Test-Yazı ve Fotoğraflar: Umut Özgür SUNAY
Test Sürüşümüzün konuğu KIA mühendislerinin fark yaratan eşsiz tasarıma sahip KIA Soul modeli oldu.
Kia markasının, kübik tasarıma sahip Soul model aracı ülkemizde 1.6 litre dizel 7 ileri otomatik şanzımana sahip tek motor seçeneği ile 86,900 TL’den satışa sunulmakta.
KIA Soul aracımızın ön kısmına baktığımızda fazla uzun sayılmayan orta ayarda bir kaput ve küt inen hatlara sahip far, ızgara ve ön tampon kısmından oluşan aracın burun yapısını görmekteyiz. Çok geniş olmayan ve dizel motora hava girişi sağlayan ızgara yapısı mevcut. Hemen alt tarafta ise oldukça geniş bir ön tampon yapısı ve yarısına kadar hava giriş delikleri açık olan sis lambalarının da konuşlandırılmış olduğu bölümü görmekteyiz.
KIA Soul modelimize ön yan taraftan baktığımızda ise KIA markasının Soul logosunu vurguladığı amblemi iki yan tarafta çamurluk üstünde hava çıkış deliklerine aksesuar olarak kullandığını görmekteyiz. Yine aynı zaman da KIA markasının anlaşmalı olduğu fabrika çıkışı Nexen marka 18 inç lastik ve 5 kollu yalnızca KIA Soul modeline özel tasarıma sahip 18 inç alaşımlı jantlarını da ayrıca standart olarak sunulmuş.
KIA Soul aracımıza arkadan baktığımızda ise ön tarafa göre daha düz hatlara sahip olduğunu görüyoruz.
Özellikle arka tasarım yapısı ve bagaj kapağının açılma şekli bize ticari araçları anımsatmakta. Aynı zaman da hem uygulama hem de gerek yükleme eşiği gerekse de arka bagajın kullanım şeklinde ticari araçları aratmayan bir rahatlıkta söz konusu. Bunu iç kısma ve bagaja baktığımızda da daha rahat görmekteyiz.
Arka koltukların öne doğru yatması ile ancak kango ve doblo tarzında bir ticari araçta bulabileceğinize yakın bir yükleme kapasitesi de KIA Soul modelinde ortaya çıkmakta.
KIA Soul modeli iç yaşam ve sürüş özelliklerine göre de donanım olarak oldukça fazla bir beklentiyi de karşılayabilecek boyutta donatılmış. Ön tarafta sürücü ve yolcu koltuklarında yükseklik ayarlanabilir, öne doğru oldukça ergonomik biçimde hareket eden koltuk başlıkları, derinlik ve yükseklik ayarlamalı direksiyon size sürüş rahatlığını daha iyi biçimde yaşatabilmek adına kombine edilmiş vaziyette.
Yine size sürüş yardımı olarak ön planda, KIA Soul test aracımızda bulunan ve tek seçenek ile sunulan DCT 7 ileri otomatik şanzımana sahip ve manuel kullanımda sunabilen vites kolu karşılamakta. Çalışma sisteminin bir Mercedes Suv ve SsangYong dizel otomatik araçlarında olan vites yapısına benzerliği ile dikkat çekmekte, özellikle hızlanma şekli ve şanzıman geçişleri ile de onlar kadar başarılı olan bir sistem olduğunu söyleyebilirim.
KIA Soul aracımızın en üst Premium donanım seviyesinde yer alan cam tavan oldukça geniş ve uzun şekilde aracın tam olarak arka camına kadar uzanmakta. Dikiz aynası üzerinden ise tuş ile camı yarıya kadar açabiliyorsunuz. Ayrıca diğer bir tuş yardımı ile kalın bir perde aracın tavanını örterek sizi gün ışığından yada güneşten korumakta.
Aracımızın 7 İleri otomatik şanzıman 1.6 litre dizel ve 136 beygire sahip olduğunu söylemiştik.
Kullanım şekilleri ve teknik donanıma baktığımızda ise; Özellikle direksiyonun üzerinde bulunan bir tuş yardımı ile yalnızca direksiyonu konfor (yumuşak), normal (standart), spor (sert) şekilde olmak üzere 3 farklı mod ile kullanabiliyorsunuz. Yine direksiyon simidi üzerinde bulunan sağ kısımdaki tuşlar ile aracımızı otomatik olarak hız sabitleme ve arttırma ile de kullanmanız oldukça basit. Direksiyon simidi üzerinde yine sağ tarafta yer alan menü tuşu ile ön panelde yer alan araç bilgisayar sisteminden araç ile ilgili tüm bilgileri görmenizde mümkün. Aracımızın üzerinde bulunan dokunmatik olarak da çalışan radyo ekranı biraz ufak şekilde ve renksiz olarak tasarlanmış. KIA Soul test aracımızda klimanın da çok iyi hatta biraz fazla iyi çalıştığını da gözlemledik.
Yalnız burada şöyle bir nüans var orta üst tarafta yani radyo üzerinde bulunan güçlü hava delikleri yada ızgara kısmının maalesef diğerleri gibi kapatabileceğimiz bir tırnak yapısının olmaması da bu araca pek konduramadığımız ve hava girişini hiç bir şekilde engelleyemediğimiz bir bölüm oldu.
Birazda sürüşten bahsedelim isterseniz; 136 beygire sahip torklu bir araç KIA Soul özellikle kalkış ve ilk hızlanmalarda iyi bir şekilde ivmelenmekte. Eğim yukarı yollarda hiç bir şekilde zayıflık göstermiyor. Tabi hızlandıkça ara hızlanma verimi de ona göre düşüşe geçmekte. Fakat 1.6 litre motor 7 ileri otomatik şanzıman ve 136 beygir motor kasa ile uyum sağlamış gibi gözüküyor. Bunu ekonomik olan yakıt sarfiyatı ile de ayrıca anlıyoruz. KIA Soul aracımızda kıskandırır yapıda ABS ve EPS fren sistemi gerçekten çok iyi. Kısa zaman da aracı durdurabiliyor. Frene olan geri tepkileri çok iyi şekilde alabiliyor ve memnun kalabiliyorsunuz. Bu konuda KIA mühendisleri iyi bir iş çıkarmış.
Şimdi gelelim şu meşhur tasarıma sahip yan camlara. Yolda belirli bir hız ile giderken camı çok az açtığınızda 2-3cm kadar camın aşağı yukarı 65-70 derecelik açısı ile bir ötme sesi geldiğini duyuyoruz. Aynı şekilde cam otomatiği çok iyi çalışmadığı içinde ayarlaması biraz zor oluyor. Bu şekilde hafif dik açılı bu cam tasarımını KIA mühendisleri tasarlarken çok iyi test edememiş olacaklar. Çünkü ilk defa bir otomobilde camı çok az dahi açsanız arka tarafa haddinden çok daha fazla bir rüzgar akımı gittiğini söyleyebilirim. Camı hiç açmamanız lazım. Arkada oturan biri varsa elbette. Yani bu ayrıntılar daha önce yazılmamış çizilmemiş ve söylenmemiş dokunulmamış şeyler. Ama bu aracı tüketici aldığı zaman ve kullanmaya başladığında özellikle uzun süre bunlardan şikayet edebilir. Ve marka açısından da bu ileride daha olumsuz şeylere yol açabilir. Bu sebeple geçtiğimiz günlerde Paris otomobil fuarında KIA SOUL modelinin 2017 ‘si gösterime çıktı. Aracı çok iyi analiz edip görmem mümkün olmasa da ben şimdiden biliyorum, ve eminim ki KIA mühendisleri özellikle 2017 modelinde tasarımdan kaynaklanan tüm bu eksiklikleri gidermiş olacaklar ki, daha iyi bir SOUL ve tasarım ile karşımıza çıkabilsinler.
Yine sürüş özelliklerinden bahsederken hep tasarımdan bahsediyorum, o da şu şekilde sürüşe yansımakta;
Ön A sütunlarını ele alalım. Özellikle dönüşlerde görme açısı olarak bu sütunlar ve tasarımı çok önemli. Bu sebeple KIA mühendislerinin bu konuya da el atmış olabileceklerini düşünmek daha iyi olurdu.
Bir tasarım yapıyorsunuz dışarıdan iyi gözüken özellikle bayan kullanıcıları çok daha seçebileceği çocukları ile daha rahat edebileceği kullanımı kolay iyi bir tasarım. Fakat bunun sürüşe olan yansımalarını görmezden gelmemiz güvenlik bakımından hata olur arkadaşlar…
Evet bir tasarım yapılıyor ama sürüş özelliklerine bu fazlası ile yansıyan bir tasarım. Alt yapısı kuvvetli bir araçtan bahsederken donanımı fazla olan. Sürüş özellikleri ve kabiliyetinin de o bakımdan iyi olması gerekir.
Mesela KIA Soul aracımızda donanım olarak, önde Viraj demirli McPherson süspansiyonlar, arkada ise Burulma kirişli aks yer almakta. Bunlar önemli ve güzel sayılabilecek şeyler. Daha önce de söylediğim gibi 994 litre bagaj kapasitesi var. Bunlar hep kullanıma yansıyan şeyler böyle bir araçta tasarımda herhangi bir yerinde bir eksik yada hata yaparsanız diğer yaptığınız iyi şeyleri tüketici anlamaz yada görmez belki de bilmeyebilir.
Bu bakımdan KIA SOUL evet bazı şeyler bakımından iyi olabilir, hatta test esnasında her gün trafikte 2-3 adet denk geldim de. Demek ki bu araç tercih edilmiş ve bir şekilde alınmış. Bu aracı daha iyi şekilde 2017 yılında yeni modeli ile kuvvetli alt yapısı ile yeniden ve daha fazla şekilde yollarda görmek isteriz.
Saygılarımla,