MINI’nin genlerinden doğan MPV…!
“Multi Purpose Vehicle”
Yazı ve Fotoğraf: Umut Özgür SUNAY
Test sürüşümüzün konuğu BMW markasının MPV modeline giriş yaptığı segmenti, 2.18i Active Tourer adı ile ön plana çıkartıyor. BMW bu segmenti ve bu modeli ile ilk defa önden çekiş sistemine sahip bir modeli ile ön planda. 1.5 litrelik benzinli motor 2.18i modelinde BMW’nin Türkiye pazarına sunulmasında aktif rol oynadı. Araç MINI markasının uzaltılmış şasi yapısı üzerinde karoser olarak yeniden dizayn edildi. Motorunda ise 1.5 litre 136 beygirlik MINI’de kullanılan motorlar söz konusu. Aracın ön tarafına baktığımızda dışarıdan oldukça geniş duruyor. Klasik BMW böbrek ızgaraları ve marka logosu ile farları dikkat çekici. Araç önden ve yandan tamamı ile MPV yani çok yönlü kullanım araçlarını aratmayacak şekilde iyi dizayn edilmiş. Bunu 360 derece dışarıdan baktığımızda daha net görebiliyoruz. Bize içeride iyi bir yaşam alanı ve ferah bir yapısı olduğunu kuvvetli alt yapısı ile hissettirmeyi başarabiliyor. Özellikle dışarıdan da geniş cam yapısı iyi bir görüş açısı ve aydınlatma özelliğini de yansıtmakta. İçeriden baktığımızda ise bildiğiniz üzere klasik 3.20 modelinin ön göğüs bölümü kokpit kısmı bizi karşılıyor. 3.20 ile hemen hemen aynı olan bölüm yukarı doğru biraz yükseltilmiş. Bu arada yükselen kısım yerine eşya koyma boşluğu ilave edilerek kullanışlı bir hale gelmesi sağlanmış. Son derece hassas yapısı ve hıza duyarlı sertleşerek yumuşama özelliğine sahip olan direksiyon el ile iyi tutuluyor. Direksiyon yüksek hızlarda size güven verici. Aracımızda 6 ileri otomatik şanzıman iş yapmakta…
Şanzıman ve vites geçişleri BMW’nin diğer modellerinde olduğu gibi gayet sessiz ve bir o kadar da başarılı olmuş. 2.18i den beklenen 1.5 litrelik benzinli motor oldukça seri kalkışlar yaratıyor. 3 farklı mod seçeneği bulunan modelde ECOPro moduna aldığınızda ön panel yanında (+) işareti olan km kazanım hakkınız doğuyor. Aracın gaz tepkileri oldukça ağır ve stabil bir hale geldiği için fren enerjisini geri kazanım teknolojisi ile birlikte dizel versiyonu kadar çokta ekonomik sayılmayan fakat yakıt sarfiyatını minimumuma tutabilen bir özellik. Normal kullanımda ise gayet performansı size yetebilecek, yani bir MPV aile otomobilinde beklentinizi karşılayabilecek düzeyde. SPORT moda aldığımızda ise aracın anlayışı ve kullanımı sertleşerek daha seri cevap verebilecek spor kullanıma uygun bir hale geliyor. Sport kullanımda koltuklarında yandan şişme yardımı ile vücüdunuzu tam saran bir halde aracı daha güvenli şekilde kullanmanız mümkün. Sport modda iken 1.5 litrelik benzinli motor 1.8 litre gibi size aynı seriliği sunabilecek yapıda. Tabi bu tarz araçlarda fren yapısı çok daha ön planda oluyor. Genelde bizim gibi Türk ailelerine yönelik üretilen bu araçlar da fren yapısı ile güvenlik oldukça iyi olmak durumunda. Testimiz esnasında yüksek hızlarda ABS’yi asfalt ve bozuk zeminde denedik. Başarılı bir şekilde ABS devreye girerek işini yapıyor fakat durma mesafesinin yüksek hızlarda çokta kısa mesafe olduğunu söyleyemeyiz. Burada lastiklerinde önemi fazla tabi. Genel de test otomobillerinde iyi ve bakımlı lastikler olabiliyor. En azından Borusan Oto’nun araçları genelde bu şekilde. Aracın diğer özelliklerine göz attığımızda geri görüş kamerası ortadaki ekranda çok başarılı şekilde konuşlandırılmış vaziyette. Kapı iç yanlarında BMW Sport logosuda dikkat çekici. Araca ayrı bir sportif hava katılmış. 2.18i Active Tourer aracımızı anahtarsız çalıştırdığımızı söylememiz burada bir artı sayılmaz. Anahtar üzerinden de bagaj kapağını açmanız ve kapamanız imkanı bulunmakta. Bana kullanımı çok rahat gelen bu aile otomobili çok yönlü kullanımı ve sportif yapısı ile dikkatleri üzerine çekiyor. BMW 1 serisinden, 3.16, 3.20 serisinden çok daha büyük ve kullanışlı aynı zaman da yüksek aracımız uzun ve geniş bir yapıda.
Özellikle A sütununun iyi tasarlanmış yapısı görüş açınızı kolaylaştırıyor. Dönüşlerde kör nokta gibi sütunun engellendiği alan ortadan kaldırılmış. Aracın iç aydınlatma sisteminin son derece yüksek “elite” donanımlarda olabilecek seviyede iyi olduğunu söyleyebilirim. Aynı bir Bentley’de olduğu kadar iyi bir iç aydınlatma sistemine sahip. Gece oldukça hoş. Koltuk yapıları çok iyi baldır desteği de ayrıca bulunmakta çok fonksiyonel yapıda elektirikli deri koltukların malzeme kalitesi de bir o kadar yüksek. Bence bu tarz araçlardan beklenenin fazlasında bir bagaj hacmine sahip, geniş ağızlı açılan bagaj yapısı alçak ve düz şekilde tasarlanmış yükleme eşiği de oldukça iyi. En üst donanım seviyesinde arka koltukları bagajdan bir tuş yardımı ile devirip kolayca yatırabiliyorsunuz. Bagaj iki parçalı bölümden oluşuyor. Alt tarafta gizli bir alanda var. Aracımız da hız sabitleme sistemi bulunmakta. Direksiyonda vites kulakçıkları test aracımızın donanımında bulunmuyor. Yeni gelen 2.18d dizel versiyonunda vites kulakçıkları olabilir mi? Bu modele ayrı bir sürüş artısı katacaktır. BMW 2.18i Active Tourer modelimizde panaromik cam tavan bulunmakta. Üzerinde ise onu örten kalın bir perde aracın önden başlayarak arkaya kadar olan kısımda otomatik olarak açılıp kapanmasını sağlıyor. Arka tarafta oturan yolcular için ise yine çok yönlü yatabilen deri koltukları sayesinde oldukça konforlu şekilde yolculuk yapmak mümkün. Orta sehbasında bardaklık ve klima çıkışlarıda arka tarafta oturan yolcuların konforu için ayrıca düşünülmüş standart olarak sunuluyor. BMW 2.18i modeli rakibi olan Mercedes-Benz B serisine kafa tutmuş durumda. Her iki tarafında kendi artılarının da farkında olan model olmalarına rağmen devreye fiyat avantajı ve kampanyalar girdiğinde olaylar değişebiliyor.
BMW 218i Active Tourer modelini distribitörü Borusan Oto’dan Joy 122.500 TL, Prestige 125.700 TL, Sport Line 129.700 TL, Luxury Line 134.300 TL, M Sport 138.300 TL donanımları ile satın alabilirsiniz.