Page 53 - 2018 OCAK
P. 53
Automobile Magazine | Ocak 2018
BALIKÇILIK; Ålesund’un çevresi uzun süredir balıkçılık- sanatları örnekleri de var. 23 Ocak 1904’ün erken saat-
la özdeşleşmiş. Endüstri bölgenin refahının temelinde lerinde bir yangın Ålesund’un dik sokaklarını kırdı geçti.
yatıyor ve hala tekneleri besleyen ve destekleyen işletm- 24 saat içinde 850’den fazla ağırlıklı ahşap ev yanarak
eler açılıyor. Petrol çalışmaları başladığında balıkçılar yeni kül oldu ve 10.000 kişi evsiz kaldı. Şaşılacak şekilde yal-
petrol gemileri ve platformlar için mükemmel birer pers- nızca bir kişi alevlere yenik düştü. Yangının nedeni bu-
onel oldular. Bu güne kadar balıkçılık kıyıda da iş alanları lunamadı. Bu felaket modern Ålesund’u, Norveç’in “Stil
yarattı ve balık işleme tesisleri, balık satıcıları, tersaneler, Şehrini” doğurdu. Ekonomik krizin ortasında, mimarlar, el
elektrikçiler ile halat, kanca, yakıt ve yağ tedarikçileri de sanatçıları, malzeme tedarikçileri ve inşaatçılar küllerden
bunlar arasında yer aldı. Dyb ailesi de üç nesilden beri yeni bir şehir kurmak üzere Ålesund’a koştu. 1907’den
balıkçılık işinde. Ahşap teknelerin ringa balığı yumur- itibaren şehir, süslü Art Nouveau mimarisiyle karakter-
talarıyla geri döndüğü ve Ålesund limanını bir taraftan ize edilmiş bir stilde yeniden inşa edildi. “23 yıldır camla
diğerine yürüyebilecek kadar sık bir şekilde doldurduğu çalışıyorum. Çocukken TV’de karanlık bir odada birinin
1900’lü yılların başı ve ortasındaki günlerden bu yana çok cam üflediğini gördüm ve ben de denemek istedim. Cam
şey değişti. Teknoloji 20 kişilik ekibin daha verimli şekil- olağanüstü bir malzeme. İnanılmaz, sıcak, buza benziy-
de avlanmasına yardımcı oluyor. En kaliteli balıkların av- or ve onunla çalışmanız gerekiyor aksi halde hiçbir şey
lanmasını sağlayan uzun misina tekniği üzerinde 60.000 olmaz. Kullandığımız temel aletler 2.000 yıl öncesiyle
iğne bulunan bir ipin tekneye çekilmesinden ve balıkların aynı. Daha fazla para kazanmak yerine ihtiyacım olan
geleneksel şekilde elle çıkarılmasından oluşuyor. Uzunluk yeni aletlere yatırım yapmaya çalışıyorum. Paramın yet-
arttıkça avın bozulmasını önlemek üzere daha hızlı çek- mediği çok şey var, bu çok pahalı bir sanat! “Yaratıcı il-
mek gerekiyor. Bunun elle yapılması çok zor bu nedenle ham için zihnimi açıyorum ve aradığımı buluyorum. Bir
Dyb ailesi, balığın otomatik olarak iğneden çıkarılmasını yerlere gitmek, insanlarla tanışmak, yenmek yemek,
sağlayan ve başka işletmelere de sattıkları bir sistem müzik dinlemek ya da bir şeyler hissetmek yardımcı
geliştirmiş. Detaylara ve kaliteye gösterilen özen, misinay- oluyor. Ne olduğunu bilmiyorsunuz fakat ellerinizdeki
la yakalanan morina ve mezgidin İngiliz perakende alet aracılığıyla ortaya çıkıyor. Ben burada doğdum bu
mağazası Marks & Spencer’ın gıda reyonlarında satıl- yüzden çevremden ilham alıyorum. Mavi ve gri tonlarda
masını sağlıyor. “Bir gün kaptan olmak istiyorum. Ailemiz- harika bir manzaram var. Dışarı bakıyorsunuz ve renkler
in uzun geçmişinde bir kadın kaptan olduğunu sanmıyo- farklılaşıyor. Her gün dört mevsim yaşıyoruz ve neredeyse
rum. Ben ilk olmak istiyorum.” Tonje Dyb, Balıkçı ve İkinci her gece olağanüstü bir gün batımı var. Ingrid Cecilia Ulla
Kaptan. ÅLESUND; Art Nouveau veya Jugendstil 1890 - Cam ustası, Ingrids Glassverksted, Ålesund “Kültür
ve 1910 arasında en şatafatlı günlerini yaşadı. Şehrin olarak Norveçliler bir işi yapmanın daha iyi bir yolu var-
Storfjord keşif ve macera için de sayısız olanak sunuyor. İster dağ yürüyüşü, bisiklete veya kanoya binmek ister araçla kısa bir mesafedeki olağanüstü yerleri mimarisinin çoğu ve kanalizasyon kapakları gibi çeşitli sa hemen işe koyulup yapmaları gerektiğini kabul etmiş
ziyaret etmek üzere bir başlangıç noktası olarak kullanılsın Storfjord her deneyim için mükemmel bir dinlenme yeridir. sokak donanımı, bu son derece dekoratif stilden ilham bir karaktere sahiptir” JOEL ALEXANDER MILLS CEO,
FİYORTU GEÇMEK İÇİN FERİBOTA BİNİN; Norveç’in simgesi haline gelmiş, karanın içlerine kadar giren koylarla parçalanmış arazi yapısı günlük yolculuklar aldı. Bugün Ålesund’taki Jugendstilsenteret, Art Nouveau OFFSHORE SIMULATOR CENTRE. Ingrid Cecilia Ulla’nın
için zorluk oluşturur. Bu zorluğu aşmak üzere ülkenin yol ağının uzantısı olarak tanımlanan bir ulaşım sistemi olan feribotlar kullanılıyor. Norveç’in en büyük mimarisini, sanatını, el ve mobilya sanatlarını kutluyor ve cam atölyesinin sıcağından Froda Meringdal’ın modern
feribot şirketi Fjord1, 2016’da 10 milyonun üzerinde araç taşıdı. Mükemmel manzaralı, 20 dakikalık Magerholm/Sykkylven geçişi, Ålesund’un şehir ve ziyaretçilerine şehir merkezinin Arnavut kaldırımı sokakları kulübesinin soğuk güzelliğine, trollerin kadim öykülerin-
endüstri merkezini güneydeki Stranda sayfiye yerine bağlar. Bu yolculuk sadece araçla yapıldığında oldukça yorucudur. Feribot Norveç ulaşımının önemli bir boyunca bu akımın öne çıkan örnekleri arasında rehberlik den geleceğe dönük Offshore Simulator’a kadar modern
parçası olmasının yanı sıra her yolculuğa biraz romantizm ve dinlenme fırsatı sağlar. ediyor. Öne çıkan eserler arasından çağdaş sanat ve el bir amaca hizmet eden bir gelenek. Burası Norveç.
52 Automobile Magazine | www.automobilemagazine.com.tr www.automobilemagazine.com.tr | OCAK 2018 53