Test Sürüşü: 2013 BMW 1.18lt M Performance Serisi

Yazı: Umut Özgür Sunay – Fotoğraf: Can Aydeniz

M Desing 118 serisi aracımızın daha çok performansına dayalı bir test sürüşünü ekip olarak gerçekleştirdik. Normal BMW 1 serisi ile M dizayn pakete sahip oluşundan kaynaklı kullanımındaki farklılıklar, artılardan öncelikle bahsedelim. Kullanmış olduğumuz BMW 118 aracımızın M performance direksiyon simidi oldukça kalın deri kaplı bir yapıya sahip. (Normal’de M performance ile zor sürüş koşulları için mükemmel tutuş sağlayan Alcantara kaplı, alt tarafı düzleştirilmiş direksiyon simidi) ifadesi BMW’nin M performance aksesuarları kataloğunda yer almış olsa da kullandığımız test modelimiz de buna benzer bir direksiyon simidine rastlamadığımız için tam olarak hangi malzemeden üretilen bir madde olduğunu anlayamadım. İlk olarak araçta ısınamadığım kısım ve bana oldukça kalın gelen deri kaplı yapılı benimseyemediğim direksiyon simidi oldu. Fakat kullanmaya başladığımda belirli bir süre sonra bu hissin yavaş yavaş ortadan kalktığınıda hissettim. Sonuç olarak araçla geçirdiğimiz test süresince ister istemez araçların kullanım koşullarına alışıyorsunuz. Sonrasında ise direksiyon simidi bana herhangi bir rahatsızlık vermedi. Fakat diğer ekip arkadaşlarımın da bu olay ilgisini çekti. BMW 1 modelinde performance dayalı kullanılan M dizayn modelinde kullanmış olduğumuz 1.8 lt’lik motorun hacmini normal kullanım şartlarımız ile göz önünde bulunduracak olursak daha çok görselliğe ve iç konfora dayalı aynı zaman da sportif sürüşe duyarlı orta sertlikte bir kullanım paket içinde sunulmakta. Kullanmış olduğumuz aracımızın motor perfomansında BMW performance özel Power Kit bulunmadığından dolayı artı bir güç ve tork ile ilgili bir şey söylemek normal kullanım performansının dışında yanlış olur. Aracımızın normal kullanım performansı ise aracın “normal” modun dışında “sport” kullanım seçili iken tüm ivmelenmeyi maksimumda kullanmanıza olanak sağlıyor. Özellikle manuel ve sport kullanımlarda esp devrede yada devre dışında iken aracın performansı ve hızlanması 1.18 lt’lik motor hacmine göre normal koşullara oranla gayet tatmin edici boyutta.

bmw-1-serisi-2012-test-surusu-03-umut-ozgur-sunay

Fakat belirtmiş olduğum gibi, aracın dış yüzeyinde ekstra bir şekilde M perfomance dizaynına dayalı aerodinamik bir hat bizim test aracımızda çok fazla bulunmadığından dolayı aracın normal motor kullanımı testimize yansımakta. BMW 1 modelinin testlerini daha önce de gerçekleştiren biri olarak, 1 serisinin dinamik ve çevikliğini özellikle virajlardaki başarısı hakkında deneyim kazanmış biriyim. Bunu aynı şekilde 1.18 modelinde de tekrar ederek olumlu sonuçlar almayı başarıyoruz. Tabi ki M performance  donanımımızın aracımıza en önemli katmış olduğu özelliklerden performansımızı arttırmaya yönelik Lastik, Jantlar ve Fren sistemi. İçten havalandırmalı ve hafif yapılı spor fren diskleri. Sportif sürüş ve yüksek sıcaklık ile baş edecek şekilde üretilmiş. Ön aksta 2 pistonlu sabit alüminyum fren kaliperi, arka aksta 2 pistonlu sabit alüminyum fren kaliperi mevcut. İsteğe göre M Performance kırmızısı, M Performance sarısı veya M Performance turuncusu olarak bunu seçebiliyorsunuz. Ağırlığı optimize edilmiş ve sağlamlaştırılmış jantlar ise dört renkten oluşan M logosu ile beraber sunulmakta. Aracımızın ivmelenmesi ve viraj kabiliyeti daha çok bu aksesuar ve modifiyenin etkisine bağlı şekilde değişiyor. BMW 1 serilerinde geniş kapsamlı yapılan testler sonucunda amortisörler, amortisör kovanları ve viraj demirleri yarış sporlarına uygun ve birbiri ile uyum içinde tasarlanmış vaziyette. Sonuç: Yol üzerindeki düzlüklerden ve virajlardan bağımsız olarak daha dinamik bir sürüş hissiyatı. M perfomans modellerinde ön hava kanalları, splitter ve ön tampona takılabilen parçalar, arka difüzörü ve marşbiyeller için kanatlar, ilave olarak M Performance logosu olan marşbiyel folyoları mevcut. Bunlar aracın daha iyi hava almasını sağlayarak performans ve aerodinamik özelliğini arttırmakta. Kullanmış olduğumuz 118 test modelimizin ön kısımın da tamponun alt bölmesinde sis lambalarının ortasında geniş hava kanalı tam olarak bu işe yaramakta. M performance dizaynına sahip aracımızın yine iç bölümüne baktığımız da vites ve kontrol paneli etrafında yer alan alüminyum karbon ile kaplanmış.

bmw-1-serisi-2012-test-surusu-02

Yine test aracımızın içinde M dizayn modeli olmasından kaynaklı olarak paslanmaz çelikten üretilmiş pedal kaplamaları ve ayak destek ünitesi bulunmakta. Bu görüntüler aracın içinde sportiflik oluşmasına olanak sağlamış. Aracın belki de en dikkatimi çeken ve beğendiğim özellikleri arasında vücudumu tam olarak sarabilen dayanıklı ve konforlu spor koltukları yer almakta. Bu koltukların en önemli özeliği ise her vücuda göre ayarlanabilir durumda imal edilmesi. Ön tarafta sürücü ve yolcu koltuğunun yanındaki ayar düğmesi ile vücudunuzu saran koltukların ayarını ne şekilde isterseniz kullanım şartlarınıza göre yapabiliyorsunuz. Araçta en beğendiğim ve M dizayn özelliğine çok yakışan olarak vurgulanmış aklımda kalan özellikleri arasında yer alıyor. Aracın arka koltukları ise yine aynı şekilde performansa dayalı spor şekilde dizayn edilmiş, ayrıca oldukça ergonomik ve konforlu gözüküyor. M dizayn 118 modelinden biraz daha bahsettiğimizde aracımızın arka tamponunda özellikle egzoz çıkış bölümü alüminyum sportif bir görünüme sahip.

bmw-1-serisi-2012-test-surusu-04-umut-ozgur-sunay

Yan kapı marşpiyellerin de 4 renkli M logosu aracınıza binerken dikkat çekiyor. M dizaynına sahip BMW modellerinde özellikle aracın arka tavan bölümünde aerodinamik yapısını kuvvetlendirmek için bir spoyler mevcut. Bunu aynaların yapısı da aynı şekilde karbon kaplama ile takip ediyor. Normal 1 serisine göre iç ve dış tasarımda M dizayn paketlerinden yararlanarak aracınızın aerodinamik özelliklerini daha çok kuvvetlendirmeniz mümkün.

bmw-1-serisi-2012-test-surusu-03

Özellikle daha önce de belirttiğim gibi lastik, jant ve fren sisteminizi başta düşünerek hareket etmeniz gerekiyor. Özellikle 120d modellerinde ise motorda özel “PowerKit” uygulaması ile aracınızın motor ısı verimini arttırmanız ve daha fazla güç elde etmeniz sağlanmakta. Üstelik BMW yetkili servisleri bunu aracınızı garanti kapsamından çıkarmadan gerçekleştirmekte. Ayrıca test aracımızda bulunmayan ama sizin opsiyonel olarak alabileceğiniz M performans aksesuar seçenekleri arasında tipik M renklerinden oluşan üç şerit aracınızın dışarıdan bakıldığında performansını yansıtmanıza yardımcı oluyor. Karbon dış dikiz ayna kaplaması ve karbon vites kaplamaları da yine M performans aksesuarları arasında kullanabileceğiniz çeşitli eklentiler. M dizayn’da test aracımızda hoşumuza çok fazla gitmeyen kalın kaplamalı ve maddesinin deri olduğu tahmin edilen direksiyon simidi idi. Bize M performansa uygun bir aksesuar gibi geldiğini söyleyemeyiz. Kaldı ki M performans kataloğunda yazan direksiyon simidi ile bir benzerliği de madde olarak bulunmuyor. Bunun yanı sıra 1 serisi kullanıyor iseniz ve 1.8 lt’lik benzinli bir motor hacmine sahipseniz aracınızın performansı yeterli diye düşünüyorum. Özellikle Eco sürüş modu ve start&stop özelliği de yakıt ekonomisinin oldukça verimli olmasını sağlayan en önemli unsur. ESP devre dışında iken özellikle virajlarda yada dönüşlerde aracın performansından yararlanarak arka tarafın salınmasını arzu ettiğinizde (yanlamasını) gaz tepkileri sizi bunu yaşatacak kadar çok fazla kuvvetli değil. Bizi biraz uğraştırsa da arada bunu yapabilmeyi başarabiliyoruz.