Page 18 - Automobile Magazine Eylul-Ekim2024
P. 18
70’Lİ VE 80’Lİ
YILLARIN SEMBOLÜ
CITROEN CX 50
YAŞINDA!
CX, devraldığı mirası taçlandırdı.
Hız kesmeyen gelişim!
ransız otomotiv devi Citroën’in ve Peugeot markalarının birleştiğinin
70’li ve 80’li yılların sembolü ilan edilmesinden iki ay sonraAğustos
olarak hatırlanan CX modeli 50. 1974'te resmi olarak tanıtıldı. Bu re-
F yılını kutluyor. Dönemine damga smi tanıtımdan önceki temmuz ayında
vuran Traction ve ardından gelen DS ise İsveç'te yalnızca basına tanıtılmıştı.
modellerinin yerini alan CX, Citroën ve Daha sonda test için kullanılan 22 adet
Peugeot markalarının birleştiğinin ilan CX 2000 ve CX 2200, 1974 Arktik Yarışı
edilmesinden iki ay sonra Ağustos 1974 adında 3.400 kilometrelik altı günlük
18 tarihinde resmi olarak tanıtıldı. 1975’te turun bir parçası olarak Paris’te yer
birçok özelliği ile övgü almasının yanı alan Champs-Elysées Caddesi'ndeki
MAGAZINE.COM.TR boyunca bir milyon adetten fazla üretil- dönüş yaptı. Direksiyonda, bir yıl önce
sıra Yılın Otomobili seçilen CX, 16 yıl
Citroën mağazasına dikkat çekici bir
di ve aynı zamanda Fransa Cumhur-
2CV ile 1973 Afrika Yarışına katılan 22
başkanı ve ralli pilotlarının da tercihi
genç vardı. 28 Ağustos 1974’te tanıtılan
CX 2000, sonraki ekim ayında düzen-
oldu. CX’in konfor ve örnek yol tutuş
len Paris Otomobil Fuarı'nda büyük
özellikleri ise günümüzde Citroën C5 X
AUTOMOBILE modeli ileAvrupa yollarında var olmaya ilgi gördü. Citroën standının yıldızı, he-
devam ediyor. Citroën Traction modeli-
men yenilikçi bir otomobil olarak ka-
bul gördü. Öncülerinden; artık Citroën
nin yerini alan başarılı DS modeli, 1974
imajının bir parçası olan önden çekişi,
yılında yerini CX modeline devretti. CX,
bugün hala 70'lerin ve 80'lerin Citroën
hidropnömatik süspansiyonu ve çift
sembolü olarak hatırlanıyor. Öncüsü
disk frenleri miras almıştı. Elbette yeni
olan iki prestijli model gibi CX de,17 devreli yüksek basınçlı ve servo destekli
yıllık kariyeri boyunca bugün bile farklı model kendine özgü yeniliklere de sa-
olmasını sağlayan sayıda teknik yeni- hipti. Citroën CX’in dört silindirli mo-
likten yararlanıyordu. Bu öncü modelin toru, ağırlık dağılımını ve yol tutuşunu
aynı zamanda özgün tasarımı, ilk bakış- daha da optimize etmek üzere ön aks
ta tanınan, zarif, alçak ve aerodinamik çıkıntısına yerleştirilmişti ve öne doğru
bir gövdeyle öne çıkıyordu. Citroën CX, eğik konumlandırılmıştı. Üstün konfor
1989 yazında yerini, önceki mayıs ayın- seviyesi için, monokok gövde 16 adet
da tanıtılan XM modeline bıraktı. Ancak elastik bağlantıyla bir yardımcı şasiye
CX’in station wagon gövde tipine sahip bağlanmıştı. Bunlar ön ve arka akslar-
versiyonu 1991 yazına kadar üretilm- dan, ayrıca motor ve şanzımandan gel-
eye devam etti. Citroën CX, Citroën en gürültü ve titreşimi filtreliyordu.
Automobile Magazine | EYLÜL-EKİM 2024