Test Sürüşü ve Fotoğraf: Umut Özgür Sunay
Öncelikle bu çok özel bir araç. Bu araçla 2 gece 3 gün geçirdiğim için kendimi şanslı hissediyorum. “Range Rover Velar 240 HP AWD R-Dynamic SE” modelinin test sürüşünü gerçekleştirdim.
Aracımız, Range Rover Suv model serisine yeni eklendi. Velar aracımız, tam donanım ile beraber alt ve üst modellerine göre sıra dışı tasarımı ile ilgileri üzerinde hissettiren bir araç.
Bu sebeple bu aracı burada anlatmayı doğru yapamayabilirim. Yeterince onu size anlatamaya bilirim. İşte asıl korkum tam olarak burada başlıyor.
evet size Velar’dan bahsedeceğim, tam olarak benim işim bu…Ve bir şekilde bu aracı size anlatmak görevim. Velar çok özel bir araç, neden mi? Çünkü Land Rover, Range Rover markası bu modeli ayrı bir sınıfta ayrı bir kitleye hitap ettiği için özel tasarlamış.
Öncelikle aracımız hakkında size biraz bilgi vereceğim; Neler var, neleri yok ? diye…
Bu araçta bir Range Rover’da aradığınız her şey donanım anlamında aslında var. Buna elektrikli koltukları ilave etmiyorum. Bulamadım, sanırım bu donanımda yoklar… bu konuyu konuşmak istemiyorum. Hava yeterince sıcak…
Range Rover Velar 240 beygir güç üretiyor. AWD yani otomatik akıllı sürekli 4 çeker sistemine sahip. 4×4 Suv. Aracımızın üzerinde 6 adet hava yastığı bulunuyor. 8 ileri otomatik şanzıman. 2 bölgeli klima çıkışı. Güneş korumalı arka camlar. Elektrikli ayarlanan direksiyon sistemi. Akıllı acil durum frenleme. Anahtarsız giriş. Trafik işareti tanıma. Sürücü yorgunluk takip sistemi. Navigasyon. 360 derece park mesafe yardımı. Touchpro çift ekran. 325mm Ön fren kaliperi. Meridian surround ses sistemi. 10 yünlü SRC hafıza elektrikli ön koltuklar. Chrome Deri direksiyon. Cam tavan ve açılır elektrikli perde sistemi. R-Dynamic dış tasarım paketi. Metal R-Dynamic kapı eşikleri, Parlak spor pedallar, Arka tarafta 1 adet güç çıkışı, İç aydınlatma sistemi. Matrix led farlar. Cruise Control hız limiti, Hands-Free bagaj kapağı, Şerit terk uyarı takip sistemi, geri görüş kamerası, kör nokta uyarı sistemi, geri trafik monitörü. All Terrain program kontrol sistemi. Elektronik havalı süspansiyon. Siyah tavan rayları ve Siyah kontrast tavan. ohh yazarken dahi yoruldum…
Şimdi gelelim aracımız Velar neyin nesi; Range Rover’ın en devasa büyük klasik modellerine James Bond filmlerinden hastayım zaten… Bildiğiniz gibi bu zamana kadar onun bir alt modeli diyebileceğimiz yalnızca tasarım ve büyüklük olarak diyebiliriz; Evoque modelimiz vardı… Vardı diyorum. Çünkü artık onun yerini Velar satın aldı.
En büyük klasik Range Rover’dan sonra ona en yakın Range Rover Velar artık geliyor. Ama nasıl geliyor? ; Evoque ve klasik Range Rover tasarımı ve karışımı bir alt yapı ile geliyor. Geldi… Bu araç daha önce ve her zaman aslında hastası olduğum Evoque ‘dan daha uzun ve hacimli olarak bir büyüğü sınıfta yer almakta. Alt yapı bakımından bize biraz daha uzun bir şasi ile sunulmakta olan Velar, aslında bana kalırsa burada yapılmak istenen biraz bayan sürücülere hitap ediyor olması. Tamamı ile bir aile, çocuğu olan köpeği evcil hayvanı olan aile ve bayan sürücülerin çok daha rahat edebilecekleri bir yapıya sahip aslında VELAR.
Fakat bir erkek olarak bu aracı kullanmaktan onun içerisinde olmaktan ve kısa süre içinde ise yaklaşık 2.500 km yol yapmaktan çok keyif aldım. Bu yolculuğum sırasında Velar’ı çok daha iyi tanıma fırsatı elde ettim.
Evet belki çok fazla bir para ödeyerek bu araca sahip oluyorsunuz, bir masaj sisteminin koltukta olmasını arzu ederdiniz belki de; bende öyle düşünmüştüm. Gerek kalmadı.
Gerek kalmıyor, aklınıza bile gelmiyor, aracın size verdiği enerji ve rahatlık her şeye bedel diye düşünüyorum. Vermiş olduğunuz maddiyat ile çok sağlam ve çok güvenli her yol şartında rahat edebileceğiniz araç satın almış aslında oluyorsunuz. Bu araç zaten bir ömürlük diyebilirim. Kaldı ki Land Rover, Range Rover’ların aslında hepsi öyle.
Aracı tatil yöresi Kemer tarafında kullandığım için merkezde çok fazla rus turist vardı. Velar araca hemen hemen hepsinin bu kadar dikkatini çekeceği ve ilginin fazla olması beni şaşırttı. Aracın başında ve içinde fotoğraf çektiren bay bayan karı koca eşler bile oldu…Sokaklarda aracı gören işte Velar diyerek yanına yaklaşıp tatilini unutup araca bakan rus turistlerin sayısını inanın hatırlayamıyorum.
İstanbul’dan başlayan yolculuğumda uzun yolda Velar’ı zorlamadan Antalya’ya kadar makul hızlarda yakıt sarfiyatını öncelikle test etmek için kullandım. 2.0 litre Dizel motora sahip olan aracımız ortalama da fabrika verilerine göre biraz daha fazla yaksa da 1.5 depo ile Antalya’ya vardığımda full depodan yalnızca bir çeyrek gitmiş yakıtım kalmıştı. Benim Antalya’ya varmam 1.5 depoyu bile aslında bulmadı.
Uzun yolda sürüş konforu olarak elbette mükemmel. Deri koltuklar bir kere çok rahat. Koltuk başlığı da o şekilde oldukça rahat olduğu için sizi yormuyor. Daha çok gaz pedalında kullandığım araçta ayağımı uzun süre kullanmama rağmen ağrıtmadı, rahatsız etmedi. Zaten %90 menüden seçili olan ECO modunda tüm yolculuğumu geçirdim diyebilirim. Yakıttan oldukça tasarruf etmenizi sağlayan önemli bir sistem ayrıntı.
Velar, dediğim gibi anlatması her şeyi ile dolu bir araç. Onu nasıl kullandığınız önemli. Birden fazla olan sürüş modları sayesinde aracı olduğundan çok farklı kullanabilirsiniz. Aracımızda zaten Ec0 start-stop hakim, ışıklarda frene bastığınızda devreye giriyor. Bundan çok rahatsız olmadım. Yani motorun durması ve tekrar çalışması çok sorun olmadı. Aracın uzun yolda arada bu şekilde dinlenmesi aslında iyi. Karbon salınımını düşünmemiz gerekli.
Aracımızda Pirelli marka oldukça büyük ebatlı lastiklerimiz ve alaşımlı jantlar mevcut. Tüm yol tutuşu AWD sistemi ile beraber bu jant ve lastiklere bağlı diyebiliriz. Araca göre oldukça büyük ve kaslı bir lastik görünümüne sahip. Özellikle arkadan baktığımızda lastiklerin ne kadar geniş olduğunu yandan baktığımızda ise ne kadar büyük olduklarını görebiliriz.
Bu aracı yol dışına çıkarmanız nerede ise imkansız diyebilirim. Bu bakımdan hem AWD oluşu hem de tasarım olarak yolda kalmak için dizayn edilmiş. Buna güvenlik donanımları da eklenince tam. Tabii aracımızın biraz yüksek oluşu, Suv olmasından kaynaklı olarak virajlarda biraz hızlı girdiğinizde ya da fren yaptığınızda olası verdiği sağ ve sol ya da öne doğru olan baş eğmesi gibi salınımlarından ilk başta biraz rahatsız ve huzursuz olabilirsiniz.
Fakat bu size güvensizlik anlamında aklınıza kötü bir şey getirmesin. Zaman içerisinde aracın bu tatlı salınımlarına alışa-bileceğinizi düşünüyorum. Zaten oldukça sert olmayan direksiyon ve konfor yapısı ayrıca, yumuşak fren pedalı ve azaltılmış tepkiye sahip frenleme sistemi ile bir bayan kullanıcının çok daha hoşuna gidebilecek bir model olsa da kesinlikle bir erkek olarak sahip olmak isteyeceğim bir model.
Velar, ı Kemer dağ yollarında da ayrıca test ettim. Biraz da aracın off-road kabiliyetinden bahsedelim;
Zaten aracımızda her türlü donanım var ve yol şartlarına göre sizi yönlediriyor, önümüzde yer alan ekranda sürüş modlarını seçebiliriz. Yol durumu ve şartlarına göre çeşitli sürüş modlarımız mevcut.
Mesela ben, hafif arazi ortamı için bu ekran üzerinde yer alan Mud-Ruts modunu off-road arazi modunu seçiyorum. Bu seçimim ile beraber araç durduğu yerde havalı süspansiyonu sayesinde beni orta seviyeden biraz daha yukarıya kaldırarak aracı bir nebze yerden yükseltiyor. Yukarıdaki fotoğrafta sol üst kısımda en yukarıda aracın olduğunu yükseklik olarak görebilirsiniz. İşte bu şekilde ne mi oluyor tam anlamı ile; dışarıdan çıkıp araca baktığımızda çamurluk ile lastikler arasında bir açıklık olurken, aynı zamanda Velar en yüksek off-road modunda aracın ön ve arka lastikleri belirli bir açıda içe doğru eğim alarak kapanıyor.
Yukarıda ki fotoğrafta aracımızın yerden ne kadar yüksekte olduğunu görebilirsiniz. İşte bu şekilde bunun gibi arazi ve çok daha ağır arazi şartlarında AWD akıllı 4 çeker özelliği sayesinde düşük hızlarda aracınızı tehlikeye sokmadan yol alabilirsiniz. Tabii Velar’ da dik eğim iniş düğmesi de mevcut. Bu eğim iniş yardım tuşu sayesinde aracınız sizi belirli bir hızda güvenli şekilde fren yaparak çok dik bir rampadan aşağı inmenizi sağlar. Arazi şartlarında bu yükseklikte yol alırken Velar’ın süspansiyonları oldukça sert oluyor. Bu sebeple lastikleriniz eğer etli ve kalın değilse yani tam anlamı ile arazi lastiği toprak yol lastiği değilse yalnızca biraz konfordan ödün vermek sureti ile aracın içerisinde sert yolu hissetmeniz de olası bir durum. Yani en yüksek süspansiyon seçeneğinde yavaşta gitseniz sert yol tepkilerini aracın içinde belirli bir süre alacaksınız. Ben bir Range Rover’dayım neden bu kadar konforsuz derseniz size önerim. Off-Road yol modundan aracın sürüş seçimini çıkartmanız ve Auto yol moduna alarak menüden konforu seçmeniz olacaktır. Araçta zaten normal kullanım için süspansiyonu alçalttığı için daha konforlu şekilde yol alabilirsiniz.
Range Rover Velar, hem iç hem dış tasarım ve verdiği ortak kullanım hissi olarak bana tamamı ile Jaguar F-Pace Suv modelini anımsattı. Velar aracımızda da arka koltuklar yine Jaguar F-Pace’te olduğu gibi elektrikli ve belirli bir açıda arkaya doğru yatabiliyor.
Yine Velar arka tarafta oturan yolcular için oldukça cömert sayılabilecek bir diz mesafesi de sunuyor. Çift bölmeli klima çıkışı ve 1 adet güç çıkış ünitesi burada yer almakta.
Bu arada Velar’da yer alan tüm koltuk başlıkları oldukça kullanıma uygun, orta tarafta açılabilen bardaklık ve kol dayama kısmı var.
Velar’ın navigasyon kullanım ekranı da oldukça büyük. Dokunmatik olduğu için eliniz ve parmaklarınız ile haritayı büyüterek istediğiniz yöne çevirebiliyorsunuz. Aynı şekilde ön gösterge panelinde de ayrıca navigasyon’u bölünmüş ve eş zamanlı olarak görebilirsiniz.
Direksiyon üzerinde yer alan tuşlar yardımı ile gözünüzü yoldan ayırmadan ön gösterge panelinde tüm ayarlara ve menülere ulaşarak güvenlik önlemlerini kontrol edebilir, müziği değiştirebilir, lastik basınçlarını kontrol edebilirsiniz.
Velar’ın 360 derece park yardım sistemi ve oldukça iyi kamera görüş açısı sistemi sayesinde şimdi etrafınızda ne var ne yok çok daha net ve büyük şekilde görebilirsiniz.
Velar’ın ön kokpitine göz attığımızda ise dijital panellerin araç ile ne kadar bir uyum içinde olduğunu göze hitap ettiğini, aynı zamanda lüks’ü vurgularken sportifliğin arzulanarak ön planda olduğunu tüm karakter yapılarına özenle hitap eden kaliteli bir araçta olduğunuz hissiyatını kesin uyandıran bir renk ve tasarım söz konusu.
Velar’ı biraz daha agresif bir yapıya sokup kullanmak istediğinizde dinamik sürüş moduna alabilirsiniz. Bu durumda gösterge paneli ve tüm ışıklar kırımızı ya dönerek size seri bir kullanım sağlayacaktır.
Dinamik mod ile beraber silindir şekilde olan vites topuzunu arzu ederseniz Sport moda alarak enerjinizi ve kullanım hissiyatınız daha fazla Sport olarak ayarlamanız mümkün.
Ayrıca, Velar’da F1 vites kulakçıkları da bulunmakta. Bu kadar fazla olan sürüş ve kullanım özeliklerine Suv ve Dizel olan bu araca bir de F1 vites kulakçıkları eklendiğinde değmeyin keyfine derim. Fakat inanın bana bu sürüş vites kulakçıklarını çok sevmeme rağmen bu araçta nedense kullanırken hiç gerek duymadım. Sanırım biraz seri kullanım yüksek hızlarda ve virajlı yollarda çok işime yarardı.
Velar. anlatmak ile bitecek bir araç değil. Arka bagaj kapağını açtığınız da sizi oldukça büyük hacimli bir eşya koyma alanı bekliyor. Yine tabii orjinal ebatlarda yedek lastiği bagaj altında yer alırken, arka koltukların öne doğru bir el hareketi yardımı ile yatması ile beraber düz bir alanda oldukça geniş bir bagaja sahip oluyorsunuz.
Unutmadan Jaguar F-Pace te olduğu gibi aracımızın R-Dynamic özelliğinden kaynaklı olarak anahtar düğmesine bir defa kapıları açmak için bastığınızda ön sağ ve sol ayna yardımı ile yere Land Rover Velar logosunu yansıtarak veriyor. Bu da diğer bir ayrıntı tabii..
Velar Test Sürüşü Fotoğraf Galerimize Bu linkten ayrıca ulaşabilirsiniz…