Page 18 - Automobile Magazine Eylul-Ekim2024
P. 18

70’Lİ VE 80’Lİ







          YILLARIN SEMBOLÜ






          CITROEN CX 50






          YAŞINDA!









      CX, devraldığı mirası taçlandırdı.
      Hız kesmeyen gelişim!



              ransız otomotiv devi Citroën’in   ve Peugeot markalarının birleştiğinin
              70’li  ve  80’li yılların  sembolü   ilan edilmesinden iki ay sonraAğustos
              olarak hatırlanan CX modeli 50.   1974'te resmi olarak tanıtıldı. Bu re-
         F yılını kutluyor. Dönemine damga   smi tanıtımdan önceki temmuz ayında
         vuran Traction ve ardından gelen DS   ise İsveç'te yalnızca basına tanıtılmıştı.
         modellerinin yerini alan CX, Citroën ve   Daha sonda test için kullanılan 22 adet
         Peugeot markalarının birleştiğinin ilan   CX 2000 ve CX 2200, 1974 Arktik Yarışı
         edilmesinden iki ay sonra Ağustos 1974   adında 3.400 kilometrelik altı günlük
   18    tarihinde resmi olarak tanıtıldı. 1975’te   turun bir parçası olarak Paris’te yer
         birçok özelliği ile övgü almasının yanı   alan Champs-Elysées Caddesi'ndeki
     MAGAZINE.COM.TR  boyunca bir milyon adetten fazla üretil-  dönüş yaptı. Direksiyonda, bir yıl önce
         sıra  Yılın  Otomobili  seçilen  CX,  16 yıl
                                        Citroën mağazasına dikkat çekici bir
         di ve aynı zamanda Fransa Cumhur-
                                        2CV ile 1973 Afrika Yarışına katılan 22
         başkanı ve ralli pilotlarının da tercihi
                                        genç vardı. 28 Ağustos 1974’te tanıtılan
                                        CX 2000, sonraki ekim ayında düzen-
         oldu. CX’in konfor ve örnek yol tutuş
                                        len Paris Otomobil Fuarı'nda büyük
         özellikleri ise günümüzde Citroën C5 X
     AUTOMOBILE  modeli  ileAvrupa yollarında var  olmaya   ilgi gördü. Citroën standının yıldızı, he-
         devam ediyor. Citroën Traction modeli-
                                        men yenilikçi bir otomobil olarak ka-
                                        bul gördü. Öncülerinden; artık Citroën
         nin yerini alan başarılı DS modeli, 1974
                                        imajının bir parçası olan önden çekişi,
         yılında yerini CX modeline devretti. CX,
         bugün hala 70'lerin ve 80'lerin Citroën
                                        hidropnömatik süspansiyonu ve çift
         sembolü olarak hatırlanıyor. Öncüsü
                                        disk  frenleri  miras  almıştı.  Elbette  yeni
         olan  iki  prestijli  model  gibi  CX  de,17   devreli yüksek basınçlı ve servo destekli
         yıllık kariyeri boyunca bugün bile farklı   model kendine özgü yeniliklere de sa-
         olmasını sağlayan sayıda teknik yeni-  hipti. Citroën CX’in dört silindirli mo-
         likten yararlanıyordu. Bu öncü modelin   toru, ağırlık dağılımını ve yol tutuşunu
         aynı zamanda özgün tasarımı, ilk bakış-  daha da optimize etmek üzere ön aks
         ta tanınan, zarif, alçak ve aerodinamik   çıkıntısına  yerleştirilmişti ve öne doğru
         bir gövdeyle öne çıkıyordu. Citroën CX,   eğik konumlandırılmıştı. Üstün konfor
         1989 yazında yerini, önceki mayıs ayın-  seviyesi için, monokok gövde 16 adet
         da tanıtılan XM modeline bıraktı. Ancak   elastik bağlantıyla bir yardımcı şasiye
         CX’in station wagon gövde tipine sahip   bağlanmıştı. Bunlar ön ve arka akslar-
         versiyonu  1991 yazına kadar  üretilm-  dan, ayrıca motor ve şanzımandan gel-
         eye devam etti. Citroën CX, Citroën   en gürültü ve titreşimi filtreliyordu.



      Automobile Magazine  |  EYLÜL-EKİM 2024
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23