Test Sürüşü: Suzuki Jimny 1.5 GLX Benzinli 4X4 Otomatik

Yazar: Özgür Sunay | Fotoğraf: Can AYDENİZ

KÜÇÜK HUMMER, MİNİK OLMAYAN DEV…!

Öncelikle şunu söylememde fayda var; bir araçtan uzun zamandır bu derece de farklı bir kullanım deneyimi, ilgi, alaka ve anlatamadığım bir haz almamıştım. Önce anlatmam gerekir ise aracı almak üzere Suzuki Merkezine vardığımda, karşılaştığım Ayça’nın Arabaları olarak diye tanıdığınız test sürüşü yapan youtuber Ayça, araç almaya geldiğinden güzel bir zamanlama ve rastlantı oldu. En son benim alacağım araç üzerinde konuşurken ayak üzeri kahve içiyor Jimny modelini daha önce test eden Ayça’dan araçla ilgili ne derecede ilgi çektiği ve tanındığı hakkında fikirler alıyordum. Bu sırada Jimny’nin sıra dışı olan çok güzel rengine de gözüm takılmadı değil.

İlk başta biraz yadırgasam da rengi aslında sonraki araç ile geçirmiş olduğum bir kaç gün fikrimi ciddi anlamda değiştirdiğini de gördüm. Öncelikle bahsetmem gerekirse aracın ön göğüs ve torpido kısmına tasarımına hayran kaldım. Aracın gösterge yüzünden uzanan ön panel orta kısımda ki devasa navigasyon ve bilgi ekranı ve yana uzanan Hummer modellerine benzeyen sert etkileyici kısımları beni de doğrusu etkiledi.

Araç küçük bir Hummer gibi içeriden de benzerliğini kaybetmeden devam etmiş. Çok güzel yapmışlar. Çift koltuk ısıtma düğmelerine kadar düşünülmüş. Zaten aracın arazi veitesi be geçişleri tam anlamı ile ağzıma layıktı. Aracın ön gösterge hız ve devir paneli off-road aracına yakışır şekilde kaliteli bir görsellik ile beraber dizayn edilirken orta da yer alan dijital ekranda ise yakıt, vites, sürüş modları, kalan yakıt gideceği km v.b. bilgiler de dijital bir gösterge ile gayet iyi şekilde tamamlanmış.

Trafik levhalarını ve yol hız koşullarını dahi tanımada üzerine yok. İşin güzelliği asfalt üzerinde giderken bile normal hızlarda en fazla 20-30 km hız ile aracın vitesini N konumuna boşa getirip arazi vitesini anında 4×4 ‘e alıp sonra da vitesi yine D sürüş modunda devam etmem çok işe yaradı. Bu toplamda 10 saniye sürüyor.

Mesela bir örnek trafikten canınız mı sıkıldı; ama aracınızın geçebileceği alan dar, yüksek ya da sınırlı mı? O zaman alıyorum hemen 4×4’e 🙂 o kadar basit. Hatta park yeri mi bulamadınız? O kadar da sorun dert etmeyin Jimny hallediyor. Çok marifetli MİNİ OLMAYAN BİR DEV denilebilir bu araç için.

İşin açığı ben bu araca Off-Road yapar iken de ayrı bir aşık oldum. Bu denli fabrika çıkışı Off-road kabiliyeti yüksek üzerinde bulunan BF Goodrich arazi lastikleri ile de birbirini tamamlayan araç yaşamadım. Yaşadıklarım da elbet farklı yükseltme seçeneklerinin de yer aldığı modellerdi. Ama fabrikasyon olarak hiç bir şeye gerek duymayan İç ve Dış olarak kendi ÖZGÜN TASARIMI ve kabiliyeti ile çok Off-Road bir araç olduğu kadar da hayatınızı kurtaran hem yolda, hem asfaltta ve bir çok alanda çok işinize yarayacak süper spor 4×4 araç. Üzerinde yer alan 4×4 modları arazi vitesi Normal koşullar için asfaltta da kullanabileceğiniz 4×4 vites modu ve aynı zamanda arazi vites kolunu Press yaparak tekrar aşağı doğru çektiğinizde ise bu sefer zorlu yollar dağ taş bayır yanda gözüktüğü gibi daha ağır ama daha sağlam ayaklarınız yere basarak hareket edeceğiniz canavar arazi vitesi gerçek bir 4×4 olan Suzuki Jimny’nin gerçek sıra dışı farklı gücü torku ile karşılaşmanız Japon mühendisleri tarafından mümkün kılınmış. İşte Jimny ne kadar 4×4 ve 4×2 ile yolda yağmurda, çamurda, karda kaygan zeminde gitse de, 4x4low 4L seçeneği ile de size Macera dolu müthiş anlar yaşatması olası. Kaçınılmaz !

Jimny oldukça askeri tarzda da kullanılabilen günümüzde ise her türlü alanda da alınabilen kullanımı hoş, markanın da temsil etmiş olduğu çevikliği ve kabiliyeti her anlamda ortaya çıkaran, 1.5 litrelik benzinli turbo motoru ile de yüksek beygir yüksek torku ile arazide ve yol şartlarında azımsanmayacak bir güce sahip kullanılabilir tüm özellikleri ile de ön planda olmayı hak etmeyi başaran bir araç.

Özellikle arazide 4H arazi vites modunda iken güçlü şekilde sert ve dinamik kayma yapmadan hareket edebildiğim için aracın yola tutunması ve üzerinde ki lastikleri hoşuma gitti.

Araç büyük olmadığı için en azından SUV araçlar kadar bana arazide daha kolay idare etme güveni aşıladı kabiliyeti verdi. Frenler ise arazi de elbette lastikleri sayesinde çok fazla kayma yaşamadan tutmayı kısa mesafelerde tam olarak durabilmeyi başarsa da arazi eğim iniş kontrol düğmesine basarak denediğimizde ise yine aracın diğer arazi araçlarında olduğu gibi çok fazla kasma ve frenaj yapmadan aşağı doğru indiğini gördük. Bu üzerinde ki lastiklerden kaynaklı sanıyorum, herhangi bir kayma çok fazla araç yaşamadığından  çok dik kayalık ve engebeli eğim inişimiz de ise frenajı kasmadı.

Ortalama olarak şehir dışında 70-80 km sabit hızlar ile normal devirli kullanımlarımız da 6.6 litre yakar iken aracı şehir içinde test eder iken özellikle 4×2 ile  4×4 All Grip modunda ekonomik olmayan kullanımlarda çok daha fazla yaktığına şahit olduk.

Aracın özellikle kullanım sürüş yüksekliğinden bahsedecek olursak bence görüş açısı ve koltukların pozisyonu da kullanılabilirliği hareket kabiliyetleri çok iyi.

Özellikle arka koltukları komple yatırmış olduğunuzda her şeyi sığdırabilirsiniz. Ama size bir “Fil” yükleyin demiyorum elbette. Fakat sığdırabilirsiniz orasını siz düşünün.

Önde ki sağ yolcu koltuğu öne doğru ve arkaya doğru komple yatıyor ve düz bir alan aracı sağ tarafında açılmaktadır. Bu alan da 2 metreden fazla uzun eşyaları da alabilir. Bu bakımdan gözünüze MINI gözükse de taşıdığı eşya ağırlığı ile bir dev aslında.

Bu aracı bu kadar dik olarak bir yere çıkarmayı hiç beklemiyordum. Zaten ikinci foto’da artık aracın burnunu kaputunu dahi göremez oldum.

Bu arada aracın ortada duran geri görüş kamerası olarak ta aynı zamanda kullanılan büyük ekran bu zamana kadar hiç bir Suv’da olmadığı kadar iyi tasarlanmış ve oldukça da daha büyük göze hitap ediyor. Çok ta dijital düğmeler ile karışık olan bir ekran değil. Kullanımı daha kolay bu bakımdan da diğer Suv’lara göre daha hızlı şekilde kullanımı basit.

Aracın otomatik vites kolunun yanında ki tuşa bastığınızda aracı daha fazla yüksek devir aralığında hızlanması Sport modu düzeyine erişiyor. Yani Jimny’de farklı bir spor mod, manuel kullanım yerine sadece bu tuş yardımı ile işi bitirmiş arkadaşlar. Ama ben özellikle vites düşürmek için asfalt ve arazide yüksek hızlardan aniden daha güvenli şekilde durabilmek adına F1 vitesi ya da manuel vites seçeneğini de ayrıca aradığım zamanlar olsa da aslında güzel bir yanı Jimny viteslerin de L ve 2 adında yine normal sürüşler de arazi vitesinden bağımsız sürüş modu vites seçenekleri de var.

İşte böyle durumlar da mesela asfalt yolda aniden kırmızı ışıkta durmam gerekir ise fren ile birlikte vitesi 2 konuma getirdiğimde araç motor freni yapmakta.

Arazide ise mesela çok ama çok dik bir yerden aşağı güvenli inmek içinde 4×4 low arazi vitesim seçili iken ayrıca araç vitesini “L” konumuna da alabilirim. Araç çok fazla kesinlikle kasacak. Eğer ineceğiniz yer arazide ya da kaygan yağmurlu, karlı, toprak bir zemin ise ve oldukça dik ise heyecan yapmadan ayağınız frende vitesi “L” seçeneğine alıp, arazi vitesinin de ayrıca 4x4L ‘de olmasına dikkat edin derim …

Birde bu yeni Jimny’de şöyle özellikler de var; Vitesi arazi 4L moduna alıp ESP’yi off kapalı duruma getirmiş olduğunuzda vites kolu yanında ki tuşa da basarak aracı sport moduna çektiğimizde tüm bunları yaparsanız arazide sizi bir tork canavarı beklediğini daha hızlı hareket ettiğini söyleyebiliriz. ESP kapalı iken lütfen araç ile hız yapmayalım kaygan zeminlerde özellikle daha dikkatli olalım.

Şimdi bir de; Sürüşteki farklı bir yanı, aracı trafikte 4×2 modunda arazi vitesinde değilken sakin kullanımlarımız da test ederken örneğin 70 – 80 km hız ile aracı direksiyon üzerinde hız sabitleme ile kullandığımızda devir göstergesinin 2.700-2800 deviri çok yukarı çıkarak geçmediğini gördük.

Aracı aynı yolda aynı şekilde 70-80km hız sabitleyerek ve sabitlemeden test ettiğimizde bu sefer araç 4x4H All Grip modun da arazi vitesi açıkken, aracın devirinin 3.000 devirden yükseklerde seyrettiğini vitesi atmadığını ve devrin olası şekilde 4×2 de olduğu gibi aşağılara çok fazla düşmediğini de test ettik.

Araç 4x4H modunda daha aynı yolda aynı sabit hız ile daha yüksek devirli olarak yol aldığı için yakıt sarfiyatı da daha fazla olmakta aynı zamanda sabit hızlarda 4x4H modun da araç 70-80 km hızlar ile seyrederken aslında vites atma ve daha yüksek bir vitese geçme isteğinde bulunduğu motorun rahatlaması açısında da yüksek devir sesinin de rahatsız etmemesi adına da bunun geliştiriciler tarafından kontrol edilmesi gereken ayrı bir husus olacağını da buradan eklememizde fayda görüyorum.

Jimny’nin yol ve asfalt kullanımına göre biraz fazla off-road ‘ır olduğu belli.