Röportaj: Geleceğin Otomobillerinde Güvenlik Mümkün mü?

®
Çok Okunanlar

MAN çekicilerle güçlendirdi

Ağır ticari araç sektörünün gözdesi 2024 yılında da lider şirketlerin tercihi olmaya devam ediyor. Yeni yıla art arda teslimatlarla...

Cironun yüzde10’u Ar-Ge yatırımlarına ayrılıyor…

Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından düzenlenen 7'nci Teknoloji Geliştirme Bölgeleri ve Ar-Ge Merkezleri Ödül Töreni’nde AVL Araştırma ve Mühendislik...

207 bin 600 TL’den başlayan tavsiye edilen kampanyalı anahtar teslim

SEAT’ın, Ağustos ayına özel gerçekleştirdiği kampanya kapsamında Ateca 1.6 TDI 115 HP DSG S&S Xcellence modeli, 30 bin TL’ye...

Ankara’da benzinin litre fiyatı 6,91 lira…

Benzinin litre fiyatına bu gece yarısından geçerli olmak üzere 16, motorinin litre fiyatına 23 kuruş zam geldi. Enerji Petrol Gaz İkmal İstasyonları İşveren Sendikasından aldığı...

Otomotiv sektöründeki gelişmelere baktığımızda yakın zamanda bizleri büyük bir değişimin beklediğini görebiliyoruz. Artık otomobiller birbirine ve çeşitli iletişim cihazlarına bağlı olacak. Bu sayede kullanıcıların mobil cihazlardan alışkın olduğu pek çok özelliğin otomobillere de kazandırılmasıyla bağımsız hareket edebilen otomobiller tüketicilerle buluşacak. Ancak bu teknolojilerin kullanıcılar ve çevrelerindeki kişiler için ne kadar güvenliği olduğu merak ediliyor.

 Elektronik tasarım otomasyonu konusunda dünyanın önde gelen şirketlerinden Mentor Graphics’in Türkiye Distribütörü olan CDT Bilgi Teknolojileri Genel Müdürü Alpay Göğüş, hizmet verdikleri otomotiv sektöründeki bu gelişmelerle ilgili bilgileri aktardı.

Birçok otomobil üreticisinin geleceğin araçlarında güvenliğin sağlanması konusunda yoğun araştırma ve çalışma içerisinde olduğunu dile getiren CDT Bilgi Teknolojileri Genel Müdürü Alpay Göğüş, otomobil satın alan bir kullanıcının aracını uzun yıllar kullanmayı amaçladığını, bu nedenle güvenlik çözümleri dâhil getirilen her çözümün uzun vadeli olması gerektiğini belirterek sözlerine aşağıdaki gibi devam etti;

“Eskiden araçlar tümüyle mekanikti ve başkalarının arabanıza verebileceği en büyük zarar, arabanızı çalmak olurdu. Ancak şimdi öyle değil. Önümüzdeki on yıllık dönemde tüm araçlarda en az beş veya altı kablosuz erişim noktası bulunacak ve güvenliklerinin sağlanması gerekecek. Bu erişim noktaları arasında Wi-Fi, arabaların birbiriyle ve altyapı sistemleriyle haberleşmesine olanak tanıyan Özel Kısa Mesafe İletişimi ve çarpışma uyarıları için LiDAR, telsiz, uydu, lastik basınç monitörlerinin Bluetooth bağlantıları ve Bluetooth ile ses iletişimi gibi diğer kablosuz teknolojileri sayabiliriz. Bunların tümü olası erişim noktaları. Otomobil üreticileri de, bilgisayar korsanları bu kablolu veya kablosuz erişim noktalarını kullanarak uzaktan bağlantı sağlasa bile arabaya zarar gelmeyeceğinden emin olmak istiyor. Bu durum sadece teknik özellikler için geçerli değil elbette. Güvenlik kayıtlarına erişimi olan ve ayrıldıkları firmayla sorun yaşayan çalışanlar, sonradan bu bilgilere ulaşmak isteyebilir. Bu da araç güvenliğinin tehlikeye atılmasına neden olabilir.”

Mentor Graphics’in yakın zamanda işin yazılım ve yazılım mühendisliği tarafına dâhil olduğunu belirten Göğüş, geliştirecekleri ürünler sayesinde arabalardaki elektronik kumanda kutularının (ECU) koruma altında olup olmadığına dair şüphelerin ortadan kalkacağını belirterek şunları söyledi: 

“Her elektronik kumanda kutusunun bir şifrelenmiş anahtarının olması sebebiyle yazılımın bir kutuya erişebilmesi için şifrelemenin öncelikle otomobil üreticisinde bulunan özel bir anahtarla eşleşmesi gerekecek. Böylece, herhangi bir yazılım değişimi gerçekleşmeden önce araçtaki elektronik kumanda kutularıyla asıl otomobil üreticisi arasında etkin şekilde güvenli bir elektronik bağlantı kurulmuş olacak. Bu yöntem, otomobil üreticisinin indirilen yazılım üzerinde denetim sahibi olmasını ve güvenliği sağlayacak.”

AlpayGogus_1

Güvenlik sistemleri geliştirilir ve kullanıma sokulurken çok fazla enerji, zaman ve para harcandığını belirten Göğüş, uygulamadan seri üretime geçiş sırasında kullanılan yöntemlere yenilerinin eklenebileceğini ve kuşkusuz önümüzdeki kısa sürede tüm otomobil üreticilerinin güvenliği sağlanmış veri tabanlarına sahip araçları kablosuz teknoloji veya mevcut tanımlama portları ile güncelleyebileceklerini belirtti. Göğüş, “Tüm bunlar yakın gelecekte hayatımıza girecek sürücüsüz araçların güvenliğinin sağlanmasının yolunu açacaktır.” diyerek sözlerini tamamladı.

Diğer Haberler

Volvo XC90 Danimarka ile İsveç arasında yapılan bir test sürüşünde

Volvo XC90, amiral gemisi SUV için konfor ve teknoloji... Büyük SUV Volvo XC90 üçüncü nesline ulaşıyor ve Çinli Geely grubuna ait İskandinav markasının tipik DNA'sını...

Petrol fiyatları pazartesi günü düşüş kaydetti

Petrol fiyatları, Orta Doğu'da ateşkes görüşmelerinin olumlu sonuçlanabileceği beklentileri ve dünyanın en büyük petrol ithalatçısı Çin'de ekonomik yavaşlamaya işaret eden verilerle pazartesi günü düşüş...

Petrol Ofisi Grubu CEO’su Mehmet Abbasoğlu

Petrol Ofisi Grubu CEO'su Mehmet Abbasoğlu, 14. Türkiye Enerji Zirvesi açılışında konuştu.. Türkiye enerji sektörünün en önemli buluşma noktalarından biri olan Türkiye Enerji Zirvesi, Petrol...

Nissan Türkiye’ye yeni satış direktörü

2016 yılından bu yana Nissan Türkiye çatısı altında farklı görevler üstlenen ve son olarak Nissan Türkiye Satış Planlama Müdürü olarak görev yapan Yiğit Boztürk...

Kış mevsiminde akü arızaları yüzde 170 artıyor

Kış mevsiminin zorlu koşullarına sürücüler araçlarını hazırlamaya başladı. Kış lastiği ve antifriz kontrolü kadar listede en önemli maddelerden biri de akü bakımı. Dünyanın enerji...

Zorunluluk için değil zor durumlar için: Kışın Kış Lastiği

Aniden bastıran kar, 7 derecenin altına düşen sıcaklıklar... Kış, tüm zorluklarıyla kapımızda! 1 Aralık 2024'te başlayacak Zorunlu Kış Lastiği Uygulaması ise güvenli sürüşe büyük bir katkı...

Petlas’tan Yeni Nesil Otobüs Lastiği

Petlas’tan Yeni Nesil Otobüs Lastiği:  Coach, Zorlu Yol Şartlarında Üstün Direnç Sağlıyor AKO Grup bünyesinde faaliyet gösteren Petlas, yeni nesil otobüs lastikleri RH ve SH...