Yazı: Özgür Sunay
Karizmatik, Sade, Ekonomik ve Zengin
BMW X1’in iç tasarımı, sürücüyü odağa koyan bir tasarım anlayışıyla oluşturulmuştur. İç tasarım yüzeylerinin şık görünümü ve yarattığı his ile özel elektroliz kaplama öğelerin sanatsal biçimde bir araya getirilmesi, kokpit tasarımı standartlarını yeniden
belirleyerek hayal edebileceğiniz her türlü gereksinimi karşılayacak düzeye yükseltiyor. İç tasarım en ince ayrıntısına kadar seçkinliği yansıtırken, En iyi malzemeler ve birinci sınıf
işçilik, üst düzey görünüm ve dokunma hissiyle mükemmel şekilde uyumlu renkler tüm duyulara hitap etmekte. Parlak siyah çerçeveler ve havalandırma deliklerinin yanı sıra vites
kolu ve merkez konsol üzerindeki bardak tutucu üzerindeki sofistike kaplamalar şık bir karakteri vurgularken, kapı içlerindeki yan cepler de daha geniş bir saklama alanı sunmakta. Etkileyici bir sadelik ve düzenli bir tasarım sunan kokpit, sürücüye ve öndeki yolcuya oldukça geniş bir alan sağlıyor. Yeniden tasarlanan merkez konsol ve opsiyonel yüksek çözünürlükle, renkli Professional navigasyon sistemi, otomatik klima sistemi ya da iDrive Controller gibi tüm önemli işletim elemanları, ekonomik şekilde sürücü odaklı olarak
yerleştirilmiş. İster şehir içinde ister arazide olun, BMW X1 size yola hâkim bir sürüş sağlamakta. Ön ve arka tasarımlar artık BMW X1’in güçlü karakteri vurgulayacak şekilde daha çarpıcı bir görünüme sahip. BMW X1 hem çok atletik, bir o kadar da şık bir otomobil. Yükselen yan çizgileri, uzun aks aralığı ve kısa aks dışı mesafeler ile etkileyici ve otoriter bir
hava sağlayan SUV özellikleriyle birlikte tüm BMW modellerine özgü bir dinamizm sunuyor. Çarpıcı gövde renkleri ile seçkinlik kazandırırken alt kısmında bulunan göz alıcı gümüş
rengi şerit, BMW X1’in X model ailesinin bir üyesi olduğunun açık bir işareti. Yan aynalara entegre edilen ek sinyal lambaları üst düzeyde fark edilebilirliğe sahiptir.
BMW X1’in yükseltilmiş koltuk pozisyonu, ön panoya konforlu erişim ve tüm sürüş
işlevlerine direkt erişim sağlamakta. Motoru bir düğmeye basarak çalıştırın ve
temel fonksiyonları kolaylıkla etkinleştirin. Sezgisel işletim konsepti ilk izleniminizi
doğrularken her şey görüş alanında ve kontrol altındadır. Günlük planınızı içinizden ne geliyorsa öyle yapın. Hayattaki küçük şeylerden keyif alın. Durabileceğiniz
zaman bile devam edin. Özgürlüğü tüm duyularınızla deneyimleyin. Şehirde ve
ötesinde, her durumda ortağınız yeni BMW X1 ile şeritten ayrılmadan her zaman
yolda kalın. BMW X1, olağanüstü süspansiyon ayarı, neredeyse 50:50 optimal
aks yükü dağıtımı ve alçak ağırlık merkeziyle her zaman mükemmel dengededir.
Standart arkadan çekişli sDrive modelleri çeviklikleri ve manevra kabiliyetleriyle
etkilerken, xDrive versiyonları yüzünüze daha büyük bir gülümseme konduracaktır.
Bu akıllı dört çeker sistemi, BMW X1’in zaten sağlam olan çekiş ve yön dengesi
özelliğini geliştirir. İki şekilde de BMW X1 mükemmel kullanım ve kusursuz bir
sürüş keyfi sunar. Dıştan bakıldığında kompakt boyutlarına rağmen, çeşitli saklama
seçenekleri ve bağımsız olarak genişletilebilen bagaj bölmesi ile akıllı fonksiyonları
bir araya getiren BMW X1, içeride benzersiz bir ferahlık sunar. Başka bir deyişle
otomobil, en az sürücüsü kadar doğaldır. Kişisel istekleriniz her gün, her saat ve
bazen de her dakika sürekli değişim halindedir. BMW X1, aklınızdaki plan ne olursa olsun bu isteklerinize göre uyarlanır. BMW X1’de beş kişi ve çok sayıda büyük
hacimli bagajlar için yer bulunur. Üç koltuğun da sırt dayamaları, Konfor konumu
(31°) ve Kargo konumu (dik) arasında 10 farklı açıya ayarlanabilir.
BMW X1’in sDrive modelini ilk defa kullanıyorum. Aynı zamanda
bu model Türkiye’ye yeni gelen X1 ailesinin en son ki versiyonu. İki
donanım seçeneğine sahip olan X1 ailesi sDrive ve xDrive olarak
ikiye ayrılıyor. Aralarındaki fark ise sDrive seçeneği 4×2 sadece
arkadan itiş gücüne sahip iken, xDrive seçeneği daha fazla tork ve
güç ile dört tekerleğe dağıtılan sürekli dört çeker aktif bir sisteme
sahip. Türkiye’de şu anda en çok piyasaya sürülen modeli ise
sDrive modelidir. Daha önce Subaru Forester, Evoque gibi Suv
karakterli 4 çeker araçlarımızın testini yapmış olduğumuz özel offroad parkurumuza bu sefer BMW X1 4×2 sDrive modelini denemek
için giriyoruz. Fakat ondan önce X1 sDrive’ın asfalt zemin üzerindeki inanılmaz ve etkileyici başarısından biraz bahsedelim. Yol
tutuş ve viraj hakimiyeti mükemmel derecede olan X1 sDrive modeli size yüksek performanslı ve oldukçada güvenli sürüş hakimiyeti
sağlamakta. İsterseniz şehirlerarası otoban yolunda kuru ve ıslak
zeminlerde çok yüksek hızlarda çok rahat ve konforlu sizi huzursuz
etmeyen sürüş konforunu size ve ailenize yaşatmakta. Fren ve yol
hakimiyetide karizmasından kaynaklı sanırım. Yüksek yol görüş
açısı sayesinde hakimiyet sizde iken iç dizaynı ve fonksiyonel
yapısı sayesinde özellikle uzun yolculuklarda da geniş ve ferah iç
mekanı sürücü ile aranızdaki etkileşimi bir nebzede olsa ayırıyor.
Vitesi arzu ederseniz S (sport) modunda aktif ve daha seri kullanıp
anında hızlanarak yüksek hızlara saniyeler içinde ulaşabiliyorsunuz.
Oldukça atak ve aslında seri bir araç X1. Yatık ön cam, motor
kaputunun üstüne kadar taşan çekik gözlü far takımı, oldukça
açılı konumlandırılmış coupé vari D sütunu ve kendinden spoleri
gibi görünen oyuk bagaj kapağı ile son derece modern ve sportif
bir dış görünümü var X1’in. Bununla beraber opsiyonel olarak
sunulan ECO PRO Modu, seçtiğinizde akıllı sistem devreye girerek
kişisel sürüş stilinize bağlı olarak akü enerjisini geri kazanım
teknolojisi sayesinde sizin yakıtı daha elverişli kullanmanızı da
sağlar. Son derece size uyum sağlayan X1 modeline alıştığınızda
bırakabilmenizde bir o kadar zor oluyor sanırım. Aslında tam
anlamı ile asfalt normal kullanım için uyarlanmış X1 sDrive modelini
birazda arazi ortamında denemek istediğimiz için size baştandan
söylemiş olduğum özel parkurumuzda bir tur atmak istiyoruz.
Parkur girişi kum ve çakıllı ortamı X1 sDrive modeli içinde
oldukça sert bir şekilde hissediyoruz. Daha önceki Suv araçlarla daha seri kullanabildiğimiz yolda X1 ile o kadar da hızla
maalesef gidemiyoruz. Çünkü aracın içinde ki sertlik ve yol
şartları bizi rahatsız ediyor. X1’inde zarar görmesini bu anlamda istemiyoruz. Parkurumuzdaki engebeli arazide dik eğim
çıkışını gerçekleştirmek istediğimiz sDrive 4×2 arkadan itiş
sistemi ilk başta ağır tempoda bizi yarı yolda bırakıyor. Biraz da
lastiklerimizin standart oluşundan kaynaklı tabiki. İkinci denememde ise daha seri bir şekilde tepeye dik yamaçtan kumlu
kayar ortamda çıkabilmeyi başarabiliyorum. Fakat gerçek bir
Suv tadını lezzetini kesinlikle vermiyor tabi ki. Burada aklımıza
gelen tek şey acaba XDrive seçeneği sürekli 4 çeker modeli
olsa idi arada nasıl bir fark olurdu? sorusu. Cevabını şimdilik
bilmesekte gelecekte öğrenmek isteriz. Dik iniş ve engebeli
yerlerde çokta rahat bir kullanım sağlamasada sonuç itibarı ile
hareket edebilmekte. Daha çok bir otomobilden biraz daha iyi
şekilde sanırım. X1 dışardan bakıldığında her ne kadar Suv bir
görünüme sahip olsada aslında tamamı ile asfalt kullanımına
uygun bir araç. Arazi ve bozuk yollarda içerdeki konfor sıfıra
düşüyor diyebilirim. Tek hissettiğimiz şey sertlik. X1’in arazi
sürüş ortamında fotoğraflarda da görmüş olduğunuz zemin üzerinde süratimizin 50-60km ye çıkabildiği düz alanlarda yapmış
olduğumuz frenajlarımızda ABS sisteminin aracı oldukça uzun
bir mesafede durdurabildiğini gördük. Bu özellikle bu tür ve benzer zeminlerde hiçde olmasını istemediğimiz bir özellik aslında.
Aynı ve benzer şeyi daha önce Mercedes-Benz GLK modelinde
de yaşamıştım. Asfalt başarısı çok iyi olan iki farklı markanın Suv
giriş segmentindeki bu modellerinde fren yapısı bazen binek
otomobillerindeki kadar başarılı olamıyor. Ya da asfalt ortamında
başarılı olan ESP ve ABS maalesef aynı şekilde kaygan bir
ortamda o kadar da başarı sağlamıyor. Bu sebeple X1 sDrive
modelini asfalt zeminde daha çok beğendik. Hatta fazlası ile tatmin etmiş olsada hafif arazi ortamında ki başarısı şimdilik ortanın
biraz altında kalmakta. XDrive model seçeneğini de test ederek
aradaki farkı ayrıca görmek ve sizlere sunmak isteriz.