler de tedarikçi seçimimizde önemli rol oynuyor. Ekosistemimizi
tiğini yaptırım altına almıştır. Hizmet sorumluluğa ek olarak cezai sorum-
yeterlilik belgesi bulunmayan işlet- luluğu da vardır. Cezai soruşturma-
melerden alınan ekspertiz raporları ya ve kovuşturmaya konu olabilecek
geçersizlik yaptırımına tabi olacak- nitelikte bir rapor söz konusuy-
tır. Bu düzenlemelerin bilinmesi ve sa özel belgede sahtecilik veya
uygun davranılması her an böyle bir dolandırıcılık suçu söz konusu ola-
hukuki ihtilafın tarafı olabileceğimiz bilecektir. Bu tür suç içeren durum-
için oldukça önemlidir. İlgili yönet- larda ve hukuki sorumluluk yönüyle
meliğin 14. maddesinin 5. fıkrasında en önemli husus ayıbın öğrenildiği
düzenlendiği üzere Ekspertiz rapo- andan itibaren zaman kaybetmeden
runu düzenleyen kişiler ekspertiz uzman bir avukattan yardım almak
raporundaki bilgilerin taşıtın gerçek suretiyle hukuki sürecin başlatılması
durumunu yansıtmamasından so- olmalıdır.
Automobile Magazine | NİSAN - MAYIS 2022