Yazı ve Fotoğraf: Umut Özgür Sunay
Kosifler Otomotiv, Test Sürüşü konuğumuz 2016 model Jaguar XE 20d R Sport modeli oldu.
Jaguar XE test aracımız 2.0 litre çift turbo beslemeli dizel motor 4000 d/d’de 180 HP güç ve 1750 d/d’de 430 Nm tork üretiyor. Zf 8 ileri otomatik drive select şanzımana sahip, manuel kullanım olanağını sağlamak amacı ile direksiyonun arkasına formula1 teknolojisinde iki kulakçık vasıtası ile vitesleri kolayca yükseltebilme düşürebilme imkanı sunuyor, XE R-Sport’un hızlı ve muhteşem bir biçimde geliştirilmiş 8 ileri otomatik şanzımanı, anlık tepki ve olağanüstü sürücü geri bildirimi için motoru en etkili devir aralığında daha uzun süre tutuyor.
Jaguar XE test aracımızdaki diğer bir önemli özellik olan, sürüş modları, nedir bu sistem ve nasıl çalışır, orta konsülde bulunan silindir şeklindeki (joystick) vites sisteminin alt kısmında yer alan butonun sağına ve soluna basarak değişken sürüş modları seçeneklerini seçerek size en iyi sürüş hissinin verilmesini sağlayacak ayarları bilgisayar yardımı ile yeniden kullanıcısına sunuyor olması sürüş kalitenizi arttıran ve keyif veren bir özellik olarak karşımıza çıkıyor.
Eğer sürüş modunu normal konumda tutarsanız bu durumda sistem seçimini yolun durumuna göre kendisi yapıyor. modelinde ayrıca kademeli eğim kontrolü eğim iniş kontrolü yokuş kalkış destek sistemi, şeritten çıkma uyarısı gibi sürüş keyfini üst seviyelerde yaşatan teknolojiler bulunuyor. 8 kademeli şanzımanla gücünü ön tekerlere ileten XE, 7.8 saniyede 100 km/s hıza ulaşıp, maksimum 228 km/s hıza çıkabiliyor. İdeal yol tutuşa sahip süspansiyon sistemi çok başarılı, 4 silindirli ve dizel olmasına rağmen gayet sessiz çalışan motor bu özelliği ile şaşırtıyor, her devri torklu ve atak olan motorun ivmelenme isteği çok güzel. 8 kademeli şanzıman ile uyumu ise gayet başarılı, vites geçişleri sarsıntısız ve performans istediğiniz zamanda gayet devirli.
430 Nm’lik yüksek tork ve bu torkun alt devirlerden itibaren kullanıma sunuluyor olması otomobilde yüksek bir çekiş gücünün ortaya çıkmasını sağlıyor. Bunun yanısıra, verim arttırıcı önlemlerin sistematik olarak uygulanmasıyla (ECO) Jaguar XE’nin yakıt tüketimi karma olarak 4.2 litre, şehir içi 5.0 litre, şehir dışı 3,7 yakıt tüketim değerlerine sahip. Yeni nesil turbo dizel motor, gaz pedalının hareketlerine hızlıca tepki verirken tüm devirlerde yüksek hassasiyet sergiliyor.
Çabuk hızlanma, hassas ve yumuşak vites değişimi ile sürüş kalitesini daha da yukarıya taşımakla ısrarcı yeni 8 ileri vitesli otomatik şanzıman aynı zamanda daha az yakıt tüketimi ve 106 CO2 (g/km) emisyon değerleri de sunuyor.
XE’nin yeni InControl bilgi eğlence sistemi; otomobil, sürücü ve dış dünya arasında bağlantı sağlamak üzere en yeni teknolojiyi sunuyor. Merkezinde yer alan sekiz inçlik dokunmatik ekran net ve sezgisel grafik arayüzü ve hızlı tepkili. Sade metin kullanan ses kontrolü, menü içerisinde gezinmeye gerek kalmadan sistemin tüm katmanlarına erişim verir ve böylece sürücünün gözünü yoldan ayırmasına gerek kalmaz. InControl sisteminin SD kart tabanlı navigasyonu harita verilerinin kolaylıkla güncellenmesini sağlar.
Jaguar XE R-SPORT Teknik Özellikler
2,0L 4 Silindirli 180BG dizel RWD Otomatik
Motor: Silindir hacmi (cm3) 1999
Güç (devir/dak) 4000/180 Hp (bg)
Tork (Nm) 430 (devir/dak) 1750-2500
Azami hız km/sa 228
0-100 km/sa 7.8
Yakıt tüketimi
Şehir dışı (lt/100 km) 3.7
Şehir içi (lt/100 km) 5.0
Ortalama (lt/100 km) 4.2
CO2 emisyonu (gr/km) 109